• Ollebollegirl

Vad ska jag jobba som???

Hej! Jag är en tjej på 18, snart 19 år, tog studenten i år, blev utbildad frisör och jobbar nu som detta! Jag går fortfarande som lärling så tjänar ca 9500 i månaden innan skatt..... Jag känner redan efter ca 2 månader att detta inte är något JAH vill göra resten av mitt liv, dagarna är helt för långa, åker hemifrån 08.30 och kommer hem kl 19.00 VARJE MÅN-FRE... Plus lördagar är Jag hemma vid 17..... Detta tar jättemycket på mig och jag har abslout ingen fritid över längre... Så nu vill JAH ha hjälp av er.... Vilket jobb, jobbarnas dag tid, men slutar en rimlig tid? (15-17) och att man är ledig på helgerna eller att man jobbar ibland på helgen men ledig vissa veckodagar och att man får ut en relativt bra lön!!! Snälla ge en massa tips på olika jobb, som inte kräver 5 års utbildning, gärna en kortare utbildning och som ger jobb direkt efteråt??? Snälla hjälp mig!!!!

• Svar på tråden Vad ska jag jobba som???
  • Tramsan01

Administratör, receptionist, telefonist, förskollärare.... Typ!

• HannaS

Kontorsarbete garanterar dig fria helger. Börja i receptionen och jobba dig in mot företaget så växer lönen. Been there, done that

• Ollebollegirl

Var hittar man bra kontorarbete??? Någon bra hemsida som tips kanske?

HannaS skrev 2013-08-01 10:34:52 följande:
    Kontorsarbete garanterar dig fria helger. Börja i receptionen och jobba dig in mot företaget så växer lönen. Been there, done that

• dirpower

Du vill ha ut mer fritid och så vill du ha en bra lön.
    Har du övervägt att arbeta med Multi level marketing? I den branschen är det bara du själv som begränsar hur mycket fritid och pengar du vill ha.

• Ollebollegirl

Vad innebär multi level marketing???

dirpower skrev 2013-08-01 23:46:55 följande:
    Du vill ha ut mer fritid och så vill du ha en bra lön.

Har du övervägt att arbeta med Multi level marketing? I den branschen är det bara du själv som begränsar hur mycket fritid och pengar du vill ha.

• Lingonbär

Redovisningsekonom, löneadministratör, inköpare, de flesta jobb inom bygg och IT, tjänsteman på kommunen etc etc. Dessa jobb tjänar man ok på, ingångslön ca 22-25 000 och uppåt, och jobbar i stort sett bara dagtid med få undantag. Utbildningslängd behöver inte vara så lång, det finns gott om yh-utbildningar på ca 2 år som tar en till denna typ av tjänster, just yh är dessutom anpassade efter arbetsmarknadens efterfrågan med hög anställningsgrad för de som examineras. 

• M i l l a n

Låter som mitt jobb och jag är förskollärare. Iofs så får man öppna förskolan ibland, eller stänga. Men då slutar man tidigt eller börjar senare dom dagarna. Men det finns mycket jobb inom mitt yrke. Lönen varierar mycket beroende på var du bor. Jag jobbar i Stockholm och har 29100 kr före skatt.

• HannaS
    Ollebollegirl skrev 2013-08-01 22:11:44 följande:
    Var hittar man bra kontorarbete??? Någon bra hemsida som tips kanske?
    Du får hålla koll på platsannonserna i tidningar, jobbsajter, arbetsförmedling. Se om ditt lokala nätverk, är det någon som behöver anställa?
    Jag har fått alla mina jobb utom ett via kontakter. Det finns många jobb som aldrig annonseras ut så man måste söka efter dessa själv.  
  • Ollebollegirl

Jag har funderat på förskolelärare men det är 3,5 år på högskola och det är inte riktigt min grej med att plugga liksom..... Sen hade jag säkert gillar att jobba med barn men att gå 3,5 åt i skolan igen, nja, lite osäker...

M i l l a n skrev 2013-08-02 09:51:11 följande:
    Låter som mitt jobb och jag är förskollärare. Iofs så får man öppna förskolan ibland, eller stänga. Men då slutar man tidigt eller börjar senare dom dagarna. Men det finns mycket jobb inom mitt yrke. Lönen varierar mycket beroende på var du bor. Jag jobbar i Stockholm och har 29100 kr före skatt.

• Ollebollegirl

Bra idé! Ska börja leta genast! Tack!

HannaS skrev 2013-08-02 10:27:00 följande:
    Du får hålla koll på platsannonserna i tidningar, jobbsajter, arbetsförmedling. Se om ditt lokala nätverk, är det någon som behöver anställa?

Jag har fått alla mina jobb utom ett via kontakter. Det finns många jobb som aldrig annonseras ut så man måste söka efter dessa själv.  

• dirpower
    Ollebollegirl skrev 2013-08-02 07:58:38 följande:
    Vad innebär multi level marketing???
    Multi level marketing förkortat mlm och kallas även network marketing. Används av flera enormt framgångsrika och börsnoterade företag.

Ur ett företags perspektiv är det mycket stabilt att bygga upp sin försäljning av varor och tjänster via mlm eftersom att dessa företag även har tillväxt mitt under börskrascher och lågkonjunkturer.

Utan att du kan något som helst om försäljning eller någon annan marknadstrategi så erbjuds du som konsument av deras varor även möjligheten att bygga upp deras verksamhet och metoden är så enkel att mellanstadieelever kan syssla med det om minderåriga fick arbeta.

När du själv anser att du kommit tillräckligt långt för att dina mål ska vara uppfyllda så behöver du inte jobba mer resten av ditt liv och ändå fortsätter du att få betalt för det jobbet du gjorde en gång i tiden.
  • dirpower
    M i l l a n skrev 2013-08-02 09:51:11 följande:
    Oj. Då tjänar du långt mer än andra.
    http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Forskollarare--Forskolelarare-1196 
  • dirpower
    Ollebollegirl skrev 2013-08-02 10:33:56 följande:
    Jag har funderat på förskolelärare men det är 3,5 år på högskola och det är inte riktigt min grej med att plugga liksom..... Sen hade jag säkert gillar att jobba med barn men att gå 3,5 åt i skolan igen, nja, lite osäker...
    Inom förskolebranschen är det först efter examen du börjar arbeta resten av ditt liv.

Om du skulle se din period inom Multi level marketing som en utbildning på 3,5 år så skulle du efter examen inte behöva jobba mer i resten av ditt liv.
  • M i l l a n

Multi level marketing är ju i princip samma som pyramidspel. Man tjänar bara bra om man är i toppen. Känns inte seriöst att tipsa om såna jobb. :/

• dirpower
    M i l l a n skrev 2013-08-02 13:15:52 följande:
    Multi level marketing är ju i princip samma som pyramidspel. Man tjänar bara bra om man är i toppen. Känns inte seriöst att tipsa om såna jobb. :/
    Du är både fördomsfull och icke påläst när du nonchalant presenterar denna marknadsföringsstrategi som är så spännande att till och med svenska högskolor med relevanta inriktningar visar sina eleverna hur kraftfull denna metod är.

1. 
    Pyramidspel är olagliga.

2.
    I ett pyramidspel måste man tillhöra toppen ( = komma in tidigt ) för att kunna tjäna något över huvud taget innan hela spelet fallerar eller att någon ringer polisen. I toppen är det trångt och det är inte många som kan tillhöra den.

I mlm måste alla börja från botten och alla har precis samma möjligheter att ta sig till toppen, vilket är det omvända mot pyramidspel. Det är till och med en stor fördel att komma sent. I toppen är det rymligt och precis när som helst kan du arbeta dig upp till den genom att förstå några enkla principer.

3. 
    Det är ett seriöst jobb precis lika mycket som det är seriöst att exempelvis bli VD på posten. Men om det är mer seriöst att exempelvis bli postsorterare så har man väldigt små ambitioner och det är upp till var och en hur seriöst man satsar på sitt yrkesval.
  • Ollebollegirl

Förstår inte riktigt vad det är man gör på detta mlm, var jobbar man? Hur, var börjar man, vad innebär det och vem får man lönen ifrån? Vad utgår jobbet på?

dirpower skrev 2013-08-02 13:40:53 följande:
    Du är både fördomsfull och icke påläst när du nonchalant presenterar denna marknadsföringsstrategi som är så spännande att till och med svenska högskolor med relevanta inriktningar visar sina eleverna hur kraftfull denna metod är.

1. 

Pyramidspel är olagliga.

2.

I ett pyramidspel måste man tillhöra toppen ( = komma in tidigt ) för att kunna tjäna något över huvud taget innan hela spelet fallerar eller att någon ringer polisen. I toppen är det trångt och det är inte många som kan tillhöra den.

I mlm måste alla börja från botten och alla har precis samma möjligheter att ta sig till toppen, vilket är det omvända mot pyramidspel. Det är till och med en stor fördel att komma sent. I toppen är det rymligt och precis när som helst kan du arbeta dig upp till den genom att förstå några enkla principer.

3. 

Det är ett seriöst jobb precis lika mycket som det är seriöst att exempelvis bli VD på posten. Men om det är mer seriöst att exempelvis bli postsorterare så har man väldigt små ambitioner och det är upp till var och en hur seriöst man satsar på sitt yrkesval.

• dirpower

Först och främst behöver du exponeras för ett sådant företag för att veta mer om hur just deras företag valt att premiera olika åtaganden. Dessutom vill du ha en bra gemenskap där det erbjuds både goda lärare och mycket hjälp från de erfarna.

Normalt behöver man se åtminstone sex månader som sin utbildningstid så jag vill uppmuntra dig att behålla ditt gamla jobb tills det flyter på bra för dig. Det räcker oftast med 5-10 timmar per vecka för att snabbt komma igång och hårdare än så behöver man aldrig arbeta.

Jag kan mest om det företag mina vänner valt att ha som samarbetspartner och kan ge varma rekommendationer till just den gemenskapen. Övriga företag har jag inte funnit lika attraktiva men jag vet inte hur du är som person.

Svar på tråden Vad ska jag jobba som???