Jag håller på med cosplay, fråga mig vad du vill!
Eftersom jag ändå avslöjade min hobby i en annan debatt kan vi göra en sån här tråd angående det.
Grundläggande information:
Cosplay går ut på att klä ut sig och eventuellt uppträda som en fiktiv karaktär. De tidigaste exemplen kom redan i slutet av 1930-talet (källa: Know Your Meme), men populariserades först på 1980-talet då ordet cosplay (som dessutom är ett teleskopord av costume och play) myntades. Cosplay utförs oftast på konvent och meetups för diverse populärkultur, men kan också utföras under Halloween. Ibland kan vissa välja att cosplaya karaktärer som är så lika till dem i utseendet och som ser ganska alldagliga ut i vardagen, vilket kallas för closet cosplay.
Det är inte nödvändigt, men när man cosplayar på konvent eller meetups kan man bland annat göra photoshoots. De vanligaste typerna är allmäna gruppfoton (särskilt på meetups), fanservice (man tar bild med någon som cosplayar en karaktär om din och vederbörandes karaktär har ett eventuellt förhållande i ursprungsmediat som fans gillar) och att återskapa scener från ursprungsmediat.
Så fråga på, bara!