• Anonym (Rädd)

Lumbalpunktion (LP), någon som gjort det och vill berätta? Är väldigt rädd

Hej där!

Jag utreds för någon neurologisk sjukdom där remitterande läkare mest tror på ms. Har av henne fått remiss för MR Hjärna som ska jag har tid för nästa vecka. Inser nu att efter det lär det bli remiss för lumbalpunktion eller beror det på vad den MR:en visar? Jag är hursomhelst väldigt rädd för LP:n, har blivit ryggmärgsbedövad vid 2 tillfällen och tänkte först att det här borde väl inte vara värre men när jag läser om det verkar det hemskare än hemskt. Behöver verkligen förbereda mig mentalt OM det nu skulle bli en sådan. Snälla, har du erfarenhet av det eller har någon som berättat för dig om dennes erfarenhet så berätta. Vore otroligt tacksam för svar, även av dig som jobbar med det och kan berätta hur patienter reagerar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-23 20:43
    Tack så mycket snälla ni för era svar! Det har visat sig att det inte är MS jag har utan syringomyeli i halsryggen. Ska till neurokirurg och det verkar som jag slipper LP. Tack igen!

• Svar på tråden Lumbalpunktion (LP), någon som gjort det och vill berätta? Är väldigt rädd
  • Anonym (går nog bra)

Jag har bara varit med vid några få tillfällen som läkarstudent, men de personer jag sett genomgå LP hade inte ont av det. Det svider nog lite av bedövningen, som med vilken spruta som helst, men sedan har det gått lätt och smärtfritt. Det finns ju en liten risk att man får huvudvärk efteråt, men det är inte så vanligt.
    Hoppas det går lika bra för dig som de fall jag sett!

• Aimee68

Jag är en av de ( få vill jag tillägga) som fick stora besvär av lumbal punktion. Veckan innan mig gjorde en arbetskompis samma och det gick jättebra. Har hört flera som gjort den men inte fått någon huvudvärk. De allra flesta klarar sig utan xtra problem. Jag fick en enorm spinalhuvudvärk som orsakas av att det läcker ut lite ryggmärgsvätska. Ha med dig någon som kan köra hem dig efteråt ifall du skulle ha oturen att råka ut som jag gjorde. Fick efter några dagar morfintabletter för att uthärda när jag förstod att det skulle bli långvarigt. Oavsett vad läkaren säger(att det är ovanligt med huvudvärk ) så kräv att åtminstone få ett par morfintabletter i nödfall. Men jag vill betona att det är rätt ovanligt att bli så dålig som jag var. Menar inte att skrämma upp dig men kan ändå vara bra att ha det lite med dig. Håller tummarna att det går bra och att det inte är MS. Lycka till❤

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Ramborg

Maken har gjort det. Själva ingreppet var inte så farligt, men under två-tre dagar efteråt hade han väldig huvudvärk om han inte låg ner. Men så länge han var precis i horisontalläge var det OK, så det var inte så hemskt som för Aimee. Jag kommer ihåg att jag fick hämta fram en gammal sliten kudde, för hans vanliga var för hög.

Det han utreddes för visade sig vara något annat än MS, tack och lov, och gick att bota. Hoppas det går lika bra för dig.

42.
  • Krokodillan

Jag har gjort det fem gånger, dels i samband med borrelia, dels i utredingssyfte. Har inte tyckt att det varit jobbigt eller direkt smärtsamt. Har inte heller fått huvudvärk efter, vad jag minns. Det var flera år sen. Det kommer säkert att gå bra! Hoppas att det inte är MS bara.

• GrodanHopp

Jag har fått göra det en gång, när dom utredde mig för just MS (vilket jag också har).
    Jag mådde toppen!
    Men det kan ev hjälpa med koffein efteråt för att minska ev huvudvärk. Se till att du har någon med dig som kör, de flesta mår lite konstigt efteråt.

Och KRÄV att dom gör MR på ryggen också, SAMT att LP görs oavsett vad MR visar!

• Anonym (Narkos-sjuksköt.)
    Aimee68 skrev 2013-07-31 02:08:29 följande:
    Jag är en av de ( få vill jag tillägga) som fick stora besvär av lumbal punktion. Veckan innan mig gjorde en arbetskompis samma och det gick jättebra. Har hört flera som gjort den men inte fått någon huvudvärk. De allra flesta klarar sig utan xtra problem. Jag fick en enorm spinalhuvudvärk som orsakas av att det läcker ut lite ryggmärgsvätska. Ha med dig någon som kan köra hem dig efteråt ifall du skulle ha oturen att råka ut som jag gjorde. Fick efter några dagar morfintabletter för att uthärda när jag förstod att det skulle bli långvarigt. Oavsett vad läkaren säger(att det är ovanligt med huvudvärk ) så kräv att åtminstone få ett par morfintabletter i nödfall. Men jag vill betona att det är rätt ovanligt att bli så dålig som jag var. Menar inte att skrämma upp dig men kan ändå vara bra att ha det lite med dig. Håller tummarna att det går bra och att det inte är MS. Lycka till❤

Tråkigt att du fick besvär. Det är ändå ovanligt, men en känd bieffekt.

Morfintabletter kommer ingen läkare att skicka med ts, var så säker. Får man en postspinalhuvudvärk (beror på läckage av spinalvätska genom hjärnhinnorna i ryggraden), hjälper vanliga värktabletter och liggläge. Blir det inte bättre kan man göra en sk bloodpatch, att läkaren läpper igen hålet med eget blod. Koffeindropp funkar också.
  • Aimee68
    Anonym (Narkos-sjuksköt.) skrev 2013-07-31 11:40:31 följande:
    Tråkigt att du fick besvär. Det är ändå ovanligt, men en känd bieffekt.   Morfintabletter kommer ingen läkare att skicka med ts, var så säker. Får man en postspinalhuvudvärk (beror på läckage av spinalvätska genom hjärnhinnorna i ryggraden), hjälper vanliga värktabletter och liggläge. Blir det inte bättre kan man göra en sk bloodpatch, att läkaren läpper igen hålet med eget blod. Koffeindropp funkar också.

Nja vill faktiskt inte hålla med om att vanliga värktabletter hjälper. Jag provade nog må du tro men smärtan var outhärdlig. När jag försökte höja huvudet ovan ryggen kändes det bokstavligen som om det skulle explodera. Det blev ett sånt enormt tryck. Så för mig hjälpte inte vanliga tabletter. Hade detta i sjutton dgr innan det vände. Så tyvärr...jag vet. Men förmodligen och förhoppningsvis så var jag ett ovanligt svårt fall. Önskar inte min värsta fiende det här... Tror Magdalena Graaf råkade ut för detta när hon fick barn för nåt år sen.
  • frida198004

Jag har gjort en LP och tyvärr var det helt fruktansvärt - jag har tätt mellan kotorna så tre olika läkare fick försöka i 45 min innan de fick ut något. Vid några tillfällen när de försökte genomföra LP:n råkade de komma åt någon nerv så man kände smärta nere vid stjärten och benen fast de var uppe på ryggen och härjade. Fruktansvärt. Efter LP: n var jag frukansvärt dålig (spinalhuvudvärk) och låg inlagd på sjukhus i 6 dagar utan att ens kunna gå på toaletten.

• frida198004
    Anonym (Narkos-sjuksköt.) skrev 2013-07-31 11:40:31 följande:
    Tråkigt att du fick besvär. Det är ändå ovanligt, men en känd bieffekt.   Morfintabletter kommer ingen läkare att skicka med ts, var så säker. Får man en postspinalhuvudvärk (beror på läckage av spinalvätska genom hjärnhinnorna i ryggraden), hjälper vanliga värktabletter och liggläge. Blir det inte bättre kan man göra en sk bloodpatch, att läkaren läpper igen hålet med eget blod. Koffeindropp funkar också.

Inga värktabletter hjälpte mig iaf. Och illamåendet och yrseln hjälpte inget emot heller. Fick till slut utskrivet någon slags anti-illamående tablett som brukar ges till cancerpatienter som genomgår cellgiftsbehandling
  • Aimee68
    frida198004 skrev 2013-07-31 12:37:45 följande:
    Jag har gjort en LP och tyvärr var det helt fruktansvärt - jag har tätt mellan kotorna så tre olika läkare fick försöka i 45 min innan de fick ut något. Vid några tillfällen när de försökte genomföra LP:n råkade de komma åt någon nerv så man kände smärta nere vid stjärten och benen fast de var uppe på ryggen och härjade. Fruktansvärt. Efter LP: n var jag frukansvärt dålig (spinalhuvudvärk) och låg inlagd på sjukhus i 6 dagar utan att ens kunna gå på toaletten.

Hjälpte vanliga värktabletter dig?
Svar på tråden Lumbalpunktion (LP), någon som gjort det och vill berätta? Är väldigt rädd