• Maroschka

Snart höst och vinter. Skal - galon - underställ - fleece???!!

Jag har alltid gjort så att när hästen börjat komma med lite kyla/fukt/blöta har barnen fått på sig fleecekläder med galonkläder ovanpå fram tills dess det blivit vinteroverall. Det har fungerat bra för oss men skulle ända vilja veta mer hur andra gör.

Galon andas ju inte så en del har sagt att jag borde köpa skalkläder istället. Är det samma sak MEN andas mer? Man måste väl fortfarande ha fleece under?
    Softshell, är det en varm jacka? Är det istället för fleece+skaljacka eller när passar en softshell?

Sen på vintern så brukar mina barn ha vanliga långkallingar från typ HM under sina byxor, en varmare långärmad och sen overallen ovanpå det. Det här med underställ, hur gör ni med det? De senaste vintrarna har ialafall här uppe haft med sig rätt långa perioder med 25-33 minusgrader och då funderade jag på att kanske köpa ett ullunderställ till barnen för det låter ju himla mysigt. Men när dom sen är inomhus på tex föris, ska dom springa runt i bara understället då för att inte svettas? För att byta om 11 gånger orkar dom ju inte.

Ja jag inser hur dumt allt låter men tala görna om hur ni brukar göra Jag tänkte för en gångs skulle försöka vara ute i tid med att skaffa fram ytterkläder. 

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Snart höst och vinter. Skal - galon - underställ - fleece???!!
  • Maroschka

Nu utgår jag ju också från min egen situation, dvs när man inte vill eller har råd att äga ALLA dessa saker som softshell, skal, galon, vinter, vindstopper osv utan vill försöka hitta ett bra mellanläge.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Flickan och kråkan

Vi har lite allt möjligt . Vi har galonisar som alltid hänger på förskola. Sedan har vi skalkläder som används hemma och på förskolan vid behov (går alltså fram och tillbaka). Skalkläderna andas som sagt och våra har högre vattenpelare än galon. Softshell har vi också. Används som vanlig jacka. Är mjukare än skalkläder, vindtätt, men är inte vattentätt. Jag har själv softshell som vanlig jacka - praktiskt tycker jag. Varma är varken softshell- eller skaljacka utan man får ha lager under. Vi har både ull och fleece under. Föredrar ull. 

Vi köper mycket på rea (ofta långt innan det är dags, även för senare säsonger) och så ärver de av varandra så inte så dyrt. 

• Dr Mupp

Fördelen med skalkläder istället för galon är att köper man skalkläder med hög vattentäthet så behövs inga regnkläder alls. Så ett par vattentäta överdragsbyxor, en vattentät skaljacka och ett fleeceställ gör att man har ytterkläder så fungerar från svala sommardagar till spöregn och minusgrader (skalkläder + fleece räcker oftast till strax under nollan).

Vi kompletterar dock barnens skalkläder med galonställ som hänger på dagis, köpt begagnat och används ett par gånger om året.

Softshell och windstopperfleece har samma användningsområde. Ersätter skaljacka + fleece. Och gör att man intsället har en jacka.  Är vindtätt, men inte vattentätt utan måste kompletteras med regnkläder. Vi har softshell till våra skolbarn, de vill själva ha dem eftersom de tycker att de är lättare att bara ha en jacka än två. De är dock sällan ute i spöregn. 

Ullunderställ är mysigt. Våra dagisbarn har dem som innekläder på vintern och har sen ett fleeceställ över och sist overallen. Våra skolbarn har mamelucker och linne i ull istället. Det värmer bålen men är inte för varmt under vanliga kläder. Skolbarn vill sällan springa runt i bara långkalsonger.

Ullstrumpor är A och O. Värmer fötterna även om de blir våta och gör att fötterna inte blir svettiga. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • spökplumpen

Jag kör enbart på skalkläder. De har en vattenpelare på 10 000 och andas så att de inte behöver svettas i onödan. De funkar i alla väder. Det enda är att man varierar vad de har under. På vår/höst behöver de oftast bara en vanlig tjocktröja under eftersom de är så varma av sig. När det blir kallare men inte overallkallt har de fleece under. På vintern kör vi oftast med funktionsunderställ för att de inte ska bli kalla av eventuellt svett. Underställer har de på sig hela dagen på dagis. Skulle det vara extremt kallt har vi fleeceunderställ i olika tjocklekar att välja mellan. Nu i våras hade minstingen fleeceunderställ istället för vanliga kläder på dagis de dagarna som det var för varmt för overall, då hade han bara skalkläderna över när de gick ut. Egentligen föredrar jag ull med ull är så mycket ömtåligare material än funktionsunderställen att de skulle gå sönder på 2-3 dagar känns det som. Men vissa dagar skickade jag med ullundertäll också , när det var riktigt kallt. Ullstrumpor eller ullsockor har de nästan hela året runt för att inte behöva bli blöta och kalla om fossingarna.

• Maroschka

Tack för era svar.

Jag har mycket mer skinn på benen nu efter framförallt Dr Mupps svar :)

• spökplumpen

Våra bästa ullstrumpor har jag köpt på cubus. De är lite tjockare så de passar när det har blivit kallt. Jag har både till mig själv och till barnen men det brukar vara lite svåra att få tag i så när de finns köper jag upp ett litet lager. Vanliga tunna ullstrumpor brukar jag köpa på pop.

• Wilowa

Värt att tänka på med skalkläder är att de lätt tvättas sönder, så sopa av dem istället för att tvätta dem och är det riktigt illa torka dem med en blöt disktrasa. Vill ni att barnet ska ha rena kläder, skaffa då en uppsättning till som INTE används vid utelek. Beganade pop-kläder är sällan så bra som föräldrarna tror, så ett tips är att testa dem själva innan ni tar dem till förskolan. Det brukar oftast krävas galonkläder över dessa kläder för att de ska hålla tätt.

På mitt jobb har de flesta barnen ett fleeceställ att ha under overallen eller skalkläderna vid behov. Vet även att pop har en overall i ull som är tänkt att ha över de vanliga kläderna under ytterkläderna.  

• Flickan och kråkan

Ullkläder är ofta rätt dyrt, men man kan få tag i mycket på rea under våren. Att tänka på till nästa vår. Vi köper alltid separata dela (byxor + tröja) då det är enklare av och på och framför allt så kan man ha tröjan även om det sker en lite kissolycka.

Vi brukar också kolla diverse tester av ytterkläder. Dyrast är långt ifrån alltid bäst. Kappahls kax har ofta fina testresultat till ett relativt facilt pris jämförelsevis. 

• Kakmonster

En liten OT fråga bara; ni som har skalkläder med hög vattenpelare: håller dom verkligen för när barnen SITTER i vattenpölarna?

Svar på tråden Snart höst och vinter. Skal - galon - underställ - fleece???!!