• Anonym (?)

Tills vilken vecka visar gravtest positivt?

När man är gravid och testet visar positivt så säger ju många att när man kommit visst långt in i graviditeten så slutar det visa positivt, någon som har koll på vilken vecka? 

• Svar på tråden Tills vilken vecka visar gravtest positivt?
  • Anonym (12)

Jag har hört(läst) att hCG har minskat rätt mycket vid v 12, men är osäker på källan, så du får nog googla vidare om ingen annan vet.

• Anonym (?)
    Anonym (12) skrev 2013-07-31 21:12:03 följande:
    Jag har hört(läst) att hCG har minskat rätt mycket vid v 12, men är osäker på källan, så du får nog googla vidare om ingen annan vet.
    Jaa, har googlat som tusan men har inte hittat nåt än, hoppas fler svarar här, men tack för ditt svar!! Skrattande
  • Nr3påG

Shit! Man lär sig verkligen nåt nytt varje dag! Jag hade ingen aning om det här. Jag trodde verkligen att ett test var positivt i typ v 39 eller nåt!

• Anonym (12)
    Nr3påG skrev 2013-07-31 21:16:19 följande:
    Shit! Man lär sig verkligen nåt nytt varje dag! Jag hade ingen aning om det här. Jag trodde verkligen att ett test var positivt i typ v 39 eller nåt!
    hCG bildas för att gulkroppen (som bildas av äggblåsan som släppte ägget) ska fortsätta bilda progesteron. Om man inte blir gravid sjunker halten progesteron efter ca 14 dagar (eller hur lång nu den individuella lutealfasen är), och då inleds menstruationen. Om man blir gravid bildas hCG; som i sin tur ser till att halten progesteron hålls uppe, och mensen uteblir. Efter 12 veckor tar moderkakan över, och gulkroppen behöver inte bilda mer progesteron. hCG börjar då sjunka, men frågan är hur fort, och när det påverkar utslaget på graviditetstesten.
  • Papricorn

Alltså du har fortfarande flera flera flera tusen i hcg efter v 12 och de flesta har det graviditeten ut!

Och vad mäter ett gravtest 25 eller 50 mmol?

Är verkligen undantag som får neg på stickan men det sker isåfall långt efter v 12.

• listo

Graviditetstest visar positivt under hela graviditeten. På den här sidan kan man se hur HCG varierar under graviditeten: www.justmommies.com/articles/hcg-levels.shtml

Normal känslighet för graviditetstest är 25 ug/ml, i tabellen ser man att HCG-halten i slutet av graviditeten är betydligt högre än så.

• The Fugly

Jag tog ett positivt gravtest i v 33 för att bevisa för ett skeptisk väninna att man inte slutar testa positivt efter v 12. Det finns ingen tidpunkt då kvinnor normalt slutar att testa positivt.

• Anonym (12)

Fast jag känner folk som fått negativa test senare i graviditeten, och fött fullt friska barn. Men de testade rätt sent, typ v 25 eller något sånt. Så det händer ju.

• Papricorn
    listo skrev 2013-07-31 21:28:09 följande:
    Graviditetstest visar positivt under hela graviditeten. På den här sidan kan man se hur HCG varierar under graviditeten: www.justmommies.com/articles/hcg-levels.shtml

Normal känslighet för graviditetstest är 25 ug/ml, i tabellen ser man att HCG-halten i slutet av graviditeten är betydligt högre än så.

Precis, nåt annat är mer en myt.
  • The Fugly

Det händer nog men det är inte det normala. Det finns ingen särskilt tidpunkt då testen blir negativa för kvinnor överlag, vilket är vad TS frågar.

• Aileen Allannah

En stor fet myt. Nog för att hcg sjunker, men naturligtvis visar ett gravtest positivt hela graviditeten ut.

• Anonym (12)

Jag kanske har missförstått de som sagt att det hänt dem, då. De kanske bara fick svaga tester och inte negativa.

• Najje79

Jag fick ett svagare gravtest när jag testade i typ v 13.
    Alltså inte helt negativt men svagare streck. Eftersom jag hade gått igenom flera Ma och MF så var jag lite av en testnörd.
    Men mina killar i magen mådde fint och båda klarade sig till v 39 Glad

Svar på tråden Tills vilken vecka visar gravtest positivt?