• Cinderella87

hur ska vi få ihop sömnpusslet?

Har en son på 3,5 år och en dotter på 3 månader. Nu äntligen har vi fått igång en bra läggtid för dottern på kvällen och sonen somnar själv vid 19.30-20.00. Problemet kommer på natten...
    Att dottern vaknar och tjorvar är ju som bara att acceptera. Sonen brukar vakna under natten och vi kan då följa honom tillbaka till sin säng där han lugnt somnar om. Därefter vaknar han ofta vid 5-6 på morgonen och vägrar gå tillbaka, skriker och grinar så han väcker lillasyster. Då ligger hon och grejar ca 1 timme innan hon somnar om igen. Vi har provat allt för att få de sista timmarnas sömn som vi skulle behöva. Några tips? Han vill gärna sova hos oss och kan då somna där om dottern inte har vaknat och ligger och jollrar... Men dom stör varandra så tidigt på morgonen.

• Svar på tråden hur ska vi få ihop sömnpusslet?
  • Rosa Fluff

Mitt tips är att ta varannan morgon. Ena morgonen går du upp när sonen vaknar och din sambo sover vidare med dottern. Morgonen efter gör ni tvärtom.

• Mercurialis

Din son har troligtvis sovit färdigt, när han vaknar på morgonen. Jag kan förstå att han inte är glad om han förväntas ligga stilla och tyst i sin säng. Båda mina barn vaknar vid 5.30-6.00 så det är då vi börjar dagen, inte med en rivstart utan lugnt och skönt (i alla fall de dagar vi är lediga). 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cinderella87

Saken är den att då han vaknat vid 5-6 så är han på dåligt humör hela dagen, han är inte alls kul att ha med att göra då. Men om han får sova till kl sju så blir han mycket trevligare så jag tror han behöver de där sista timmarnas sömn för att orka med dagen.

• HannaS

Ni kan inte låta honom ligga hos er när han vaknar så tidigt? Han kanske somnar om i er säng nära er?

• Natulcien

Låt honom sova hos er när han vaknar på morgonen då? Och låt honom krypa ner hos er innan han börjar "skrika och grina", så kanske även lillasyster sover vidare..? Glad

• skogsvitter

Jag skulle låta han sova med er, de vänjer sig i princip omgående med lite jollerljud från bebisen. Det var det enda som funkade för oss, vi har nästan samma åldersskillnad mellan våra!

• hannis

Vi har exakt samma ålderskillnad på våra barn. Vår 3-åring kommer in till oss på natten och då får han krypa ner i vår säng och sova vidare. Då kan han sova till 7 om man har tur.

Lillebror sover också med oss när han var vaknat första gången på natten och vaknar mellan 6-8.

Den som skall gå upp med storebror tar ut honom snabbt rummet så väcker inte han lillebror och detsamma om lillebror vaknar först. Snabbt upp och stäng dörren så att inte storebror vaknar.

På helgen turas vi om att ha sovmorgon och den som får upp tar hand om barnen allteftersom de vaknar.

• Cinderella87

Ja vi har pratat om att bädda en madrass på golvet där han kan få ligga när han kommer... Det blir så trångt i sängen om alla fyra ska sova tillsammans. Kanske får testa det och se om det blir bättre.

• Bollen2

Min tvååring brukar också vakna vid fem tiden.. Och såklart vill han väcka lillebror.. Ibland går det att locka honom till att se tv eller leka på sitt rum men ibland ska han bara absolut till lillebror. Och får han inte gå in gallskriker han utanför och då vaknar lillen iallafall..

Svar på tråden hur ska vi få ihop sömnpusslet?