• Anonym (Orolig)

Ringmask eller hemorrojder?

Jag har fått konstant svampinfektion de senaste månader, och denna månaden varje dag. 
    Var på Åland då jag tyckte det började uppstå kliande vid anus, trodde då svampen hade spritt sig vidare (har hänt en gång tidigare) Men det var inte samma känsla, kliade för centralt och gjorde nästan lite ont efter jag bajsat. 
    Nu provar jag Lactal för min infektion, men igårnatt sökte jag upp och det låter nästan som jag har springmask efter som det känns som det "kryper" där nere på natten. Men samtidigt har det bara kliat jättemycket vissa dagar där mitt på dagen med... Vad ska jag göra är då frågan? 
    Kan det vara springmask? Orkar inte prata mer med sjukvården för känner mig tjatig efter alla svampinfektioner nu. 

• Svar på tråden Ringmask eller hemorrojder?
  • Anonym (springmasken)

Springmasken kryper ut ur stjärthålet för att lägga sina ägg och det är då det kliar. Mest på natten men antagligen borde det även kunna ske på dagen. De tål inte ljus och är därför väldigt svåra att få syn på.

Ett av mina barn har haft springmask tre gånger, varje gång har hon fått besvär på natten och på samma sätt: hon vaknar av att det kliar och det går inte över, hon upplever också att det gör lite ont. Kikar man på stjärthålet då kan man se en pytteliten vit mask som genast ringlar in igen för att komma undan ljuset. Har svårt att förstå hur man kan lyckas få syn på det på sig själv faktiskt... antar att du borde kunna kolla om det finns maskar i avföringen, men jag vet inte hur många man kan tänkas ha och om de följer med bajset ut.

En av gångerna som mitt barn hade springmask hade jag själv analklåda, både på dagen och på natten. Antar att jag också var drabbad, men jag fick aldrig syn på någon mask. När jag hade klådan på natten smörjde jag med en klick fet salva på det kliande området och det hjälpte faktiskt. Prova det nästa gång du har klåda.

Annars behöver du inte prata med sjukvården för just springmaskens skull. Maskmedel köper du receptfritt på apotek och eftersom hela familjen måste behandlas även om bara en är drabbad, kan jag inte tänka mig att det finns någonting i det som är farligt att ta i onödan.

• Anonym (Tidigare drabbad)

Man kan se springmask på sig själv även om det inte är jättelätt. När det kliar som värst sätter du dig gränsle över en spegel på golvet och lyser med en ficklampa ned mot spegeln så att ljuset når upp och du ser att undersöka. Sitt en stund och försök slappna av så att du ser lite "längre in".

Svar på tråden Ringmask eller hemorrojder?