• Tashie

Jag håller på med cosplay, fråga mig vad du vill!

Eftersom jag ändå avslöjade min hobby i en annan debatt kan vi göra en sån här tråd angående det.
    Grundläggande information:
    Cosplay går ut på att klä ut sig och eventuellt uppträda som en fiktiv karaktär. De tidigaste exemplen kom redan i slutet av 1930-talet (källa: Know Your Meme), men populariserades först på 1980-talet då ordet cosplay (som dessutom är ett teleskopord av costume och play) myntades. Cosplay utförs oftast på konvent och meetups för diverse populärkultur, men kan också utföras under Halloween. Ibland kan vissa välja att cosplaya karaktärer som är så lika till dem i utseendet och som ser ganska alldagliga ut i vardagen, vilket kallas för closet cosplay.
    Det är inte nödvändigt, men när man cosplayar på konvent eller meetups kan man bland annat göra photoshoots. De vanligaste typerna är allmäna gruppfoton (särskilt på meetups), fanservice (man tar bild med någon som cosplayar en karaktär om din och vederbörandes karaktär har ett eventuellt förhållande i ursprungsmediat som fans gillar) och att återskapa scener från ursprungsmediat.
    Så fråga på, bara!

Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • Svar på tråden Jag håller på med cosplay, fråga mig vad du vill!
  • Tashie

Puttar upp tråden lite diskret.

Skillnaden mellan naturen och civilisationen är att i naturen går de inkompetenta under och i civilisationen gör de inte det.
  • Anonym (Lolita)

Är det typ lolita och sånt?

• Anonym (hannas)
    Grappa skrev 2013-08-09 12:06:33 följande:
    Cool! Vore kul att se lite bilder.
  • Anonym (Fnncf)

Har du sett någon klä sig som Link?

• Tashie
    Grappa skrev 2013-08-09 12:06:33 följande:
    Cool! Vore kul att se lite bilder.
    Okej, här har vi en bild från när jag cosplayade Tavros Nitram på Närcon för några veckor sen:

Anonym (Lolita) skrev 2013-08-09 12:09:17 följande:
    Är det typ lolita och sånt?

Ibland, men inte alltid. Personligen har jag inte testat lolita än, men jag skulle inte utesluta att cosplaya en karaktär som har lolita-stil någon gång.

Anonym (Fnncf) skrev 2013-08-09 12:22:43 följande:
    Har du sett någon klä sig som Link?

Ja, faktiskt, också under Närcon häromveckan.

• Cosette

Vad var den snyggaste utklädnaden du sett?
    Vad skulle du helst av allt klä ut dig till nästa gång?
    Hur stort är cosplay i Sverige?  

• Tashie
    Cosette skrev 2013-08-09 19:42:09 följande:
    Vad var den snyggaste utklädnaden du sett?
    Vad skulle du helst av allt klä ut dig till nästa gång?
    Hur stort är cosplay i Sverige?  
    1. Det var en svår en. Men av det jag har fått beskåda med egna ögon måste det vara oldeforces Tavros Nitram med lans genom kroppen.
    2. Mina nästa två cosplays kommer troligen vara av karaktärer från det japanska äventyrsspelet Dangan Ronpa. Den första av dessa, som är redo att användas vid det här laget, är av Aoi Asahina. Jag kommer köra med den som closet cosplay och kanske på något konvent nästa år, om jag inte får klart den andra, av Byakuya Togami, tills dess.
    3. De största konventen i Sverige har uppemot femtusen besökare, och om vi tar hänsyn till att inte alla som går på konvent cosplayar, så skulle jag uppskatta att det finns kanske 3-7000 i Sverige som håller på med cosplay. 
  • Eliiina

Har du någongång haft problem i en relation (t.ex. med en familjemedlem) p.g.a. ditt intresse i cosplay? (Nyfiken-Jag har själv stort intresse i anime, manga och cosplay)

• Aniiee

Kul, jag har inte cosplayat på ett tag, men vill.... inte så poppis i sverige dock. Fast jag gick förstås till jobbet som Grell en gång, bara för att.... (och för att det var Toboso-san's födelsedag =P

Cosplayat som motsatta könet någon gång? 

Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Jag håller på med cosplay, fråga mig vad du vill!