• Glass

öljetter...

Jag köpte en tång till öljetter på biltema. tången gick sönder ganska snabbt, så nu sitter jag med flera hundra öljetter...
    Det är enkla öljetter. De består alltså bara av ett slags rör där bakändan ska vikas ut.
    Hur kan man göra det utan tång? Kan man ta något verktyg och banka på det så att det knips åt?
    Jag har aldrig använt öljetter innan...
    Det heter kanske märltång nu när jag läser närmare efter.
    http://www.biltema.se/

• Svar på tråden öljetter...
  • Tygtiiger

Hmmm... jag har köpt öljetter på sybehörsaffärer (sådana man sätter i kläder alltså). Då får man med en liten plastmojäng (en hållare) och en stålpinne som är rundad i ena änden. Då kan man lägga öljetten i hållaren, hålla stålpinnen emot och banka på den så att bakänden på öljetten fläker ut sig.
    Den är till för relativt stora öljetter (nån cm i dm) men jag har använt den på makingmemories öljetter till scrapbooking också, man får vara lite försiktigare när man slår. Ev kan man använda en skruvmejsel istället för stålpinnen och slå ett par lösa slag, då fläker metallen ut sig snyggt, och sedan banka till med stålpinnen (eller bara med hammaren) för att fästa alltihop.

Herregud så rörigt det blev. Vad ska du ha öljetterna till??

• Jennie Brunflo

Det finns öljettverktyg på sybehörsaffärer och pysselaffärer.

• Glass

Jag tänkte ha dem på kort och sånt.
    Hm.. Jag är inte helt säker på att jag förstår vart man ska ha skruvmejseln... Är det på baksidan? 

• Tygtiiger

Japp! Gör ett hål i papperet, sätt i öljetten, vänd på papperet, sätt skruvmejseln i baksidan på öljetten, banka till ett par gånger ovanpå skruvmejseln med hammaren så att metallen fläker ut sig snyggt och ta sedan bort skruvmejseln och klipp till med hammaren. Min man kom på det efter att jag suttit och svurit över sneda öljetter hemma

• Glass

Jag får testa om det går, annars så går jag till en sytillbehörsaffär som jennie föreslog.
    Jag tror till och med att jag ska ge min man uppdraget att komma på hur det ska göras och sedan kan han visa mig när han lärt sig det ordentligt. Det blir lättast så...iallafall för mig

Svar på tråden öljetter...