• Anonym (tid)

Du som haft skyddad identitet; hur slutade det?

Jag riktar mig främst till personer som levt med kvarskrivning;
    -Vad hände när du blev av med den skyddade identiteten helt?
    -Var det ditt egna beslut? Skatteverkets?
    -Hur gjorde du för att känna dig trygg utan skyddet?
    -Hände det något efteråt?

Behöver hjälp då jag själv lever med skyddad identitet och är orolig över hur det blir sen...

• Svar på tråden Du som haft skyddad identitet; hur slutade det?
  • Anonym (NN)

Sparar tråden. Har levt med skyddade personuppgifter i 4 år. Har ungefär samma tankar och frågeställningar som ts.

• Anonym (X)

Jag och barnen levde med skydd sen fick vi inte det förnyat för enl alla så fanns ingen hotbild mot oss efter som vi kapat alla band med alla vi kände och flyttat till ny ort många mil ifrån. Gick väl några månader så fann han oss och försökte döda oss men vi överlevde och ny id och nytt skydd som inte skulle förnyas då vi inte hade hotbild och då var jag rädd och slut psykiskt men de lova vi hade ingen hotbild då vi flyttat och hade ny id, två veckor senare kämpa jag för mitt liv för han hittat oss, så fort jag skrevs ut så fick vi respass ut ur landet och sen dess har vi mått bra och hämtat oss en hel del även om det finns spår kvar i oss alla, har för nån månad sen vågat ta kontakt med en gammal kompis som han inte känner till och hon har pratat med mina föräldrar som ska ut och resa imorgon på semester i 2 v :) vi har inte setts på 10 år så gissa om det ska bli härligt

• Anonym (tid)
    Anonym (NN) skrev 2013-07-31 21:57:11 följande:
    Sparar tråden. Har levt med skyddade personuppgifter i 4 år. Har ungefär samma tankar och frågeställningar som ts.
    Har du kvarskrivning eller sekretessmarkering? Jag fick kvarskrivningen beviljad i 3 år, har du någon gång innan ansökt på nytt?

Mitt ex har inte hörts av på 2 år, gissar på att han "glömt" mig men man vet ju aldrig... man vill ju "komma tillbaka" till ett vanligt liv, inte leva med skyddad identitet hur länge som helst men det är svårt att veta när tiden är rätt...
  • Anonym (tid)
    Anonym (X) skrev 2013-08-01 09:43:57 följande:
    Jag och barnen levde med skydd sen fick vi inte det förnyat för enl alla så fanns ingen hotbild mot oss efter som vi kapat alla band med alla vi kände och flyttat till ny ort många mil ifrån. Gick väl några månader så fann han oss och försökte döda oss men vi överlevde och ny id och nytt skydd som inte skulle förnyas då vi inte hade hotbild och då var jag rädd och slut psykiskt men de lova vi hade ingen hotbild då vi flyttat och hade ny id, två veckor senare kämpa jag för mitt liv för han hittat oss, så fort jag skrevs ut så fick vi respass ut ur landet och sen dess har vi mått bra och hämtat oss en hel del även om det finns spår kvar i oss alla, har för nån månad sen vågat ta kontakt med en gammal kompis som han inte känner till och hon har pratat med mina föräldrar som ska ut och resa imorgon på semester i 2 v :) vi har inte setts på 10 år så gissa om det ska bli härligt
    Hemskt :( Det är i alla fall toppen att du är i trygghet nu och jag hoppas verkligen att du blir lämnad ifred.

Hade du sekretessmarkering eller kvarskrivning? Hur länge hade du haft det innan du inte fick det beviljat igen? Har ditt ex alltid varit mer eller mindre aktiv (och du fått höra att han tagit kontakt med tex familjen då och då)? Eller dök han upp från "ingenstans"?
  • jenny99

Jag och mitt barn hade skyddat ID för att jag hade inget val.när jag lämnade pappan till vårt barn fortsatte misshandeln.han försökte kidnappa vårt barn,slå vårt barn och mordhota oss.jag packa en väska och lämna mitt hem mitt på natten.min bästa vän hade kontakter och vänner i andra städer så jag flyttade dit.jag ansökte om skyddat ID och beviljades på både mig o vårt barn.jag fick lägenhet o jobb.bröt med alla utom 3 personer från min hemstad.Hade skydd i 10 år sen kände jag mig trygg.2 år utan skydd har gått och han kommer aldrig söka upp oss,om han gör det känner jag mig inte rädd mer.det var mitt beslut att ta bort skID men hade det funnits en risk med det hade jag haft kvar det.

• Anonym (NN)
    Anonym (tid) skrev 2013-08-01 19:08:00 följande:
    Har du kvarskrivning eller sekretessmarkering? Jag fick kvarskrivningen beviljad i 3 år, har du någon gång innan ansökt på nytt? Mitt ex har inte hörts av på 2 år, gissar på att han "glömt" mig men man vet ju aldrig... man vill ju "komma tillbaka" till ett vanligt liv, inte leva med skyddad identitet hur länge som helst men det är svårt att veta när tiden är rätt...

Kvarskrivning 3 år först och nu 3 år till. Hade inga problem att få förnyat.
  • Anonym (tid)

Ni som skriver verkar ha haft lätt att få kvarskrivning förlängd, men det är känt att det är ganska svårt att få. Har pratat med skatteverket och trots att mitt ex är klassad som farlig så finns det 50% chans att jag inte blir beviljad kvarskrivning igen.

Vad har ni haft bakom er? Vad har hänt i ert fall som gjort att ni blivit beviljade igen? För man blir ju inte beviljad bara för att man själv tycker att det passar eller för att man väljer det...

• Anonym (s)

Jag har varit förföljd av en man jag inte känner. Har dock inte haft något skydd alls. Det är ju omöjligt att veta ifall de "glömmer" en eller inte, jag har flyttat inom Sverige men funderar på att flytta utomlands. Även om det är lugnt nu så vet man ju inte om han är där ute och lurar känner jag. I de flesta länder i världen går det ju trots allt att vara mer anonym än i det här landet, och min förföljare är antagligen för dum/fattig/upptagen med att jävlas med andra för att leta mig utomlands.

• Anonym (hmm)
    Anonym (s) skrev 2013-08-01 20:46:09 följande:
    Jag har varit förföljd av en man jag inte känner. Har dock inte haft något skydd alls. Det är ju omöjligt att veta ifall de "glömmer" en eller inte, jag har flyttat inom Sverige men funderar på att flytta utomlands. Även om det är lugnt nu så vet man ju inte om han är där ute och lurar känner jag. I de flesta länder i världen går det ju trots allt att vara mer anonym än i det här landet, och min förföljare är antagligen för dum/fattig/upptagen med att jävlas med andra för att leta mig utomlands.

Är det verkligen rättvist att den som förföljs och lever under hot ska behöva fly landet? Är det inte bättre att skärpa på lagarna och sluta behandla svenska medborgare som offentliga personer när vi är privata medborgare.

Jag tycker vi ska ändra lagarna och skippa offentlighetsprincipen för privatpersoner! Eller iallafall ändra på lagarna så det inte blir lika enkelt att hitta personer i landet.

• Anonym (s)
    Anonym (hmm) skrev 2013-08-01 20:52:22 följande:

Är det verkligen rättvist att den som förföljs och lever under hot ska behöva fly landet? Är det inte bättre att skärpa på lagarna och sluta behandla svenska medborgare som offentliga personer när vi är privata medborgare.

Jag tycker vi ska ändra lagarna och skippa offentlighetsprincipen för privatpersoner! Eller iallafall ändra på lagarna så det inte blir lika enkelt att hitta personer i landet.

Håller med, men offentlighetsprincipen verkar ju vara ett av de viktigaste vi har här  till skillnad från de flesta andra länder. Vad man kan se på nätet blir ju bara "bättre" för var dag har jag sett nu i sommar och numera har vi ju lgh-nr också, så man redan på nätet kan se våning och dörr och ifall man bor ensam.
  • Potenza adeguata

Mitt idskydd försvann idag, så nu är det fritt fram att leta reda på mig igen :/ 

En sak jag undrar.. Hur har ni andra gjort när ni ansökt om nytt skydd ?

Man ska ju skriva anledningen till varför man vill ha förnyat, MEN, eftersom ett idskydd är ett skydd som oftast (?) fungerar, så är det ju i princip omöjligt att skriva en ny anledning till att få förnyat. Har haft mycket problem med det!
    Vi skrev att vi fortfarande känner oss hotade, men då fick vi en månad senare ett brev från skatteverket att det inte räcker, skyddet skulle tas bort 22 feb. Vilket också gjordes. 

Vi blev attackerade några månader efter det, och polisanmälan gjordes + ansökan om nytt skydd, vilket då blev beviljat.
    Men ska det verkligen behövas ?! Helt jävla seriöst! 
    Hur ska man kunna bevisa att man är i behov av skydd när förövaren, antagligen, fortfarande letar efter en, men inte vet vart man bor??

Vad ska man skriva?! Det är ju sjukt hur det är utformat.

• Potenza adeguata

Man ska antagligen behöva bli ihjälslagen innan man får nytt skydd. 

• Anonym (tid)
    Potenza adeguata skrev 2013-12-19 21:54:25 följande:

Mitt idskydd försvann idag, så nu är det fritt fram att leta reda på mig igen :/ 

En sak jag undrar.. Hur har ni andra gjort när ni ansökt om nytt skydd ?

Man ska ju skriva anledningen till varför man vill ha förnyat, MEN, eftersom ett idskydd är ett skydd som oftast (?) fungerar, så är det ju i princip omöjligt att skriva en ny anledning till att få förnyat. Har haft mycket problem med det!
    Vi skrev att vi fortfarande känner oss hotade, men då fick vi en månad senare ett brev från skatteverket att det inte räcker, skyddet skulle tas bort 22 feb. Vilket också gjordes. 

Vi blev attackerade några månader efter det, och polisanmälan gjordes + ansökan om nytt skydd, vilket då blev beviljat.
    Men ska det verkligen behövas ?! Helt jävla seriöst! 
    Hur ska man kunna bevisa att man är i behov av skydd när förövaren, antagligen, fortfarande letar efter en, men inte vet vart man bor??

Vad ska man skriva?! Det är ju sjukt hur det är utformat.

Hur länge hade du haft skyddet innan du blev av med det/fick avslag?
  • Anonym (skydd)

tS: hur går det för dig? 

Svar på tråden Du som haft skyddad identitet; hur slutade det?