• Anonym (Ledsen)

Känner mig så ensam

Hej, jag bor själv i en lägenhet och jag känner mig så fruktansvärt ensam!!!
    Att jag alltid känt mig rädd och otrygg gör saken inte lättare.

Vad ska jag göra? Jag sitter allid och gråter på kvällarna av ensamhet och otrygghet/rädsla. 

• Svar på tråden Känner mig så ensam
  • Anonym (Puff)

Behöver du prata finns nationella hjälplinjen (googla numret dit). Sen kan man ha rätt kul själv-jag har faktiskt roligare själv än med andra för då får hag något gjort . Skapa-fixa till lägenhet som du vill ha den. Måla och gör några tavlor som passar in. Läs dig saker du vill lära med hjälp av böcker och internet. Skaffa netflix och njut sv att se de filmer du vill se eller googla på svt play etc. Läs. Listan kan göras lång .

Sen vad gäller vänner kan du hitta nya när du söker där likasinnade finns. Livet är långt och nya vänner kan du alltid hitta. Men börjA med att hitta dig själv.

• Anonym (11)

Ensamheten är både bra och dålig ..har du inga  vänner arbetskamrater du kan umgås med ?

• Anonym (b)

Ensamhet är tärande. Jag märker bara nu när alla mina vänner är på semester i olika delar av landet hur ensam jag blir. Har du någon hobby? Gillar du tex. att sticka så finns det säkert någon förening för intresserade, gillar du att fotografera finns det säkert någon grupp. Det finns även flera kontaktförmedlingar som inte enbart sysslar med kärleksrelationer. Kan du kanske sätta ut en annons under "kontakt" i tidningen? Jag har sett allt från 20-åringar till 70-åringar i dessa annonser. Har du arbetskamrater? Har du en hund som du kanske kan rasta tillsammans med någon granne i huset?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Puff) skrev 2013-07-30 23:39:33 följande:
    Behöver du prata finns nationella hjälplinjen (googla numret dit). Sen kan man ha rätt kul själv-jag har faktiskt roligare själv än med andra för då får hag något gjort . Skapa-fixa till lägenhet som du vill ha den. Måla och gör några tavlor som passar in. Läs dig saker du vill lära med hjälp av böcker och internet. Skaffa netflix och njut sv att se de filmer du vill se eller googla på svt play etc. Läs. Listan kan göras lång .

Sen vad gäller vänner kan du hitta nya när du söker där likasinnade finns. Livet är långt och nya vänner kan du alltid hitta. Men börjA med att hitta dig själv.
    Tack! Många kloka tips. Hjälplinje har jag provat men det fungerade inte... 
    Böcker, film, pyssel, promenad är det enda som jag gör på dagarna.  
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (11) skrev 2013-07-30 23:55:28 följande:
    Ensamheten är både bra och dålig ..har du inga  vänner arbetskamrater du kan umgås med ?
    Nej, inga vänner
  • Julas

Hej hej Jag tror att det finns väldigt många som känner precis som du. Många är omgivna av människor men känner sig otroligt ensamma. Jag kan också känna mig ensam när jag inte har barnen och sitter ensam i ett stort hus på kvällen. Men jag har många vänner att ringa eller att messa med, då går det ju lite lättare. Vad är det du vill? Träffa någon att ha en relation med? Få nya vänner som hör av sig? Någon att prata med på nätet? Hör gärna av dig. Skicka ett om om du inte vill diskutera mer i tråden.

• Anonym (Ledsen)
    Julas skrev 2013-07-31 10:01:10 följande:
    Hej hej Jag tror att det finns väldigt många som känner precis som du. Många är omgivna av människor men känner sig otroligt ensamma. Jag kan också känna mig ensam när jag inte har barnen och sitter ensam i ett stort hus på kvällen. Men jag har många vänner att ringa eller att messa med, då går det ju lite lättare. Vad är det du vill? Träffa någon att ha en relation med? Få nya vänner som hör av sig? Någon att prata med på nätet? Hör gärna av dig. Skicka ett om om du inte vill diskutera mer i tråden.
    Fast jag är inte omgiven av vänner, jag har inga vänner här. Jag brukar ibland messa med mina gamla vänner, men många har jag tappat kontakten med. Visst har jag min familj men det är bara mamma, pappa och lillebror.

Jag har redan en relation sedan 1 år tillbaka men hans jobb gör det omöjligt för oss att bo ihop just nu. Han reser utomlands i jobbet och är bara hemma totalt 1 vecka per månad (ej sammanhängande) så ensamheten gnager sig in i benmärgen i alla fall, trots att jag har en partner.

Jag har många brev- och mejlvänner men känner mig inte mindre ensam genom att skriva med dem.

Jag vet faktiskt inte vad jag vill... Jag har ingen hobby som man kan träffa vänner genom heller. Inte här där jag bor.
  • Julas

Låter hemskt att vara i en bara ett år gammal relation och att ni ses så sällan... Otroligt att ni klarar det, hade jag aldrig pallat. När man nyss träffats vill man ju vara med varandra... Förstår om den saknaden gnager enormt i dig. Bor du i en storstad eller mindre ort? Det finns ju saker att göra på båda ställena för att träffa folk. Man behöver ha någon att hälsa på och någon som kan komma över när det känns trist. Vet inte hur gammal du är och vad du tycker om att göra så det är svårt att ge konkreta förslag men någon förening eller att engagera sig politiskt kan ju vara ett sätt att möta människor.

• Anonym (Ledsen)
    Julas skrev 2013-07-31 12:22:36 följande:
    Låter hemskt att vara i en bara ett år gammal relation och att ni ses så sällan... Otroligt att ni klarar det, hade jag aldrig pallat. När man nyss träffats vill man ju vara med varandra... Förstår om den saknaden gnager enormt i dig. Bor du i en storstad eller mindre ort? Det finns ju saker att göra på båda ställena för att träffa folk. Man behöver ha någon att hälsa på och någon som kan komma över när det känns trist. Vet inte hur gammal du är och vad du tycker om att göra så det är svårt att ge konkreta förslag men någon förening eller att engagera sig politiskt kan ju vara ett sätt att möta människor.

Nej nej nej vad tokigt jag skrev nu :) Menar alltså att det senaste året har hans jobb gjort det omöjligt för oss att bo ihop. skrev galet... vi har varit tillsammans 3 år men det är ju inte så mycket längre heller. Jag bor på en mindre ort. ej politiskt intresserad :-/
  • Anonym (11)

Egentligen jag sj har inga vänner   heller ,,jag saknar den biten  ibland för man ska ju kunna  åka ihop mm .

jag känner  till många men  typ ingen hör av sej jag försökte   2 till3  gånger  de säger vi hinner  inte  pga  de  o de   så jag struntar  också ..jag vet hur de  känns  

• Julas

Okej. Nej, måste vara en hemsk situation. Vad tycker du om då? Djur? Sport? Matlagning? Schack? Det finns ju något att göra, det gäller bara att komma på vad. Något finns det ju som du gillar även om du inte vet det än. Är det trevligt folk att göra det med så spelar aktiviteten kanske mindre roll.

• LinaRosenius

Känner igen mig i din situation. Jag har själv stor brist på vänner, bor iofs tillsammans med min man och vi ses ju varje dag, har även bekanta via jobb och hobby men de är inga jag umgås med privat. Har 2 st vänner som jag umgås med när tid finns, (svårt att passa ihop våra liv ibland) varav en är min mans syster.
    Hör gärna av dig om du vill prata av dig om det (eller något annat)  Glad

• Julas

Här finns ju också folk som är ensamma och i liknande sits. Eller bara nån som vill ha fler vänner, det får man ju aldrig för många. Starta en tråd om att samlas från ditt närområde, kanske för en fika eller liknande. Kolla om det finns intresse. Jag skulle kunna tänka mig att delta i en sån aktivitet, älskar att möta nya människor och få nya intryck. Är det flera som möts så är det ju mindre läskigt än att möta någon från nätet på tu man hand.

Svar på tråden Känner mig så ensam