• jagochnois

ni med erfarenheter med från blöja till blöjfri!

nu har det gått tre dagar vår son varit helt blöjfri. har kommit en liten skvätt kiss 2 gånger i kalsongerna. han får sitta på toan när han vaknat, en stund efter mellis på f.m. innan vilan, efter vilan, på em och innan han ska sova. vid de tillfällena kissar han oftast och ibland bajsar också (2 gånger). :) jag tycker han är super duktig! :) på f.m. och e.m. tar vi honom till toan om han börjar ta på snoppen typ. tror nog det är ett tecken. :) för han säger inte direkt till annars om han är kissig eller bajsig. hmmm....men han hinner kanske inte få någon möjlighet till det i heller?! ;)
    vad säger ni med erfarenhet. är det så här det "brukar" gå till när man börjar vänja av vid blöja. eller har ni några råd och tips?? :) tar tacksamt emot......

• Svar på tråden ni med erfarenheter med från blöja till blöjfri!
  • jagochnois
    blomman07 skrev 2013-07-31 22:21:28 följande:
    Följer! (Lägger till i favoriter via mobilen)

aha! :)
  • SuzR

Låter typ som vi gör. Vi pushar lite för att dottern ska gå på toa innan vi åker någonstans, ibland gör hon det och ibland säger hon att hon inte behöver och då får vi lita på det helt enkelt. Vi började för ett par 3 veckor sen och det går bra! Oftast behöver vi inte ens påminna och olyckorna har varit få. Vi har alltid med oss extra blöjor och ombyte, kissiga trosor har vi ganska ofta!

• jagochnois
    SuzR skrev 2013-07-31 22:25:53 följande:
    Låter typ som vi gör. Vi pushar lite för att dottern ska gå på toa innan vi åker någonstans, ibland gör hon det och ibland säger hon att hon inte behöver och då får vi lita på det helt enkelt. Vi började för ett par 3 veckor sen och det går bra! Oftast behöver vi inte ens påminna och olyckorna har varit få. Vi har alltid med oss extra blöjor och ombyte, kissiga trosor har vi ganska ofta!

okej så det är då det "brukar" vara, att det kommer lite kiss då och då. :) ka det är klart annars hade det kanske varit märkligt. ;) säger ho själv till när hon behöver gå på toa?
  • SuzR

Ts: ja hon säger 'måste kissa först'. Vet inte varför hon säger 'först' men det är väl nåt uttryck! När hon sitter på pottan eller på toan när vi är ute så är trosorna ibland blöta, ibland inte, så köp många ombyten! Och tvinga inte honom på toa om han inte behöver, fast ibland när vi pushat lite så har det visat sig att hon var kissnödig ändå....det krävs lite lirkande för att få henne att gå. Jag brukar gå på toa tillsammans med dottern.

• NollÅtta

Vår son säger till själv när han behöver gå och så springer han in till pottan. Han är snart 3 och har varit blöjfri i ca 5 månader. Har inte heller blöja på natten längre. Kanske ska ni börja avvakta lite så han får möjlighet att komma på själv att han är nödig. Kan ju bli ett par olyckor men sedan lär han sig säkert

• jagochnois
    SuzR skrev 2013-07-31 22:37:10 följande:
    Ts: ja hon säger 'måste kissa först'. Vet inte varför hon säger 'först' men det är väl nåt uttryck! När hon sitter på pottan eller på toan när vi är ute så är trosorna ibland blöta, ibland inte, så köp många ombyten! Och tvinga inte honom på toa om han inte behöver, fast ibland när vi pushat lite så har det visat sig att hon var kissnödig ändå....det krävs lite lirkande för att få henne att gå. Jag brukar gå på toa tillsammans med dottern.

tack! jo har beställt ett gäng med boxerkalsonger. har en del redan men bättre att ha så man vet att man har. jo lirka få man vetlligrn ibland göra. då min plutt bägrar sitta på potta så blir det svårt för mig att o kså gå på toan. ;) men jag sätter mig på pallen så sitter vi och pratar eller läser en bok. :)
  • jagochnois

hmmm......nu var vi ute och lekt i trågården i f.m. och så kom det bajs i kalsongerna. ha sa till att han hade bajsat dock. men är det så det i bland kan vara?

• sasty

Min son har vart fri länge, men nu med nytt dagis så är det ständiga olyckor 1 o 2 så vi funderar på om han ska ha blöja på dagis och inte hemma.

Hmm, Känns både rätt o fel att sätta på blöja där igen.

Svar på tråden ni med erfarenheter med från blöja till blöjfri!