• honeydew

    Stor bebis, orolig!!

    Hr blivit orolig och rädd inför förlossningen nu som är i september. SF-måttet i vecka 32+3 är 36 cm och TUL visar +23%. Har tidigare fått en dotter som vägde 4350 gr, och det gick relativt bra. Men nu börjar jag ändå bli rädd inför att kommande barn ska bli ännu större, vilket min barnmorska sa att det tyvärr kan vara.
    Såg tidigare fram emot förlossningen, men inte nu längre. Jätterädd för att gå över tiden. Men igångsättning eller kejsarsnitt lockar inte heller. (Om man ens skulle få det godkänt??)
    Hur ska detta gå??


  • Svar på tråden Stor bebis, orolig!!
  • lionness

    När de trodde att mitt barn kunde väga runt 5 kg gjorde de som så att de förberedde mig för snitt när jag kom in, satte nål för dropp och så om det skulle behövas. De hade helt enkelt en plan för ett halvakut snitt så att säga. Det kändes bra för mig och jag födde mitt barn naturligt och hen vägde inte mer än 4350 gr.

    Kanske kan du få en sådan lösning? 

  • michelodeon

    Det kommer nog gå bra!

    Min första vägde 4400 bf+14 (gick jättebra) min andra vägde 5000 och var 57 cm bf+5! det var ingen som visste då jag bara gjort ett ul. Den förlossningen gick också jättebra och jag återhämtade mig mycket snabbare än efter första.

    Hoppas det går bra för dig också! Lycka till :)

  • honeydew

    Men riskerna vid förlossningen ökar ju om barnet är stort. Vill inte gärna gå igenom hela förlossningen men snubbla på mållinjen och behöva ta till akut kejsarsnitt för att det blir en komplikation. Om man från början vet att barnet är stort.

    Hur blir det om man passerar BF? Tänk om det dröjer ytterligare två veckor innan hen vill komma? Det är jag nog mest rädd för, att bara vänta medan barnet växer o växer...

  • minigroda5

    Dessa beräkningar har jag fått uppleva med senaste barnet att det inte alltid stämmer trots tre mätningar med ul. Jag skulle få en "normal" bebis på ca 3 kg. Oj vilken "liten" tänkte jag som bara fått barn mellan 4-4500 innan. (Har 5 barn.) Men den bebisen blev störst av alla på ca 5 kg.
    Så jag gissar att mätningarna kan visa fel även åt andra hållet? Att bebisen kan vara mindre än beräknad!?

    Hur som, den värsta av mina förlossningar har inte varit med den största bebisen utan den med störst huvud! (39cm) Storleksmässigt kom han på plats nr 3 av fem barn, men som sagt huvudet var större på honom än de andra. Och han fastnade, blev akut ett tag där, men efter två försök med sugklocka så kom han ut utan att det behövdes snitt.
    De som var större än honom gick helt ok att föda då huvudena var mindre. (37cm)
    Barn nr 4 satte dom igång en vecka tidigare än beräknat pga min oro för ännu en storhuvad bebis.. tur var det nog då han vägde 4,5 kg redan då en vecka före bf. Har annars gått över 6-12 dagar med alla barn. Gick över mest med nr 5.

    Kan du inte pga din oro få mäta bebis med UL? mäta huvudet och se om det ligger långt över medel? Om du berättar hur orolig du är för din BM. Det var så jag gjorde med fyran och fick tid till specmödravården för mätningar med några veckors mellanrum fram till förlossning, sen igångsättning tidigare då han var stor. Kan ju hända att jag fick igenom det pga den svårare förlossningen jag haft innan, men det är ju värt ett försök!

    Lycka till med förlossning och bebis!!! Håller tummarna att allt går bra.

  • Naura

    Jag födde ett barn över 5kg med akut snitt 2011 pga värksvaghet och stort barn. Hon skulle aldrig tagit sig ut på egen hand. Nu ska jag föda snart igen, och blivit lovad snitt direkt jag passerar BF för att inte gå över tiden, samt att jag gör/gjort TUL i v.34, 37 och 39 för att kunna bedöma storleken på barnet. Kommer inte bli igångsatt pga värksvaghet förra gången, vilket är vanligare vid igångsättning, utan det blir som sagt snitt direkt efter BF istället. Och visar mätningarna på att barnet blir närmare 5kg så kommer jag inte heller behöva föda vaginalt eftersom förlossningen kan vara svårare och jag hade en traumatisk upplevelse förra gången.

    Du kanske kan prata med spec.MVC och få till en liknande lösning för dig?  


    *Dotter 110413* *BF 130824*
  • honeydew

    Tycker att man hör så mycket om att det är svårt att få beviljat igångsättning eller kejsarsnitt. Man ska vänta ut barnet, så är det bara, även om det väger närmare 5 kg. Har tyvärr inte så stort förtroende för spec.mvc som finns här. Har varit där en gång redan för jag har högt blodtryck, men de ryckte mest på axlarna åt mig och undrade vad som var problemet?
    Min barnmorska är däremot superbra och lyssnar verkligen. Ska dock inte dit förrän om ytterligare en vecka, så får vänta tills dess med att prata med henne.

    Vet inte vilken lösning som skulle få mig lugnare just nu... Vänta ut barnet, eller få lovad igångsättning eller kejsarsnitt efter BF? Inget känns bra. Skulle vilja få barnet innan det växer sig för stort. Helst en spontan förlossning i v. 38 typ? synd att man inte kan boka det.   

  • VHF2014

    Jag var livrädd för ett stort barn. Det går att sätta igång förlossningen hemma med akupressur/massage. Min förlossning startade i v 37+2 och jag är helt övertygad om att det är tack vare vår "hemmaigångsättning".

    John Carrier i Stockholm (Östermalm) kan hjälpa dig.

  • honeydew
    VHF2014 skrev 2013-08-04 15:30:07 följande:
    Jag var livrädd för ett stort barn. Det går att sätta igång förlossningen hemma med akupressur/massage. Min förlossning startade i v 37+2 och jag är helt övertygad om att det är tack vare vår "hemmaigångsättning".
    John Carrier i Stockholm (Östermalm) kan hjälpa dig.

    Ja jag var på fotvård häromdan och bokade en tid till två veckor före förlossningen. Hon pratade akupressurpunkter runt fotknölarna som kan sätta igång förlossning, så ska få lite extra massage i det området då haha
    Bor tyvärr 20 mil ifrån Sthlm, känns lite för långt att åka som höggravid... 
  • VHF2014
    honeydew skrev 2013-08-04 16:33:11 följande:
    Ja jag var på fotvård häromdan och bokade en tid till två veckor före förlossningen. Hon pratade akupressurpunkter runt fotknölarna som kan sätta igång förlossning, så ska få lite extra massage i det området då haha smile1.gif

    Bor tyvärr 20 mil ifrån Sthlm, känns lite för långt att åka som höggravid... 
    Får jag din mailadress kan jag skicka bilder på punkterna plus instruktioner. Min man gjorde på mig.
  • Gudinnan
    honeydew skrev 2013-07-31 15:05:34 följande:
    Hr blivit orolig och rädd inför förlossningen nu som är i september. SF-måttet i vecka 32+3 är 36 cm och TUL visar +23%. Har tidigare fått en dotter som vägde 4350 gr, och det gick relativt bra. Men nu börjar jag ändå bli rädd inför att kommande barn ska bli ännu större, vilket min barnmorska sa att det tyvärr kan vara. Såg tidigare fram emot förlossningen, men inte nu längre. Jätterädd för att gå över tiden. Men igångsättning eller kejsarsnitt lockar inte heller. (Om man ens skulle få det godkänt??) Hur ska detta gå??

    SF måttet kan vara större pga att du fått stort barn innan och livmodern blir större det kan också betyda att barnet blir större men det är ingen som igentligen vet om den blir eller inte.
    Förstår din oro med stort barn.

    Jag födde dottern vaginalt BF+9 och hon skulle väga 3,500g men var 4140g
    Det gick väl sådär.
    Jag blev gravid igen och SF måttet var stort låg på tvilling kurvan hela grav och pojken blev stor enligt TUL v 41 var han 4885g men bara 2 dagar efter v 41+2 BF +10 fick jag planeradsnitt och han var 5810g
    Blev gravid igen och man gjorde TUL v 35+5 och han var 3890g så man valde att ta snitt 2 veckor innan v 37+5 och han var 4150g skulle bli ca sådär 5,600g på BF dagen.       
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Stor bebis, orolig!!