• mother87

Underhåll, vad gäller?

Jag har en son som blir 3 i december, fadern och jag skildes ett tag innan han föddes och han åkte tills sitt hemland, så jag har ju fått "automatisk" underhåll ifrån försäkringskassan.

Men nu är jag gravid,

fadern och jag har kommit överrens om att vi ska bo separat på olika anledningar.

Men vi försöker reda upp lite när det gäller ekonomin som ska komma.

Han jobbar heltid på fast jobb, hans inkomst vad jag vet är på 15-16 tusen efter skatt varje månad.

Han har inga barn sedan inga utan hans första blir detta.

Är hans skyldighet för underhåll 1273:- precis som det man får ifrån FK eller är det mer?

<<vad och vilka regler gäller?

Sedan har jag bett honom om ett lån även nu för jag behöver flytta till större lägenhet som sker nu 1:a september  plus alla babysakerna och sånt som behövs då jag inte haft något kvar efter sonen. 

Men han nekade mig hjälp med ett lån, hans svar var att jag får stå med det ansvaret själv för att jag valde att jag inte ville bo med honom och sådant.

och att han kan hjälpa till och köpa något till hans barn sen det som är nödvändigt.

Men vad kan jag med rättvisa begära av honom??

Jag har nu i 2 månader köpt begagnat o samlat på mig sådant viktigt man behöver till den lilla när hon kommer. men han har inte hjäpt till med något alls.

Jag är sjukskriven av olika anledningar sedan 1 år tillbaka och har då sjukpenning som inkomst på ca 10tusen i månaden. bidragen från fk räknar jag inte med där då.

hoppas på lite hjälp ifrån er läsare, har jag skrivit det klumpigt eller otydligt så ber jag om ursäkt och ska då försöka förklara bättre vid frågetecken :)           

• Svar på tråden Underhåll, vad gäller?
  • Nyfiken gul

han har egentligen ingen skyldighet att köpa nånting alls till barnet, må så vara att det är hans barn men vill han inte bidra så måste han inte.  Du kan alltså inte kräva något av honom.  Om han lånar ut pengar eller ställer upp på andra sätt är det bara för att han är schysst nån gång - men han måste inte. 

Du kan via F-kassans hemsida räkna ut vad han ska betala i underhåll direkt till dig om det är något ni kan enas om - annars är det 1273 kr som gäller för honom också.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Jecw

Han har INGA skyldigheter att betala ett skvatt mer än underhållet..

Så det är endast upp till dig att se till att barnet får det den behöver. 

• Papricorn

Du kommer vara berättigad 1273.

Hur mycket han ska betala av det räknar fk ut.

• Tina69

Jag får underhåll på 1273 kr av FK, som barnets pappa antagligen kommer få betala till FK så småningom. Han träffar sitt barn väldigt sällan, han har aldrig köpt en sak till sin dotter, aldrig hjälpt till med att köpa vagn, bilstol mm. Han har inte gett julklapp eller nåt när hon föddes. Kan bara konstatera att vi människor är individer som hanterar saker på olika vis!

• mia maria

Säger som de flesta ovan; han har ingen skyldighet att betala något alls för sitt ofödda barn, o heller inte låna ut några pengar till dig.
    Rent krasst så är han ju inte ens barnets pappa än, förrän faderskapet är fastställt, så därav har han heller inga skyldigheter gentemot barnet så länge barnet ej är fött.

Om pappan verkar strulig o/eller inte verkar vilja ta så stort ansvar (än) så förbered dig o ställ in dig på att ta ensam ansvar för barnet, så slipper du bli besviken på pappan framöver.
    Underhåll är han dock skyldig att betala, som lägst 1273:-. Strular han där så kan du ansöka om att få det via FK, o han betalar då till dem efter förmåga.

Svar på tråden Underhåll, vad gäller?