• Anonym (Marie)

Säljarens ansvar vid husförsäljning

Jag vet inte varför men jag känner mig illa till mods. För några dagar sedan sålde vi vårt hus, en familj la ett bud 500 tkr över vårt accepterade pris. Detta samma dag som huset kom ut. Det har aldrig sålt så dyrt i vårt område nånsin! Familjen kommer inte härifrån. De ville inte göra en besiktning. Vi sålde & var glada. Men nu känner jag mig orolig. Vi har bara bott i huset 2 år. Tänk så motsvarar det inte deras förväntningar? Ett av badrummen är gjort svart av denna förra ägaren och hur bra det är gjort vet inte vi eftersom det inte finns papper. De nya köparna informerades muntligen om detta, att badrummet inte har kvalitetsdokument. Vår säljare garanterade dock i vårt kontrakt att det var rätt utfört. Vad nu det är värt.

Är rädd att något ska dyka upp? Vi känner inte till några fel. Har trivts jättebra. Men det är ju ett gammalt hus.....

• Svar på tråden Säljarens ansvar vid husförsäljning
  • Anonym (?)

Ni kan ju ta en doldafelförsäkring eller skriva en friskrivningsklausul i kontraktet där ni inte tar ansvar för förra säljarens renoveringar. Sedan har jag för mig att har ni inte bott mer än två år har den förra ägaren 8 år kvar på sitt del av skyldigheterna.

• Anonym (Marie)

Vi har redan skrivit kontrakt så tyvärr är det försent. Vår säljare har ansvar gentemot oss i 8 år till av vad jag förstått. Tack för ditt svar!

• Anonym (lugn)

Det låter som ni gjort vad ni kan. Ni har ett ansvar för dolda fel, dvs fel som de inte hade kunnat upptäcka med en besiktning. De gjorde inte ens en besiktning och ni har talat om vad ni vet. Vad mer kan ni göra?

• Anonym (Marie)
    Anonym (lugn) skrev 2013-08-01 07:22:52 följande:
    Det låter som ni gjort vad ni kan. Ni har ett ansvar för dolda fel, dvs fel som de inte hade kunnat upptäcka med en besiktning. De gjorde inte ens en besiktning och ni har talat om vad ni vet. Vad mer kan ni göra?

Tack! Nä egentligen ingenting mer. Men de köpte till ett överpris. Och det kanske inte vi kan ta ansvar egentligen. Skulle det visa sig att badrummet är fel gjort & har fukt i sig så är det väl något vi kan gå vidare till vår säljare med eftersom hon har garanterat oss att det är rätt utfört (skriftligt). Våra köpare vet att kvalitetsdokument saknas samt tagit del av tidigare besiktningsprotokollet.
  • Anonym (2 hus)
    Helt vansinnigt av köparen att inte besiktiga. Är av godo både för köpare och säljare Ni har fortfarande inget skydd gällande dolt fel, så är det fel på badrummet så kan ni fortfarande åka dit på det som en vanlig besiktning inte kan identifiera. Så att vara ärlig även i kontraktet är en fördel, tex skriva att badrummet är inte byggt av en våtrumscertifierad firma; då kan man inte klaga i efterhand. Att ni var ärliga muntligen är svårt att bevisa i efterhand
  • Anonym (Marie)
    Anonym (2 hus) skrev 2013-08-02 15:21:49 följande:
    Helt vansinnigt av köparen att inte besiktiga. Är av godo både för köpare och säljare Ni har fortfarande inget skydd gällande dolt fel, så är det fel på badrummet så kan ni fortfarande åka dit på det som en vanlig besiktning inte kan identifiera. Så att vara ärlig även i kontraktet är en fördel, tex skriva att badrummet är inte byggt av en våtrumscertifierad firma; då kan man inte klaga i efterhand. Att ni var ärliga muntligen är svårt att bevisa i efterhand

Mäklaren var med när vi sa det samt att vi har skrivit i frågelistan att vi haft problem med brunnen. Har varit så ärliga det går. Men varken vi eller mäklaren tänkte på att skriva det i kontraktet. Vår säljare skrev det dock till oss och vi kan ju vända oss till denne i 8 år till....
  • Anonym (Marie)

Uttryckte mig konstigt. Kvinnan som vi köpte av skrev i kontraktet att hon garanterade att det var rätt utfört. Vi sa muntligen till våra köpare att badrummet gjordes om av förra ägaren svart, vi skrev på frågelistan att vi haft problem med brunnen.

Man får göra om sitt badrum själv, om det är fel utfört är ju vår säljare den som får ta smällen tycker jag. Vi har aldrig haft några som helst problem förutom med brunnen och har trivts superbra i huset två år och jag tror att allt är korrekt utfört.

• Anonym (Husägare *2)

Du behöver inte vara det minsta orolig. Det ligger ett stort ansvar på köparen när man köper hus att undersöka allt som går att undersöka. Så om dina köpare varit så korkade och hoppat över besiktningen så har de inget, absolut inget att komma med framöver. Så släpp oron och slappna av. Grattis till en bra affär!

(Jag kan tipsa om forumet på byggahus.se där man bland annat kan läsa om den omfattande undersökningsplikten man har som husköpare).

• Anonym (Marie)
    Anonym (Husägare *2) skrev 2013-08-02 18:02:14 följande:
    Du behöver inte vara det minsta orolig. Det ligger ett stort ansvar på köparen när man köper hus att undersöka allt som går att undersöka. Så om dina köpare varit så korkade och hoppat över besiktningen så har de inget, absolut inget att komma med framöver. Så släpp oron och slappna av. Grattis till en bra affär!

(Jag kan tipsa om forumet på byggahus.se där man bland annat kan läsa om den omfattande undersökningsplikten man har som husköpare).

Tack! Ditt inlägg var precis vad jag behövde läsa för att bli lugn. Fast vi gjorde inte heller en besiktning när vi köpte, säljaren gjorde en som vi tog del av. men vi anlitade ingen egen besiktningsman. Vi hade med oss en hantverkare på visningen.

Jag är inte orolig att det är ngt fel på huset. Men eftersom de köpte så himlans dyrt har jag haft lite ångest... Fast det måste ju vara upp till de att veta vad de ska betala för ett hus.
Svar på tråden Säljarens ansvar vid husförsäljning