• Maddi

sele i barnvagn

Jag och min vän började prata om hur hårt, eller rättare sagt löst jag spänner fempunkts selen i barnvagnen. Jag menar att dom måste ju kunna få röra sig lite och inte sitta alldeles intill ryggstödet och knappt kan luta sig en cm framåt. Jag har så han kan röra sig men ändå inte krypa ur selen. Medans hon har spänt väldigt hårt. Dessutom när jag har koll och på honom hela tiden under promenader bl a så kan jag låta selet vara av så han har lite friare att titta ut. Men det tycker hon bara är galet, hur jag kan vara så oansvarig menade hon på.

Därför undrar jag nu, eftersom det är mitt första barn, hur hårt har ni spänt selen? och har ni alltid barnet fastspänt? Gör jag verkligen så fel att låta mitt barn sitta lite friare när jag hela tiden har uppsikt över honom? Självklart skulle jag ju inte vända mig om för att göra annat, jag är ju inte så dum att jag inte förstår att han kan ramla ut eller välta vagnen.

• Svar på tråden sele i barnvagn
  • Vickan I

Men vad folk orkar oroa sig för vad andra tycker ! Alla barn är olika! Båda mina har bara suttit fastspända när de varit skitarga och böjt sig som bananer för att försöka ta sig ur vagnen. Har man en så dålig vagn så man tror den välter för att barnet lutar sig ut och tittar borde man skaffa en ny vagn!

• Baktakt

Det beror på barnet och situationen. Börja löst och spänn om det behövs.

• Tirem

Har aldrig använt hela 5 punkts bältet...

Sonen hade aldrig bälte, dottern har endast mellan benen och över höfterna.

Svar på tråden sele i barnvagn