Skrika sig till sömns
Låter ni era bebisar skrika tills de somnar på dagarna, exempelvis i vagnen, eller lyfter ni upp dem och ser till att de somnar i er famn? Jag har inte velat (eller snarare vågat) låta min 3-månaders ligga och skrika tills han somnar för jag har varit orolig att det ska göra honom otrygg eller vara dåligt på något annat sätt .Med andra ord lyfter jag alltid upp honom när han skriker (med några undantag då vi varit ute och det regnat - då kan jag ju inte ha honom i famnen).
Men idag pratade jag med en sjuksköterska på BVC om att lillen inte sover så ofta som han borde på dagarna (är ofta vaken 3-5 timmar i sträck) och då sa hon att jag kunde pröva att lägga honom i vagnen och köra över en tröskel/mattkant tills han somnar.
Så nu när vi varit hemma från BVC ett par timmar och han fortfarande inte kommit till ro (varit vaken 8.30-14.00 med bara en kort powernap mitt i) så testade jag. Lilleman gillar inte att ligga i vagnen när han är vaken så han började ju yla direkt när jag la ner honom. Jag drog ner persiennerna, satte igång timern och började köra fram och tillbaka över mattkanten. Efter knappt sex minuter sov han. Så uppenbarligen funkar det (i alla fall den här gången), men är det bra? Ska jag lita på sjusköterskan, eller är detta ett hemskt sätt att få ett litet barn att sova? Jag behöver höra era erfarenheter och tankar för jag känner mig lite kluven!