Hundar som inte fäller?! Hur då?
Jag älskar djur och har sedan jag varit liten drömt om att en dag skaffa hund. Har haft katter och det har inte alls stört mig att de hårar. Det går att hålla under kontroll om man städar regelbundet och tittar noga på gaffeln/skeden innan man stoppar man i munnen. Döremot så undrar jag om hundhår. Vi har en bekant som har hundar och hans bil och hans hus är äckligt fulla med grova, mörka hundhår. Nu vet inte jag om det beror på att han är ovanligt dålig på att städa, eller om det bara är mycket mer hår med en hund än med en katt, oavsett hur mycket man städar. Vet någon hur det är med det? Ni som har hund och städar regelbundet...har ni mycket hundhår överallt hemma?
Sen undrar jag om raser som enligt hundböcker "inte fäller". Jag tänker på pudlar, bichon frisé, weimaraner etc. Hur menar de då? Hur kan dessa hundar inte fälla? Vad blir det av med deras "gamla" päls då? Eller fäller de bara mindre? Vet att vissa små hundar får tovor i pälsen som man måste borsta ut istället för att fälla och att de blir av med sin päls så...men hur är det med den korthåriga weimaranern då?
Någon som kan upplysa mig om hur det ligger till?
Tack på förhand!
Kary