Hej!
När man hamnar i en sådan här situation så är det lätt att man vill fixa allt på en gång för att man som förälder inte håller på att stå ut. Har ni samma regler båda två och orkar ni vara konsekventa? Det kan vara jobbigt under en sådan här period.
Det kan vara svårt att vara konsekvent om man tvingas vara konsekvent hela tiden. Jag brukar säga ” bestäm vad som är förhandlingsbart och vad som är ett ”nej” ”. Ett barn märker snabbt om det går att förhandla eller ej. Gör vägen kort för barnet om det inte går att förhandla. Försök att vara tydligt, säg nej om ni menar nej, i stället för att använda sig av kanske, få se, varför vill du det osv om ni redan inom er vet att det egentligen är ett nej.
Exempelvis:
Pojke 8 år kommer kl 19.00 och vill gå ut. Pappa tycker att det är försent genom att pojken snart ska gå och lägga sig, men ställer frågor till pojken genom att han vill att pojken ska få känna sig hörd.
- Varför vill du gå ut nu, ingen annan är ju ute?
I pojken värld blir det alltså förhandlingsbart om att han får gå ut. Pappa säger inte nej utan ber om en diskussion vilket gör att pojken säger att han vill cykla
Pappa svarar:
-Nä, jag tycker nog att det är försent, Du kanske kan cykla i morgon i stället.
I pojkens värld är det fortfarande en förhandling som pågår. Pojken fortsätter:
-”Snääälllaaaa!
- Nä.. Nä det är försent. Du får göra det i morgon i stället.
Pojken blir arg och skriker och säger att pappa är dum och pappan blir arg för att pojken säger att han är dum och säger om pojken gör så här så får han inte cykla i morgon heller.
Det är svårt för en 8- åring att förstå att föräldern försöker att vara respektfull med att ta in barnet genom att fråga efter argument somi sin tur skapar hopp hos pojken. Det som är tänkt som något positivt kan leda till en större besvikelse än vad ett nej från början skulle ha gjort. Min tanke är att bestämma tillsammans vad som är nej och håll på det stenhårt utan hot. Försök att ge konsekvenser till barnet som är förknippat med situationen, exempelvis om hon inte vill städa upp sina saker, hota ej om data tiden för det har egentligen inte med saken att göra . Säg vad ni vill till henne ,istället för att säga vad ni inte vill. Det är mycket lättare för oss föräldrar att säga vad vi inte vill istället för vad vi vill. Vi säger gärna:
” Spring inte på vägen”, fast det tydligaste för barnet är, ” jag vill att du går här bredvid mig”.
Försök att ändra på en sak i taget. Om mat situationerna är jobbiga , lägg fokus där och när det funkar ta nästa område. Lite korta och generella råd utifrån vad du skrev. Lycka till !