• ahj

18 månader och inget tal

Jag har en son på 18 månader som pratar väldigt mycket hela tiden men på sitt eget språk. Han säger inga rena ord.

För några månader sen började han säga mamma och mest pappa, nej och några småord till men nu har han slutade med det sen ett tag tillbaka. Han jollrar och säger ger ifrån sig en massa andra ljud. Han visar vad han vill med frustration och gnäll.   

Han kommer sällan när man ropar på honom vid hans namn.  Han ignorerar och gör det han håller på med.

Han har i maj börjat gå på riktigt och springer sen dess. Han tycker det är kul att han kan gå så han springer runt här hemma från rum till rum och vill gärna sparka på bollen, som är han favoritleksak.

Han verkar också vara väldigt blyg. Han får ögonkontakt med oss och ler och skrattar när vi leker men efter ett tag gömmer han sig och visar tydligt att han är blyg.

Han vill inte äta själv med sked men med fingrar går det bra. Dricka från pipmugg tycker han är svårt då han måste hålla armarna uppe i luften så han kommer till oss, tar min eller pappas han, lägger på muggen/flaskan och vill att vi ska hjälpa honom. När han är hungrig går han till köksbordet och babblar på..visar att han är hungrig.

Han gillar att titta på tecknat som Teletubbies, I drömmarnas trädgård och Nicke Nyfiken. Han skrattar när något är roligt. Han gillar att spela babyspel på min iPhone. Han kan köra en liten bil genom en labyrint utan problem. Han gillar musik och ljud. Han gillar leksaker som lyser och spelar ljud. 

Det bör nämnas att vi hade varit i Turkiet i två veckor i maj och när vi kom hem var vi hemma i ca 4 dagar för att packa om tvätta etc innan vi åkte på semester igen till hemlandet i ca 6 veckor.
    Det har varit tufft för honom. I Turkiet vägrade han äta i restaurangen på hotellet då det var så mycket folk och högljutt så vi matade honom på rummet, Han gillar inte när okända människor kommer fram till honom och vill röra honom. När vi åkte på vår andra semester fortsatte samma sak. Där var hans farföräldrar också som han är rätt fäst vid och träffar ofta. Han ville inte längre gå till de, han började gnälla så fort de tog upp honom. Det dröjde mot slutet av semestern tills han ville gå till de igen. Hans sömn påverkades också så han vaknade flera ggr om natten och hamnade i vår säng för att kunna somna om.

Igår var vi på BVC och de frågade om han säger något så jag berättade som det är. De sa inget direkt men uppmanade oss att prata mycket med honom, vissa kroppsdelar etc. Det gör vi men ibland/ofta är han inte intresserad utan vill göra något annat. Vi läser böcker på modersmålet och sjunger sånger. De sa att de skulle kolla upp språket igen om ett år, dvs när han är 2,5 år.

jag blev orolig trots att de inte sa något speciellt. Jag vet att alla barn är olika. Men någon norm är det på att de ska säga enstaka ord vid 18 mån. jag kom hem och kände mig riktigt ledsen.

Min son börjar i förskolan 2 september.

hur har det varit med era barn? när började de prata? tips på hur vi kan få honom intresserad? 

tacksam för era historier 

• Svar på tråden 18 månader och inget tal
  • Sölve

Jag tycker det låter som en helt normal unge på! 
    Sedan uppfattar jag det som att ni pratar på två språk med honom? Tvåspråkiga barn brukar vara senare i talet.

Men annars så har jag en hemma som var precis så där. Hon pratade ingenting när hon var 1,5 år. Enstaka ord när hon var 2 och vid 3 så låg hon före normal språkutveckling.  

• Mamori

Det är svårt att säga om något är fel eller ej. Ni verkar ha en tvåspråkig familj och då tar det längre tid innan barnet lär sig prata. Har en väninna vars dotter hade mkt svårt med det. När hon var 2 år sade hon nästan ingenting alls men vid tre började orden komma och nu vid fyra pratar hon nästan som vanligt. Hon är tvåspråkig. Men min son hade också problem med språket och fick ord som sedan försvann igen. Han fick en autismdiagnos vid fyra år och nu när han nyss fyllt sju så har han ett ordförråd av 120 ord ca men bra på att göra sig förstådd med kroppsspråk också.

• aftereight

Hej! Tvåspråkiga kommer igång senare med talet. Jag känner till tvåspråkiga som vid 2½ års ålder fortfarande bara kan några enstaka ord. Så antingen håll er till ett språk, eller acceptera att det är så att han kommer igång senare med talet. Tvåspråkighet är ju en stor fördel, men som sagt då får man leva med "biverkningarna" av det också. :)

Prova att leka lekar där man övar på turtagning. Han gillar boll, sparka bollen fram och tillbaks till varann.

Jag vet inte hur långa pass han sitter och tittar på barnprogram, men minimera den tiden. TV utvecklar inte barnets språk, snarare hämmar. Läs böcker. Han gillar musik, så sjung sånger. Lek lekar som innebär att ni kommunicerar med varann. Inte leksaker som rapar ut ord och bokstäver osv, utan t ex lego där man pratar med varann medans man leker.

Ni kanske redan gör många av dom här sakerna, men det var mina tips i alla fall.

• sofiashem

Vid 18 månaders ålder pratade min 1,5 åring i tvåordsmeningar så som "mer mat", "tack mamma", "stor bil" etc. Han har en jämnårig kompis som då i princip inte sade ett ord. Idag är dom tre år och det är fortfarande stor skillnad på talet men båda är nog ändå lika "normala" :)

• ahj

vi pratar bara vårt modersmål hemma. vi tänkte vänta med svenskan tills han börjat på förskolan.

Han tittar inte mycket på tv, ibland när han vaknat en stund.

Jag är inte så pass orolig så jag tror att det är något fel på honom men ville bara höra om andras erfarenheter. På BVC sa de inget direkt men det kändes som att de (sköterskan och läkaren) tyckte att han borde säga några ord. Jag kan tänka mig att det är olika från BVC till BVC men men det var inte kul att sitta där som förälder och se deras miner. Det gjorde ont måste jag säga. 

Tack för era historier och tips.

Vi sjunger och läser och leker varje dag och pratar och pratar med honom om allt. Förhoppningsvis så kommer talet snart :)  

• Anonym (Miiiimi)

Hej, har du någon uppdatering är i exakt samma sits. Och är jätte orolig

Svar på tråden 18 månader och inget tal