Sparas de "egna" 60 dagarna till sist? Kan pappan ta 1dag/vecka?
Jag kommer att vara hemma med vår son i 1 1/2 år, och jag och barnets pappa skulle vilja att han under den tiden kan vara hemma 1 dag i veckan. Kan vi göra så? Tankn är då att jag självklart inte anmäler om fp den dagen i veckan som min sambo gör, utan jag är då hemma obetalt. Sen funderar vi på det här med de "egna" 60 dagarna som man inte får ge bort till den andre föräldern.. Vi har fått höra att dom dagarna "dras sist" av de 240 dagarna man har. Alltså att när jag är hemma dras först de 180 dagarna som jag har möjlighet att ge bort och sen dras de 60 dagarna som är "bara mina". Stämmer det? Jag ska vara hemma 1 1/2 år och kommer då förbruka mina 240 dagar, sen är tanken att min sambo ska vara hemma 2 månader. Om han då har gett mig dagar men själv har fler än 60 kvar, kan han då inte använda sina "egna" 60 dagar till den tiden han är hemma, alltså dom dagarna som han inte får ge bort? Annars, om de två månaderna han är hemma dras av de dagar han får ge mig och de 60 som är "bara hans" sparas, så innebär ju det att endast han har dagar sparade när sonen börjar fsk, dagar som han inte kan ge till mig. Det blir konstigt eftersom jag är den som är tänkt att vara hemma med fp de dagar som sonen ska vara hemma från fsk, ex jul och klämdagar. Vi vill alltså att pappans 60 dagar ska dras de första två månaderna som han är hemma så vi får gemensamma dagar sparade, går det? Krångligt att förklara men hoppas ni förstår.. Mvh Emilia