• Anonym (Lite hemlig)

Får jag anställa anhörig gratis i firman?

Jag är på gång att starta egen firma. Tanke är att jag ska driva den som egenföretagare men min man, som blivit arbetslös, ska få alla vinster som lön, då han betalar lägre skatt än jag gör.

Någon sa till mig att man får anställa make/maka i firman utan att betala arbetsgivaragift. Stämmer det? Ska jag regga mig som arbetsgivare som vanligt då och ange att det är min man som ska jobba åt mig?

Någon som vet hur det funkar. Jag har googlat men hittar bara väldigt luddiga formuleringar kring detta.

• Svar på tråden Får jag anställa anhörig gratis i firman?
  • SoStylish

Menar du Enskild Firma? Isåfall är det väl du som är personligt ansvarig och du som ska skatta på den eventuella vinsten?

• Anonym (Lite hemlig)
    Plainsongs skrev 2013-07-31 17:20:06 följande:
    Praktikant?
     Jag menar att jag ska anställa honom som en riktig anställd och undrar då om jag behöver betala arbetsgivaravgift för honom.
  • Anonym (Lite hemlig)
    SoStylish skrev 2013-07-31 17:23:51 följande:
    Menar du Enskild Firma? Isåfall är det väl du som är personligt ansvarig och du som ska skatta på den eventuella vinsten?
    Ja, om det blir någon vinst. Men då han får ta överskottet som lön så blir det ju ingen vinst.
  • Anonym (Lite hemlig)
    Anonym (Lite hemlig) skrev 2013-07-31 17:24:27 följande:
    Ja, om det blir någon vinst. Men då han får ta överskottet som lön så blir det ju ingen vinst.
    Jag menar alltså att jag betalar skatt på hans lön, men inte på vinst som jag ska skatta för. Jag får betala 50 procent i skatt om pengarna är "mina" medan han bara betalar 30 procent eller något sådant.
  • SoStylish
    Anonym (Lite hemlig) skrev 2013-07-31 17:24:27 följande:
    Skulle tippa på att Skatteverket blir lite misstänksamma om allt överskott bokförs som lön faktiskt.
  • Anonym (Lite hemlig)
    SoStylish skrev 2013-07-31 17:29:05 följande:
    Skulle tippa på att Skatteverket blir lite misstänksamma om allt överskott bokförs som lön faktiskt.
    Vad menar du? Han får ju lön eftersom han ska jobba i företaget.
  • SoStylish

Ja, såklart. Men jag menar att du lär väl inte få exakt samma summa som överskott i firman hela tiden, och om det exakta överskottet ständigt bokförs bort som lön så kanske de börjar undra.

• SoStylish

Sen tror jag att du måste visa på att sambons lön är marknadsmässig. Vet också att det finns lite speciella regler till detta just för att förhindra skatteplanering.

• Anonym (Lite hemlig)
    SoStylish skrev 2013-07-31 17:34:13 följande:
    Ja, såklart. Men jag menar att du lär väl inte få exakt samma summa som överskott i firman hela tiden, och om det exakta överskottet ständigt bokförs bort som lön så kanske de börjar undra.
    Vi ska driva företaget tillsammans och jobba ungefär lika mycket. Men jag kommer jobba kvällar eftersom jag redan har ett jobb och han jobbar exempelvis förmiddagar. Nu kommer vi ju inte att göra några enorma vinster första året så tanken är ju att han kommer få i lön vad vi nu drar in.
  • Anonym (Lite hemlig)
    SoStylish skrev 2013-07-31 17:38:18 följande:
    Sen tror jag att du måste visa på att sambons lön är marknadsmässig. Vet också att det finns lite speciella regler till detta just för att förhindra skatteplanering.
    Var kan jag läsa mer om detta?
  • Anonym (Skv)

Är det då tänkt att han ska stämpla upp till 100%? Rent praktiskt förstår jag inte hur du ska kunna räkna ut i förväg vad din vinst ska bli. Om du inte går med vinst en månad, ska han stämpla då?

Men som svar på din fråga, så ja, om din man är anställd så måste du betala semesterersättning, skatt och sociala avgifter på hans lön.  

• Anonym (hmm)

Jag förstår inte riktigt vad du vill göra?
    Du pratar om att det blir mindre skatt om han får lön, hur räknar du då? Det borde bli ca 50% för honom med

• skattmaspåriktigt

När man jobbar 50/50 som makar i en verksamhet som är enskild firma kallas det gemensam verksamhet Då delar man överskott/underskott på NE bilagans del för skattemässiga justeringar. Man betalar skatt och sociala avgifter om det blir vinst  Hjälper den en maken till då och då kallas det medhjälpande maka. Ersättningen här ska vara marknadsmässig sKV brukar gå med på ca 90 kr/timme Även här betalar medhjälpande maka skatt och sociala avgifter. Ta fram en blankett NE drån SKV hemsida
     Man kan alltså inte ha sin make som är anställd i enskild firma.

• Anonym (kan)
    skattmaspåriktigt skrev 2013-07-31 18:51:37 följande:
     Man kan alltså inte ha sin make som är anställd i enskild firma.
    Precis, och om ni ska driva firman gemensamt så är ju han också företagare och har ingen rätt att stämpla om ni tänkte det
  • Thomas66
    Anonym (kan) skrev 2013-07-31 19:53:32 följande:
    Precis, och om ni ska driva firman gemensamt så är ju han också företagare och har ingen rätt att stämpla om ni tänkte det
    Det va ett himla tjat om stämpling, står det någonstans att han ska det ?
  • Anonym (.)
    Anonym (Lite hemlig) skrev 2013-07-31 17:40:34 följande:
    Vi ska driva företaget tillsammans och jobba ungefär lika mycket. Men jag kommer jobba kvällar eftersom jag redan har ett jobb och han jobbar exempelvis förmiddagar. Nu kommer vi ju inte att göra några enorma vinster första året så tanken är ju att han kommer få i lön vad vi nu drar in.

Om han ska få all vinst som lön och den bokförs som lön varje månad så är det skatteplanering, dvs planerat så för att få lägre skatt vilket skatteverket kommer att få reda på.
  • Anonym (.)
    Thomas66 skrev 2013-07-31 19:57:42 följande:
    Det va ett himla tjat om stämpling, står det någonstans att han ska det ?

Det står att ts make är arbetslös... Arbetslöshet=a-kassa=stämpling..
Svar på tråden Får jag anställa anhörig gratis i firman?