• CarinÅsa

Vilken dag?

Hej!
    Om jag jobbar 80%, kan jag ta ut 1 föräldradag i veckan, vilken dag som helst? Det är inte klart vilken dag i veckan jag är ledig (jobbar som lärare mån-fre), troligtvis kommer jag att vara ledig 2 av 3 tisdagar och alltså kunna förkorta många dagar litegrann som jag sedan jobbar in var tredje tisdag. Kan jag ta en lördag eller söndag den veckan jag inte har någon ledig vardag? Spelar det ngn roll om jag tar lägstadagar eller vanliga?
    Med vänlig hälsning Åsa 

• Svar på tråden Vilken dag?
  • Försäkringskassan

Hej,

Du kan inte ta ut hel föräldrapenning för en dag du har arbetat. Om du inte i förväg vet hur du kan ta ut din föräldrapenning kan du göra din ansökan i efterhand. Tänk på att anmäla föräldrapenning senast samma dag som du ska börja ta ut föräldrapenning.

För att ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå på helgen behöver du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter helgen i samma omfattning. Lägstanivå kan du ta utan att ta en vardag i direkt anslutning.
    För att skydda sin SGI spelar det ingen roll om du tar ut dagar på sjukpenningnivå eller lägstanivå.

Hälsningar
    Milo, handläggare 

Svar på tråden Vilken dag?