• Kary

Hundar som inte fäller?! Hur då?

Jag älskar djur och har sedan jag varit liten drömt om att en dag skaffa hund. Har haft katter och det har inte alls stört mig att de hårar. Det går att hålla under kontroll om man städar regelbundet och tittar noga på gaffeln/skeden innan man stoppar man i munnen. Döremot så undrar jag om hundhår. Vi har en bekant som har hundar och hans bil och hans hus är äckligt fulla med grova, mörka hundhår. Nu vet inte jag om det beror på att han är ovanligt dålig på att städa, eller om det bara är mycket mer hår med en hund än med en katt, oavsett hur mycket man städar. Vet någon hur det är med det? Ni som har hund och städar regelbundet...har ni mycket hundhår överallt hemma?
    Sen undrar jag om raser som enligt hundböcker "inte fäller". Jag tänker på pudlar, bichon frisé, weimaraner etc. Hur menar de då? Hur kan dessa hundar inte fälla? Vad blir det av med deras "gamla" päls då? Eller fäller de bara mindre? Vet att vissa små hundar får tovor i pälsen som man måste borsta ut istället för att fälla och att de blir av med sin päls så...men hur är det med den korthåriga weimaranern då?
    Någon som kan upplysa mig om hur det ligger till?
    Tack på förhand!
    Kary

• Svar på tråden Hundar som inte fäller?! Hur då?
  • LinTra

Pudlar fäller väldigt lite pga deras päls, de är även väldigt allergivänliga.

• Hallonpajen

Fäller inte weimaranern? Det trodde jag... Pudlar/bichon frisé klipper man ju, jag vet dock inte om det är som med andra trimraser (schnauzer, borderterrier m.fl.) att de fäller hår när det blir en viss längd (för långt/otrimmad).

Jag har en trimras idag och det är såååååå skönt....hade en boxer tidigare och hittar än idag (3 år senare) korta små stickiga hår i filtar, möbler m.m. Ur den synpunkten tror jag det är lättare med en långhårig hund - de håren är lättare att samla upp och kan inte fastna i fötterna! *aj*

• Pennye

Jag har en Lhasa Apso/Bichon Frisé, och den fäller inget alls. Men det blir ganska mycket hår på borsten när man borstar honom, men hellre det än hår överallt.

• wellah

Skulle gissa att de hundar som fäller "för mkt" får fel foder....

pudlar klipper man så därför fäller inte dom hihi

• Sacha42

Våran lilla borderterrrier trimmar man, men han släpper lite lite då det blir för långt, inte alls mkt. Däremot när man just har ryckt honom har man en vecka med massor av hår/underull som lossnar och finns överallt, men det kan man ju leva med. Våra katter hårar däremot för alla tre

• Ancha

Nä Pudlar fäller inte... man borstar ur den överflödiga pälsen!
    Däremot så dras det in en massa barr och grus!!!

• Kary

Tack för svaren. Så sådär allmänt är det vår bekant som är dålig på att städa och inte hundar som fäller katastrofalt mycket? :)

• Ancha

Tar man fram damsugaren iaf 1 gång per dag så håller man undan det värsta

• Kary

Det är ungefär så med vår katt också. När den bodde hos mig så städade jag varje dag och det var helt drägligt...fast efter ett tag så verkade det som om katthåren började vinna striden. Iaf kändes det så när man satt och åt och petade bort katthår från bordet etc. Tror bestämt att katten passade på att tillbringa så mycket tid som möjligt där när vi sov eller var borta eftersom det var strängt förbjudet annars. :D

• Ancha

Själv så tycker jag katthår är mycket värre att fastna överallt och har en stor förmåga att hamna i smörpaketen

Svar på tråden Hundar som inte fäller?! Hur då?