• Excentriskan

Altanbygge utan nedgrävda plintar?

Blev lite fundersam. Har byggfirma hos mig som bygger min altan med tak. Den står ca 1 meter ovan mark. Men såg idag att de inte grävt ned plintarna utan har betongblock stående på markskivor istället? Mellan bärlinorna (reglarna) och dessa betongblock är dubbla brädor upp fästa (som stolpar). Men inga u-skor.

Visst marken är väldigt torr under och sandig, men eftersom jag sen (inte i år) ska glasa in den så är det ju inte så kul om den börjar röra på sig..

Kan de gjort bedömningen att det ska räcka då mina gamla stenplattor inte verkar ha rört på sig på 50 år?

Är definitivt ingen expert, men gjorde ju eftersökningar innan jag valde att leja bort jobbet. Och har inte sett några bygganvisningar där man inte gräver ned plintar med balkskor?

Någon som har erfarenhet av den formen på grunden?       

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden Altanbygge utan nedgrävda plintar?
  • Ripper500

Om det finns gammal stenläggning sedan tidigare bör det inte röra på sig speciellt mycket.

• Excentriskan
    Ripper500 skrev 2013-07-30 17:40:52 följande:
    Om det finns gammal stenläggning sedan tidigare bör det inte röra på sig speciellt mycket.

Nej ingen stenläggning. Har varit en mindre betongbro (från 50-talet) Bygger nu en 24 kvm stor altan där det varit gräsmatta.
  • Ripper500

Om den byggs på gräs så räcker inte plattor. Då kommer det att röra på sig.

Om du sedan glasar in så har skjutfönster/dörrar oftast bara en tollerans på 5-10mm.

samtidigt är det svårt att säga när man själv inte ser marken, hur det byggs exakt osv.
    De kanske bygger på bästa sätt enl de förutsättningar som finns.

• Excentriskan

Pratade med min svåger idag. Han verkade inte tycka det var så konstigt iom att mitt hus står som det gör och marken runt inte verkar röra på sig (alls) (står på en höjd).

Har bott i annat hus tidigare med relativt stor (ca 40 kvm) inglasad altan. Den var dock lägre och ena hörnet reste sig betydligt varje vinter, blev en glepa på 3-4 cm i överkant där det snöade in. Hjälpte heller inte med att gräva ur hörnet och lägga fler markisolerings skivor. Hörnet fortsatte röra på sig efter säsong. Men då stod huset på ett ställe som tidigare varit en enda stor potatis åker. 

Jag tror också de väljer att göra på det här viset då utkanten på altanen kommer att ligga väldigt nära slänten (ca 30-50 cm från). 

Svar på tråden Altanbygge utan nedgrävda plintar?