Några frågor ang autism/aspeger hos små barn
Hej, jag har några frågor kring olika beteenden hos små barn med autism/asperger syndrom. Runt 3 - 4,5 års ålder. Min son har tidigare blivit utredd men inte fått diagnos. Det var dock länge sen nu. Jag kan se att det på många olika områden blivit bättre, om det beror på att jag lärt mig hur jag ska förhålla mig till honom eller om det har med utveckling (är väl rätt logiskt båda delarna) vet jag inte. Kommer inte ta upp allting utan har bara några konkreta frågor.
1. "Recencerar" era barn med autism/aspegr ur t.ex. böcker? Min son kan ofta helt plötsligt från ingenstans bara rabbla repliker ur en bok utan något som helst sammanhang.t.ex. (Undra vad det blir till middag? pasta, potatis, kanske ris? säkert något smaskigt!) Eller uttalar fraser ur böcker från ingenstans som också ibland sägs till en fast utan sammanhang till det vi gör t.ex. "kom nu för sjutton gubbar" (alfons åberg). Detta är något han ägnar sig åt många ggr per dag.
2. Förstår era barn med autism/asp turtagning? Min son är väldigt duktig på detta och väntar snällt på sin tur. Men skulle ett barn tränga sig före honom kan han ibland säga "det var flickans tur".
3. Räknar saker väääldigt mycket många ggr per dag. Både på fingrarna och andra saker. Frågar också många ggr per dag ur många fingrar det är när han håller upp olika mycket (detta är något nytt). Brukar barn räkna saker titt som tätt eller är det något som era barn med npf har ägnat sig åt?
4. Säger ofta saker som är lite "goddag yxskaft" som bara är något han rabblar ur sig, kan vara det mest konstiga och man har ingen aning om vad man ska svara. Något som känns igen?
5. Han kan leka och prata lite med barn och jag tycker att han är rätt öppen av sig även om han lika ofta är tillbakadragen. Härmar gärna det andra barn gör men kanske just då gör det mer för sig själv. Svårt att förklara.. Hur är era barn i den åldern med andra barn? Han kan också gärna dela med sig av sina leksaker hemma om ett annat barn frågar. Leker man med honom själv säger han ofta vad man ska göra "ta det tåget, kör där" men kan också acceptera jag tar initiativ till saker (men kanske beror på att jag då gör något nytt spännande). Ska däremot tillägga att lek är något jag tränat på mkt tidigare.
6. Han säger emellanåt att han är trött. Jag som känner honom väl vet att han säger det när han är lite obekväm/inte vet vd han ska säga etc. medan andra tror att han är trött på riktigt. Gör era barn något liknande?
7. Använder ofta vuxet prat utan att direkt förstå innebörden.
Skulle bli väldigt tacksam för svar!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 21:34
Glömde nämna
nr 8. Oerhört tjatig. och alltid då jag talar med någon oavsett om det är i telefon eller IRL så avbryts jag konstant hur många ggr jag än förklarar.