• silasmamma

Ni som förstår sig på hundar

Hej!
    Min pappa har en engelsk springer spaniel eller han har 3 men ena hanhunden syftar jag på.

Jag satt ute på deras altan(dom bor i hus) och skulle ut med hundarna. Jag öppnar dörren och hundarna smiter ut. Jag ropar efter hundarna sprang efter ena och ser att han hunden hoppar upp med fram tassarna på bordet och tog bullarna som låg där. Jag ser det och går till honom och tar ner han från bordet och säger FYYY, han hugger mig i handen vid tummen och släpper inte och jag drar och drar får loss tummen som tur är men då hugger han mig i låret så jag fick ett fett blåmärke:/ och tummen gjorde jätteont. När det gäller mat blir han helt galen och går genom eld och vatten för att få en liten smula tex.
    Hur ska man göra? Ska hunden få bete sig på detta vis? Har en son som jag inte vill att han ska gå i närheten av. Jag kanske gjorde fel i att ta ner han från bordet men det jag tänkte på var att han inte får vara där:/

• Svar på tråden Ni som förstår sig på hundar
  • Mineralvatten

Nej han får inte göra så! Han ska lära sig att han står lägst i rang och endast får ta maten när flockledaren sagt var så god.

• silasmamma

Precis! Han är världens snällaste annars men jag vågar inte säga åt han något mer :/

• Mineralvatten
    silasmamma skrev 2013-07-31 22:32:41 följande:
    Precis! Han är världens snällaste annars men jag vågar inte säga åt han något mer :/
    vad gjorde ägaren när hunden bet?
  • Bassenasse

Det kvittar hur mkt hunden vill ha mat, mat från bordet är inte ok, och det är ännu mindre ok att hugga dig när du tar ner han från ett bord som inte är hans område.

Har med en matgalen hund som äter allt och snor allt han kommer över.
    Hade han huggt mig när jag rättat han hade han åkt ner i golvet där jag visar han vem som bestämmer.

Håll sonen borta, det hade jag gjort om jag varit i dina kläder, och jag hade inte låtit den hunden få vara inne i köket om han är så när det gäller mat. 

• fijah

Hunden menade nog inte att vara elak men vaktade sin bulle. Dock måste det där beteendet tränas bort fort! Prova med positiv förstärkning! Dvs att istället för fy, nej och handgripligen ta bort hunden från det hen gör fel så kan du tex locka med en leksak eller lek, då kan liksom det dåliga brytas och hunden blir intresserad i det du gör istället! Lite som med barn, typ du får inte leka med farlig sak, här, ta rolig bra sak istället. Prata med din farsa och hör ifall hundarna är vaktiga! Det kan vara otroligt jobbigt för en hund att inte veta vad hen ska vakta, typ ät det er pappa, hela hemmet, alla er.. Det blir en stress. Hundar ska inte bitas! De mår bra av att veta sin plats. Man får aldrig glömma att de är djur och hur gosiga och snälla de än är har de sin hund-djurs-sida! Det går att träna bort det mesta! På positivt sätt! Bestraffning och annat är bara hemskt. Är hunden glupsk så kan det t ex tränas bort genom fokusträning, då kan hen lära sig att inte "bry" sig i maten t ex!

• Stjärnglans

nej, en hund ska aldrig hugga tag i någon! Däremot om hunden varit agressiv hade den bitit igenom huden lätt. Tycker det låter som en otroligt oupofostrad hund som fått gå längre o längre utan att någon tagit tag i problemet. Behövs rejäl uppfostran omedelbart! Framkalla situationer när hunden beter sig illa och tillrättavisa den. Spelar inte så stor roll vad man säger utan vad man gör. Den som ska lära hunden hyfs får givetvis inte vara arg på hunden eller rädd för hunden även om den hugger och tar man tag i hunden får det inte göra ont på hunden då blir det motsatt effekt. Säkert självklart men skriver det ändå :)

• Mineralvatten
    fijah skrev 2013-07-31 22:41:44 följande:
    Hunden menade nog inte att vara elak men vaktade sin bulle. Dock måste det där beteendet tränas bort fort! Prova med positiv förstärkning! Dvs att istället för fy, nej och handgripligen ta bort hunden från det hen gör fel så kan du tex locka med en leksak eller lek, då kan liksom det dåliga brytas och hunden blir intresserad i det du gör istället! Lite som med barn, typ du får inte leka med farlig sak, här, ta rolig bra sak istället. Prata med din farsa och hör ifall hundarna är vaktiga! Det kan vara otroligt jobbigt för en hund att inte veta vad hen ska vakta, typ ät det er pappa, hela hemmet, alla er.. Det blir en stress. Hundar ska inte bitas! De mår bra av att veta sin plats. Man får aldrig glömma att de är djur och hur gosiga och snälla de än är har de sin hund-djurs-sida! Det går att träna bort det mesta! På positivt sätt! Bestraffning och annat är bara hemskt. Är hunden glupsk så kan det t ex tränas bort genom fokusträning, då kan hen lära sig att inte "bry" sig i maten t ex!
    det är inte hundens bulle. bullen låg på bordet. dit ska inte hunden alls. ska den få bulle så får den det nedanför bordet.
  • silasmamma

Min pappa och hans fru var inte hemma och jag blev som paralyserad och bara grät. Har aldrig någonsin blivit biten av en hund, vet ingenting hur man uppfostrar djur. Men han är otroligt ouppfostrad.

Ja han vaktade nog Bullen som INTE var hans.

Ja dom har gjort så framkallat men sen sluta. Även dom är rädda för hunden i det läget. Jag bor inte där men hälsar på och så men har blivit lite hundrädd nu skit töntigt men så är det

• silasmamma

Han är 4-5 år och dom måste separera hundarna när dom får mat för dom blir aggressiva mot varandra och människor

• Dexter dot com

Det kallas resursförsvar och är inget ovanligt framförallt inte när man har fler hundar. Att han högg berodde helt enkelt att du triggade honom när du tog tag i honom.
    Det går oftast att träna bort med byteshandel och förbudsträning om din pappa är villig att lägga ner tid och engagemang. Sen finns det hundar som faktiskt inte är mottagliga och då ser man till att hunden inte får möjligheten att komma åt mat.
    Glöm inte att det aldrig är hundens fel att ägaren inte lärt den vad som är rätt/fel och att den därför aldrig ska bestraffas.
    Rätt ofta beror matstölder på att hunden helt enkelt är hungrig pga för liten fodergiva, fel foder mm.

Hur resonerar din pappa? Ser han det som ett problem?

Svar på tråden Ni som förstår sig på hundar