• Viscaria

Sand... Under huden! Hjälp!

Varma sommardagar får jag lätt blåsor under fötterna främst tårna. En blåsa sprack och det vart ett hål I huden och blåsan som varit stor lämnaad2 lös hud som nu gått ihop igen. Till saken hör att jag varit i sand och inte tänkt på blåsan, tills jag idag såg att det kommit in sand under huden som nu Repat sig. Känns lite konstigt i tån och jag ser tydligt sandkorn under huden. Någon som vet om det är farligt och om jag behöver gå till läkaren och ta bort det eller om det vandrar ut självmant? Känns ju helskumt men ja så är det nu iaf.. Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska göra?

• Svar på tråden Sand... Under huden! Hjälp!
  • Deelicious

Skär i huden och ta ut det själv? Om du nu kan se igenom att det är sand där lär nog huden vara tillräckligt tunn.

• ForReal

Jag fick sand i en spricka mellan två tår när jag var liten och skar mig på en mussla i havet, eller vad det var. hur som helst så blev det av någon anledning så att sand blev kvar och kapslades in. Nu 20 år senare är det fortfarande där :) Eftersom det är mellan två tår så skiter jag i det, det gjorde alldeles för ont att försöka klippa i. Men du kan ju alltid testa, bara du häller alsolsprit eller liknande över efteråt.

• Reboot81

Risken med sand i kroppen tror jag är låg. Sker ingen initial infektion så kan det nog hända att sanden blir kvar livet ut. Jag vet att vid olyckor då personer får skrapsår i ansiktet så borstar man ur sanden med borstar, just för att den inte skall bli kvar och kapslas in. Är relativt svårt att ta bort i efterhand.

Gå till en vårdcentral idag eller låt kroppen ta hand om det är mitt råd.

Svar på tråden Sand... Under huden! Hjälp!