• Anonym (Egen stil)

Hur ger man en vink om vad man önskar (förlovning)

Jag och min sambo har pratat om att gifta oss, skaffa barn, ja hela kitet... Och jag tycker personligen att vi har FLERA perfekta tillfällen till förlovning de närmsta månaderna... och vet om att han också ser samma sak... Dock så är jag lite nervig för vi är båda gamledagsa så jag (OCH HAN) vill att han skall fria med ring och hela paketet...

Men jag är såååå petig i min smak!! Inte dyr! Men petig... Jag har ångest för att han skulle dyka upp med en klassisk guld ring, eller ännu värre pråliga ringen i amerikansk stil:-O

Vad jag gillar är något som dessa
    http://www.hedbergsguld.se/diamondo-titan-exklusiv-forlovningsring-a-382-p-4043.html?cPath=61
    http://www.hedbergsguld.se/flemming-uziel-forlovningsring-titan-diamant-p-6901.html?cPath=61
    http://www.hedbergsguld.se/flemming-uziel-forlovningsring-silver-cz-p-6822.html?cPath=61

Ja den sista är på "Nåder" då jag inte gillar silver... Men annars är dessa tre lite av drömringar.... främst den i mitten med titan och diamant...

Men hur skall jag göra för att få min sambo att förstå vilken typ av ring som jag skulle uppskatta? Vill ju heller inte komma till honom och säga "Duuu älskling när du friar vill jag att ringen skall se ut så här!!" För jag kan ju inte heller veta OM eller NÄR han tänkt fria... och även om jag vet om att han funderar på det och jag tycker läget är perfekt så vet jag att det finns vissa saker som gör att han kanske vill vänta lite och då vill jag inte komma och göra så han känner sig pressad!  

Så behöver råd om hur jag lite avslappnat kan visa honom vilken typ av ring jag gillar!! Någon som har ett bra tips??  

• Svar på tråden Hur ger man en vink om vad man önskar (förlovning)
  • Anonym (*)

Lämna flikar öppna på datorn. Eller skriv till en väninna på chatten att du gillar dessa ringar  men "råka" skicka fel så han får det.

• Anonym (Egen stil)
    Anonym (*) skrev 2013-07-31 18:57:27 följande:
    Lämna flikar öppna på datorn. Eller skriv till en väninna på chatten att du gillar dessa ringar  men "råka" skicka fel så han får det.

Olika datorer så han tittar aldrig på in dator.... Och skicka till en kompis känns så krystat då han skulle undra varför vi satt och pratade om ringar.... alla kompisar är förlovade/gifta redan... bara jag kvar så finns liksom inte att vi skulle sitta och allmänt prata förlovningsringar
  • Anonym (Egen stil)
    Anonym (*) skrev 2013-07-31 18:57:27 följande:

Men tack för tipset

• havtorn

Jag är ju inte så romantisk av mig då - när jag och min sambo förlovade oss var det genom att gemensamt komma fram till att det var dags, och sedan gå till guldsmeden och välja ringar - klassiska guldringar .

Men. Jag tycker att du ska skicka ett mail med länkar till ringarna du vill ha och skriva som det är, att när han någon gång får tummen ur och friar, ska det vara med en ring i den här stilen. Ifall det är viktigt för dig, alltså. Sen, kan man säga, ligger bollen i hans korg.

Annars kanske du måste klargöra för honom hur viktigt det är att ringen blir rätt, så att han inte får för sig att spontanfria med någonting som du inte godkänner och den jobbiga situationen uppstår då du måste tala om för honom att du vill byta in ringen mot något annat. Det är nämligen väldigt svårt att få det exakt som man vill ha det om man har väldigt höga krav, om man inte ser till att ordna det för sig själv.

• evalina

Men om ni redan bestämt er för att ni ska gifta er så är ni redan förlovade. En förlovning är ju just bara det. Att man bestämmer sig för äktenskap. Då är det ju bara att åka gemensamt och köpa ringar. Ett frieri skulle ju bara vara tillgjort o en charad.. en charad som dessutom riskerar göra dih besviken o missnöjd. Min blivande make friade (utan tidigate diskussioner) med en atrapp ring då han inte visste storlek.. men design bestämde han.

• Anonym (Ringen)

Låter väldigt ytligt det där. Är det inte viktigare att partnern blir rätt än ringen?
    Om det trots allt är viktigt för dig, är det väl bäst att gå tillsammans och titta på ringar. Det gjorde jag och mitt Ex.

• Anonym (Egen stil)
    evalina skrev 2013-07-31 20:07:17 följande:
    Men om ni redan bestämt er för att ni ska gifta er så är ni redan förlovade. En förlovning är ju just bara det. Att man bestämmer sig för äktenskap. Då är det ju bara att åka gemensamt och köpa ringar. Ett frieri skulle ju bara vara tillgjort o en charad.. en charad som dessutom riskerar göra dih besviken o missnöjd. Min blivande make friade (utan tidigate diskussioner) med en atrapp ring då han inte visste storlek.. men design bestämde han.

Nja... alltså vi har pratat och kommit fram till att vi i framtiden vill gifta oss... Förlovningen är för mig när man bestämmer datum och går ut med det officiellt lite mer.. Vi vill gifta oss men vi har inte sagt det till andra och inte heller bestämt datum, och även om vi pratat om det så har han ju inte direkt frågat mig
    Anonym (Ringen) skrev 2013-08-01 00:18:42 följande:
    Låter väldigt ytligt det där. Är det inte viktigare att partnern blir rätt än ringen?
    Om det trots allt är viktigt för dig, är det väl bäst att gå tillsammans och titta på ringar. Det gjorde jag och mitt Ex.
    Hmm självklart är det viktigaste att han är den rätte... Men samtidigt så är det för mig viktigt att den ring jag tänkt bära resten av mitt liv passar in på mig och inte får mig att känna mig obekväm... Därför så är det för mig viktigt med ringen... Vet om att hans förra fru hade väldigt glammig smak och om han går efter den typen av ring som hon ville ha så kommer han 1: ruinera oss, 2: köpa en ring som jag aldrig skulle kunna bära utan att känna mig helt fel... vilket ju vorde synd då jag vill att den ring han ger mig är "the one". Vigselring kan vi välja tillsammans men just förlovningsringen ja....

Vilket ju är det som gör det så svårt... Funderar på att helt enkelt ta tjuren vid hornen och visa honom bilder på sådana ringar jag gillar, har redan kommenterat vänners ringa (de har alla skaffat den typen som jag gillar mer eller mindre förutom att två har valt i silver istället för titan, stål eller vitguld som jag föredrar...) försökt ge honom hintar... Men ser på hans tjejkompisar, hans systrar osv osv och ser att de har antingen pråliga mega ringar eller guldringar (eller varför inte pråliga guldringar....) vilket ger mig lite panik... Jag vill hellre ha en av de som jag visade a 900 spänn än maxi prål och guld på 20 000 och uppåt... Kalla mig ytlig... kanske det.. men jag vill ha en förlovningsring som jag använder helt enkelt... 

Den rätta partnern behöver jag ju inte leta efter längre Har ju redan hittat honom   

• Anonym (Egen stil)
    havtorn skrev 2013-07-31 19:45:31 följande:
    Jag är ju inte så romantisk av mig då - när jag och min sambo förlovade oss var det genom att gemensamt komma fram till att det var dags, och sedan gå till guldsmeden och välja ringar - klassiska guldringar .

Men. Jag tycker att du ska skicka ett mail med länkar till ringarna du vill ha och skriva som det är, att när han någon gång får tummen ur och friar, ska det vara med en ring i den här stilen. Ifall det är viktigt för dig, alltså. Sen, kan man säga, ligger bollen i hans korg.

Annars kanske du måste klargöra för honom hur viktigt det är att ringen blir rätt, så att han inte får för sig att spontanfria med någonting som du inte godkänner och den jobbiga situationen uppstår då du måste tala om för honom att du vill byta in ringen mot något annat. Det är nämligen väldigt svårt att få det exakt som man vill ha det om man har väldigt höga krav, om man inte ser till att ordna det för sig själv.

Hmm kanske kan tipsa honom att fria med en godisring eller något så kan vi lösa ringen sedan:-P Haha hmm jag vet att jag måste vara tydlig med honom... och tror att han faktiskt redan vet det hela men att det hindrar honom lite i att ta nästa steg... Han är nämligen lika traditionell som jag är och jag vet om att han är den som vill fria, och göra det tidigast ett år innan vi sen gör det... Och tror att han har ett huvudbry med det där med ring då han vet om att jag inte är som hans ex, och att jag har väldigt enkel smak men samtidigt ibland smal smak... Kan hoppas på att Hedin eller någon annan guldfirma skickar hem reklamblad snart så kan jag av en händelse visa honom snygga ringar:-P
  • Björnmossa

Förlova er på svenskt vis där du köper ring till honom och han till dig. Då går ni såklart tillsammans och köper matchande.

Att välja den amerikanska traditionen där mannen köper ring att fria med trasslar bara till allting + är töntigt.

• Anonym
    Björnmossa skrev 2013-08-01 02:07:29 följande:
    Förlova er på svenskt vis där du köper ring till honom och han till dig. Då går ni såklart tillsammans och köper matchande.

Att välja den amerikanska traditionen där mannen köper ring att fria med trasslar bara till allting + är töntigt.
    Precis vad jag tänkte skriva, men du hann före. Skippa förköpt ring och gå och se ut dem tillsammans så båda blir nöjda med sina ringar.

Om ni (TS) nu är så traditionella menar jag... Har någon av er amerikanskt ursprung förstår jag varför ni vill följa den traditionen, i och för sig. 
  • Anonym (a ring to rule)

Va beredd bara på att 90% av alla dina små vinkar och dolda hints om vad du vill ha kommer han totalt missa. 

• Sölve

Den tråkiga men rätt vettiga vägen är faktiskt att gå tillsammans och prova ut ringar. Det är inte bara utseendet som ska klaffa, det är storlek också. 
    En ring du tycker är snygg kanske känns för bred för dig t ex.
    Sedan är ringmått inte exakt heller, vissa vill att den ska sitta löst, andra vill ha någonting som sitter lite fastare, det kan skilja mycket mellan bredden på leden och där ringen sitter osv.
    Ska du ha en vigselring tillsammans med förlovningsringen så kan det snabbt bli väldans mycket skrot på fingret om man tar en för bred osv.

Som sagt, du ska ha ringen hela livet förhoppningsvis. Det vore väl rätt trist om han valde en ring du tycker är fin också visar det sig att den ändå inte känns bra när den väl sitter där.  

Svar på tråden Hur ger man en vink om vad man önskar (förlovning)