• FruMa

70 mil enkelväg...

Nu om 1,5 vecka ska jag, maken och våran dotter (4 månader) åka på semester. Blir en "tripp" på 70 mil enkelväg. Vi kommer att köra bil dit vi ska och sedan vara där i cirka en vecka. Hon äter ur flaska enbart och spyr om inte ersättningen är varm.

Vad bör vi tänka på under resans gång? Pauser, ligga plant, mat, etc?
    Vad för saker bör tas med? I medicinväg, etc..?

• Svar på tråden 70 mil enkelväg...
  • listo

Jag säger så här: ta det som det kommer och använd sunt förnuft. Det finns ingen anledning att strikt planera in pauser längs vägen, om dottern sitter bekvämt och trivs i sin bilstol så är det bara att köra vidare.
    När vår äldsta dotter var 5 månader gammal flyttade vi 150 mil. Bilresan till vårt nya hem gjordes i ett sträck, med pauser för tankning och mat när så behövdes, och det gick hur bra som helst.

För en vecka borta är det väl inte så mycket ni egentligen behöver ta med er. Jag skulle nog packa ner flytande Alvedon och Inotyol, inget övrigt i medicinväg om det inte är så att barnet behöver någon annan medicin regelbundet förstås.

Ha en trevlig resa!

• FruMa
    listo skrev 2013-08-01 09:54:12 följande:
    Jag säger så här: ta det som det kommer och använd sunt förnuft. Det finns ingen anledning att strikt planera in pauser längs vägen, om dottern sitter bekvämt och trivs i sin bilstol så är det bara att köra vidare.
    När vår äldsta dotter var 5 månader gammal flyttade vi 150 mil. Bilresan till vårt nya hem gjordes i ett sträck, med pauser för tankning och mat när så behövdes, och det gick hur bra som helst.

För en vecka borta är det väl inte så mycket ni egentligen behöver ta med er. Jag skulle nog packa ner flytande Alvedon och Inotyol, inget övrigt i medicinväg om det inte är så att barnet behöver någon annan medicin regelbundet förstås.

Ha en trevlig resa!
    Tack för snabbt svar! 
    Är ju utefter E4:an vi ska åka, hela vägen så blir nog ganska lätt att pausa ändå? :)

Det jag har tänkt i medicinväg är flytande alvedon, inotyol, mini derm (torr hud), D-droppar och Sempers magdroppar.. Men måste även ta med blöjor och ersättning så det räcker för hela vistelsen.. Resesäng kommer vi få låna på plats. UV-tält kommer att följas med.. 
  • skogsvitter

Vi åker ofta långresor och 70 mil känns inte särskilt extremt eller långt på något sätt enligt mig, jag tycker inte du behöver tänka på något särskilt alls utan ta det som det kommer. Det går alltid att stanna och pausa om det behövs. Själv skulle jag nog valt att åka på kvällen, då är chansen störst att bebisen sover bort hela resan. Det är enklare än att åka dagtid när de gärna vill ha stimulering under vakentiden och kanske vill röra på sig osv.

Inget av det du rabblar upp i medicinväg anser jag nödvändigt att ha med bara för några dagars bortavistelse. Skulle något råka hända så köper man ju medicin isf.

• FruMa
    skogsvitter skrev 2013-08-01 10:25:37 följande:
    Vi åker ofta långresor och 70 mil känns inte särskilt extremt eller långt på något sätt enligt mig, jag tycker inte du behöver tänka på något särskilt alls utan ta det som det kommer. Det går alltid att stanna och pausa om det behövs. Själv skulle jag nog valt att åka på kvällen, då är chansen störst att bebisen sover bort hela resan. Det är enklare än att åka dagtid när de gärna vill ha stimulering under vakentiden och kanske vill röra på sig osv.

Inget av det du rabblar upp i medicinväg anser jag nödvändigt att ha med bara för några dagars bortavistelse. Skulle något råka hända så köper man ju medicin isf.
    D-dropparna ger vi ju dagligen, likaså Mini Dermen för att smörja hennes extremt torra hud. 3-4 gånger per dag smörjs hela hon in med tjockt lager.. Magdropparna hjälper hennes magproblem. Inotyolen för röd/irriterande hud vid rumpa och hals.. :) Därav följer de med, likaså alvedonen ut i fall att. 

Men tack för kvälls-åkningstipset!  
  • skogsvitter
    FruMa skrev 2013-08-01 10:28:22 följande:
    D-dropparna ger vi ju dagligen, likaså Mini Dermen för att smörja hennes extremt torra hud. 3-4 gånger per dag smörjs hela hon in med tjockt lager.. Magdropparna hjälper hennes magproblem. Inotyolen för röd/irriterande hud vid rumpa och hals.. :) Därav följer de med, likaså alvedonen ut i fall att. 

Men tack för kvälls-åkningstipset!  
    Låter ju inte som att salvorna funkar alls om hon har sådana hemska problem ärligt talat? Ni kanske borde byta, eller helt sluta med kemiska produkter? Vår ena dotter hade också extremt torr hud som nyfödd, och minidermen gjorde bara saken värre för henne! När vi slutade med all kemisk smörja blev hon i princip helt symptomfri! Hade vanlig rapsolja i badet och vid behov vintertid bara.

Låter dessutom väldigt märkligt att ni smörjer både med miniderm och inotyol dagligen?! Har hon så pass irriterad hud vid så beror det ju på något, då måste ni ta reda på orsaken! Inte bara fortsätta smörja med salvor som inte hjälper! Inotyol är en zinksalva, zink är uttorkande! Är det så att huden är irriterad pga torrhet så hjälper det ju naturligtvis inte med en uttorkande salva! Är det pga fukt så avhjälper man det genom att man torkar rumpan ordentligt istället för att använda våtservetter och byter blöjan ofta (samt ev byter blöjmärke), kring hals och haka torkar man med torra trasor eller tvättlappar kontinuerligt så de slipper gå och vara konstant fuktiga. Samtidigt som du smörjer med uttorkande zink så smörjer du också massor av gånger per dag med miniderm för att motverka just uttorkning, vilket låter helt bakvänt! Det blir en ond cirkel, och hudåkommor uppstår som sagt av en orsak. Är det så att hon fortsätter ha problem med huden så är det troligtvis en allergisk reaktion, tex mot komjölk som är väldigt vanligt. Eller mot kemikalierna i sig, kanske tvättmedelet, kemikalierna i blöjorna osv.

Angående magdroppar trodde jag inte det behövdes till så "stora" bebisar, men oavsett så tar ni naturligtvis med det ni dagligen använder om behovet faktiskt finns! Så det är ju inget att fundera på, mycket packning blir det självklart alltid när man reser med barn. Detsamma gäller såklart d-dropparna, ersättningen osv. Och just ja, för att kunna ge varm ersättning i bilen utan att behöva stanna kan ni tex använda termos med varmt vatten. Vi gjorde gröt till dottern på det sättet, hade förvarat varmt vatten i termos och blandade ut i en liten skål med gröten när hon skulle äta sitt kvällsmål
  • skogsvitter

Och ta det med salvorna på rätt sätt, bara ett välmenande råd! Ni får gärna fortsätta krångla med allt smörjande varje dag om ni verkligen tror att det hjälper, jag tycker tyvärr inte att det låter som så utan jag tycker faktiskt det låter som att ni krånglar en hel massa i onödan!

• FruMa
    skogsvitter skrev 2013-08-01 11:38:50 följande:

Och ta det med salvorna på rätt sätt, bara ett välmenande råd! Ni får gärna fortsätta krångla med allt smörjande varje dag om ni verkligen tror att det hjälper, jag tycker tyvärr inte att det låter som så utan jag tycker faktiskt det låter som att ni krånglar en hel massa i onödan!

Mini Derm har vi slutat med ett tag en gång för att se om det var bättre utan, det blev värre. Ännu torrare och fnöskigare hud. Så vi smörjer på! (Hade själv torr hud och eksem under hela barndomen).

Inotyolen används vid behov givetvis - inte jämnt och ständigt :) Är hon röd och irriterad, tex efter bajsande och så - använder jag det.
  • Mineralvatten

Har inga barn men jag kan ju säga vad jag själv har med mig när jag ska resa =).
    Jag har dels med min medicinnecisär (det är den medicinen jag använder dagligen i en dosett och i inhalatorer samt akutmedicin så som anapenspruta och kortisontablettr). Utöver det brukar jag alltid ha med mig alvedon, dimor (stoppar diaré jag har det mot min IBS) samt inolaxol (stoppar förstoppning som jag också har mot min ibs) och eventuellt ett rör med vätskersättnings- tabletter.

• Mineralvatten
    FruMa skrev 2013-08-01 10:02:49 följande:
    Tack för snabbt svar! 
    Är ju utefter E4:an vi ska åka, hela vägen så blir nog ganska lätt att pausa ändå? :)

Det jag har tänkt i medicinväg är flytande alvedon, inotyol, mini derm (torr hud), D-droppar och Sempers magdroppar.. Men måste även ta med blöjor och ersättning så det räcker för hela vistelsen.. Resesäng kommer vi få låna på plats. UV-tält kommer att följas med.. 
    finns det ingenstans att köpa ersättning där ni ska vara? tänkte så att packningen inte blir så stor =).
  • FruMa
    Mineralvatten skrev 2013-08-01 15:03:41 följande:
    finns det ingenstans att köpa ersättning där ni ska vara? tänkte så att packningen inte blir så stor =).
    Hehe.. Härnösand ska vi till så nog finns det, är väl mer att vi ska klara resan upp och så
  • hannis

Vi har just varit på resa med vår 3-åring samt vår 4-månaders. 65 mil enkel väg. Ena vägen åkte jag själv med barnen och på hemvägen var vi 2 vuxna.

Vi stannade 3 grr på ditvägen och 2 grr på hemvägen.

Åkte tidigt på morgonen, lagom till den minstes första sovstund. Åkte tills det började bli otåligt, stannade en rejäl stund för att byta blöja, amma och fika. Sen iväg igen och då somnade bebisen återigen och så vidare på det sättet. Man får stanna så ofta det behövs helt enkelt.

Vi hade massor av packning. Vagn, barnstol, bumbostol, ståbräda, leksaker, blöjor osv. Dock inga mediciner, det hade vi köpt om någon mot förmodan skulle bli sjuk.

• FruMa
    hannis skrev 2013-08-01 15:29:23 följande:
    Vi har just varit på resa med vår 3-åring samt vår 4-månaders. 65 mil enkel väg. Ena vägen åkte jag själv med barnen och på hemvägen var vi 2 vuxna.

Vi stannade 3 grr på ditvägen och 2 grr på hemvägen.

Åkte tidigt på morgonen, lagom till den minstes första sovstund. Åkte tills det började bli otåligt, stannade en rejäl stund för att byta blöja, amma och fika. Sen iväg igen och då somnade bebisen återigen och så vidare på det sättet. Man får stanna så ofta det behövs helt enkelt.

Vi hade massor av packning. Vagn, barnstol, bumbostol, ståbräda, leksaker, blöjor osv. Dock inga mediciner, det hade vi köpt om någon mot förmodan skulle bli sjuk.
    Är kanske mer specifikt själva packningen, ordet mediciner skrev jag nog i brist på annat ord och brist på "fantasi" själv.. *skratt* Men där fick jag ju massa bra tips till packningen! :D 
Svar på tråden 70 mil enkelväg...