Snart höst och vinter. Skal - galon - underställ - fleece???!!
Jag har alltid gjort så att när hästen börjat komma med lite kyla/fukt/blöta har barnen fått på sig fleecekläder med galonkläder ovanpå fram tills dess det blivit vinteroverall. Det har fungerat bra för oss men skulle ända vilja veta mer hur andra gör.
Galon andas ju inte så en del har sagt att jag borde köpa skalkläder istället. Är det samma sak MEN andas mer? Man måste väl fortfarande ha fleece under?
Softshell, är det en varm jacka? Är det istället för fleece+skaljacka eller när passar en softshell?
Sen på vintern så brukar mina barn ha vanliga långkallingar från typ HM under sina byxor, en varmare långärmad och sen overallen ovanpå det. Det här med underställ, hur gör ni med det? De senaste vintrarna har ialafall här uppe haft med sig rätt långa perioder med 25-33 minusgrader och då funderade jag på att kanske köpa ett ullunderställ till barnen för det låter ju himla mysigt. Men när dom sen är inomhus på tex föris, ska dom springa runt i bara understället då för att inte svettas? För att byta om 11 gånger orkar dom ju inte.
Ja jag inser hur dumt allt låter men tala görna om hur ni brukar göra Jag tänkte för en gångs skulle försöka vara ute i tid med att skaffa fram ytterkläder.