• Anonym (en mamma)

Tips på hur vi kan involvera barnen i välgörenhet och liknande?

Efterlyser lite konkreta tips! Vi vill gärna att barnen ska lära sig att gilla att skänka glädje och göra goda gärningar. Har "adopterat" en äldre (eller mycket gammal ), ensam herre, som vi hälsar på då och då och han uppskattar det verkligen. Har även tagit med dem och plockat upp skräp i skogen en eftermiddag. Har ni fler förslag? Finns det något konkret att göra för sjuka barn på sjukhuset? Menar nu inte att skänka pengar, utan just något konkret som involverar barnen. Andra förslag?

• Svar på tråden Tips på hur vi kan involvera barnen i välgörenhet och liknande?
  • kaffeamanda

Låta barnen välja leksaker från deras rum att skänka till andra barn som inte har några.

Fira jul (hjälpa till med förberedelser) på församlingshem el dy som har julfirande för ensamma och de som inte har pengar.

Vara stödfamilj för nysvenskar.

Se bara till att ni inte blir för givmilda bara. Min mamma lärde mig att hjälpa andra och det gick överstyr när jag blev "vuxen". Har nu fått lära om, man kan inte hjälpa alla. Fick även en tankeställare när jag insåg att jag gjort precis samma misstag med min dotter som min mamma gjorde. Upptäckte det när min dotter hade 5 godisar och två kompisar hemma, hon gav bort två var till kompisarna och tog en själv. Kanske ses som oskyldigt men fortsätter det så så kan det gå lika illa som det gjorde för mig tillslut.      

Svar på tråden Tips på hur vi kan involvera barnen i välgörenhet och liknande?