tundra skrev 2013-08-01 12:18:29 följande:
Har 23 mån mellan mina killar och det har fungerat superbra!
Det var bara sunt för ettan att inte vara solen runt vilket allt snurrade. Han fick växa, lära sig turtagning och att hjälpa till.
Han fick mkt ensamtid med mig utan lillebror också.
Han har varit jättestolt över lillebror från första dagen och nu ett drygt år senare har de sån fantastisk syskonkärlek.
Tycker ensambarn eller sladdisar ofta är rätt odrägliga och söndercurlade.
Fast det där sista håller jag inte med om alls...
Tvärtom tycker jag att föräldrar med barn tätt oftast är dom som tyvärr curlar och stressar sönder sina barn så dom blir odrägliga. För att föräldrarna helt enkelt inte räcker till och inte orkar. Alla har inte barn som sover 10 timmar varje natt, tvärtom har dom oftast barn som sover dåligt, vaknätter. långa dagisdagar , barn som springer åt varsitt håll i affären osv osv... Jag ser många många föräldrar som har gett upp för att dom inte orkar helt enkelt , det blev för övermäktigt.
Jag har ett sladdbarn och jag har all tid i världen att ägna åt honom för att han ska kunna bli en självständig individ, få göra rätt jobb med honom från början . Det betyder inte att världen kretsar kring honom, nej nej, med äldre syskon i familjen är livet som småsyskon väldigt tufft och han får minsann lära sig att hävda sig i tidig ålder för att få en chans att ta sin plats i syskonskaran.
Jag som förälder får tid att upptäcka världen med honom utan hets, stress o tanke på att nån annan i ungefär samma ålder också behöver min uppmärksamhet. Jag har tid att ta trotsen , Jag kan hantera utbrott med pedagogik osv osv.
Mycket stor skillnad på att fostra två barn tätt och en sladdis.