• gosnosen

Hur gör man med kontantinsats när man går från bostadsrätt till hus?

Vi har precis köpt en bostadsrätt som vi tog 1,7 miljoner i lån på och lade in 550 000 i kontantinsats. Nu pratar vi om hur lång tid vi behöver spara för att kunna köpa hus i framtiden. Huset kommer med all säkerhet i så fall kosta mer än lägenheten, gissningsvis 3,5-4 miljoner.

Måste vi nu "börja om" med att spara till kontantinsatsen? Eller gör man så att vid försäljning av lägenheten så får vi tillbaka de 550 000 och har de som kontantinsats till huset också (plus eventuellt de pengar vi sparat ihop tills dess) och tar bara mer i lån? Förstår ni vad jag menar?

• Svar på tråden Hur gör man med kontantinsats när man går från bostadsrätt till hus?
  • Birgitta2

Ta ett snack med din bankman. Bankerna brukar lösa sånt här framförallt när du har en insatslägenhet och sen köper hus.

• Tonårsmamman1

De pengar du lagt in som kontantinsats är ju borta. Men när du säljer lägenheten kan du få tillbaka dom om du säljer lägenheten för minst den summa du betalt den för. 

• Stokke

Du lånar i din bf lägenhet. Du har ett övervärde på 550 tkr.

• kattm

Hur mycket pengar ni kommer att ha till kontantinsats på huset beror dels på hur mycket ni sparar under tiden ni bor i bostadsrätten, men också hur bostadsrättens värde utvecklar sig. Om värdet ligger still, så kommer ni att få tillbaka de 550 000:- ni lade i kontantinsats nu, plus det belopp ni har hunnit amortera på lånet. Om bostadsrätten ökar i värde (och alltså säljs för högre pris än ni köpte den) kommer ni att ha mer pengar att lägga in som kontantinsats. Och på motsvarande sätt så minskar beloppet om ni måste sälja till lägre pris än ni köpte bostadsrätten för. Så när det börjar närma sig husköp kan ni ta hjälp av en mäklare eller banken för att värdera er bostadsrätt. Då får ni ett hum om hur stor kontantinsats ni kan få ihop till huset.

Vi har sparat genom att amortera på vårt bostadsrättslån, och räknar nu med att vi har ett övervärde på nästan 700 kkr om vi säljer för samma pris som vi köpte. Sedan har vi sparat en del på sparkonton också, och där räknar vi med att ha pengar till lagfart och pantbrev, samt en buffert för att bo i huset.

• brainpick

Vad ni har råd att köpa för hus framgår av vad ni får ut vid försäljningen av er bostadsrätt. De pengar som blir över kan ni använda som kontantinsats på ert nästa boende i hus.

Enligt gällande regler behöver man lägga 15% kontant, men sedan tillkommer lagfarten. Det behövs även en betydligt högre buffert, om något skulle hända. Jag skulle nog rekommendera att man minst har 25% av husets värde i rena kontanter, och sedan kan man låna 85% och ha lite till lagfarten och en buffert för eventuella reparationer.

Ska ni köpa hus för 4 miljoner är det alltså bra om ni har en miljon att lägga in i huset. Sedan beror det ju också på vad det är för hus. Är det ett nytt hus kanske det inte är lika kinkigt. 

• gosnosen
    brainpick skrev 2013-08-02 00:19:35 följande:
    Vad ni har råd att köpa för hus framgår av vad ni får ut vid försäljningen av er bostadsrätt. De pengar som blir över kan ni använda som kontantinsats på ert nästa boende i hus.

Enligt gällande regler behöver man lägga 15% kontant, men sedan tillkommer lagfarten. Det behövs även en betydligt högre buffert, om något skulle hända. Jag skulle nog rekommendera att man minst har 25% av husets värde i rena kontanter, och sedan kan man låna 85% och ha lite till lagfarten och en buffert för eventuella reparationer.

Ska ni köpa hus för 4 miljoner är det alltså bra om ni har en miljon att lägga in i huset. Sedan beror det ju också på vad det är för hus. Är det ett nytt hus kanske det inte är lika kinkigt. 
    Ja, herrgud, man förstår ju att folk i allmänhet har väldigt svårt att få ihop så mycket pengar. Bara en tanke som slog mig nu! En miljon! Men många köper väl inte hus för 4 miljoner iofs, men ändå, mkt pengar ska man spara ihop. Jag är ju inte helt säker på hur mkt vårt framtida hus kommer kosta, men eftersom vi bor i Göteborg och vill stanna nära stan gissar jag att hus kostar ungefär så mycket.
  • brainpick
    gosnosen skrev 2013-08-02 10:46:46 följande:
    Ja, herrgud, man förstår ju att folk i allmänhet har väldigt svårt att få ihop så mycket pengar. Bara en tanke som slog mig nu! En miljon! Men många köper väl inte hus för 4 miljoner iofs, men ändå, mkt pengar ska man spara ihop. Jag är ju inte helt säker på hur mkt vårt framtida hus kommer kosta, men eftersom vi bor i Göteborg och vill stanna nära stan gissar jag att hus kostar ungefär så mycket.

Ja men är man två sparsamma personer med bra löner och låga kostnader är det inte omöjligt. Det är bara att fortsätta spara som gäller för er med andra ord.

Sparar ni 10 000 var i månaden, har ni råd inom 2 år att byta till hus för 4 miljoner. Vid 5000kr var/ per månad tar det 4 år osv. detta räknat utan ränta.
  • Signatur

Brygglån kallas det man använder sig av.

• jordgubbe0812

Nä, dina pengar är inte försvunna förusatt att du säljer med vinst.
    Man kan ha tillfälliga handpenningslån och brygglån men lånebehovet efter att din lägenhet är såld ska inte vara mer än 85% av husets värde.

• En Åsa

Förutsatt att du inte säljer lägenheten med förlust så har du dom pengarna (+ev vinst på lägenheten) som kontantinsats på huset.

Jag har precis sålt lägenhet och köpt hus och vill påminna om att räkna med att detta också kostar pengar som försvinner från kontantinsatsen: mäklarkostad när ni säljer lägenheten, lagfart och pantbrev på huset och vinstskatt om ni säljer lägenheten med vinst.

Svar på tråden Hur gör man med kontantinsats när man går från bostadsrätt till hus?