• Anonym (tomat)

Någon med rosacea?

Jag har i många många år trott att det är acne jag har, och behandlat min hud därefter, ibland väldig omild behandling som tex kemisk peeling och ingenting har någonsin hjälpt. Jag har alltid blivit väldigt röd av all rengörning och krämer jag provat och absolut värst blev det av ricinoljan som jag tvättade med när jag testade no poo och den allergiska reaktionen jag fick av everyday minerals, tror jag sminket heter.

Jag har nu insett att det måste vara rosacea jag har, en ganska mild variant (än så länge?) men jag är knottrig ,alltid ljusröd i hela ansiktet, jag blir knallröd så fort jag smörjer mig med något eller bara har vatten på ansiktet och hyn är grov och storporig ffa på och runt näsan.

Jag har inte varit hos doktor än men jag ska väl det nångång här, hur som helst har jag köpt rozex  som jag tänkte testa först och främst. Är det idiotiskt att testa utan att ha fått diagnosen?

Vad använder ni för produkter som har ganska mild rosacea?

• Svar på tråden Någon med rosacea?
  • NaCl

Ojoj! Är det rosacea du har så ska du undvika allt som innehåller alkohol och all form av peeling samt kortison. Jag hade rosacea som blev helt bra när jag använde motsv. till preparatet du nämner men på recept. Jag höll på i tre månader minst och tyvärr så får man väldigt torr hud. Verksamt ämne: Metronidazol. Se till att du har en bra ansiktskräm som du tål.

Till skillnad från vanlig akne så blir rosacea sämre av solen!

Vore jag du skulle jag gå till en hudläkare och få diagnos. Då får även medicinerna på recept istället . Jag tycker inte det låter på din beskrivning som att du inte har så lindrig rosacea,  

• Thespanker
    Anonym (tomat) skrev 2013-08-01 13:33:24 följande:
    Jag har i många många år trott att det är acne jag har, och behandlat min hud därefter, ibland väldig omild behandling som tex kemisk peeling och ingenting har någonsin hjälpt. Jag har alltid blivit väldigt röd av all rengörning och krämer jag provat och absolut värst blev det av ricinoljan som jag tvättade med när jag testade no poo och den allergiska reaktionen jag fick av everyday minerals, tror jag sminket heter.

Jag har nu insett att det måste vara rosacea jag har, en ganska mild variant (än så länge?) men jag är knottrig ,alltid ljusröd i hela ansiktet, jag blir knallröd så fort jag smörjer mig med något eller bara har vatten på ansiktet och hyn är grov och storporig ffa på och runt näsan.

Jag har inte varit hos doktor än men jag ska väl det nångång här, hur som helst har jag köpt rozex  som jag tänkte testa först och främst. Är det idiotiskt att testa utan att ha fått diagnosen?

Vad använder ni för produkter som har ganska mild rosacea?

Det finns en utmärkt receptfri salva nu. Jag fick på recept en annan i flera år hjälpte sådär. Sen provade jag den receptfria. Behandlade i tre dagar sen var det som bortblåst. Iofs hade jag en ganska lätt variant av rosacea.
  • Anonym (tomat)
    NaCl skrev 2013-08-01 14:04:14 följande:
    Ojoj! Är det rosacea du har så ska du undvika allt som innehåller alkohol och all form av peeling samt kortison. Jag hade rosacea som blev helt bra när jag använde motsv. till preparatet du nämner men på recept. Jag höll på i tre månader minst och tyvärr så får man väldigt torr hud. Verksamt ämne: Metronidazol. Se till att du har en bra ansiktskräm som du tål.

Till skillnad från vanlig akne så blir rosacea sämre av solen!

Vore jag du skulle jag gå till en hudläkare och få diagnos. Då får även medicinerna på recept istället . Jag tycker inte det låter på din beskrivning som att du inte har så lindrig rosacea,  
    Jag använder inte nåt med alkohol eller peeling eller kortison :) Vilken kräm använder/använde du? Nää kanske inte så lindrig, beror ju på vad man jämför med men jag har sett bilder här på fl på folk som har allvarlig och jag är väldigt långt ifrån det. 
  • Anonym (tomat)
    Thespanker skrev 2013-08-01 14:07:10 följande:

Det finns en utmärkt receptfri salva nu. Jag fick på recept en annan i flera år hjälpte sådär. Sen provade jag den receptfria. Behandlade i tre dagar sen var det som bortblåst. Iofs hade jag en ganska lätt variant av rosacea.
    Var det Rozex? Eller Rozasol? Jag valde rozex för att den var svagare, kasnke dumt. Använde du nån hudkräm också? Vilken?
  • Thespanker
    Anonym (tomat) skrev 2013-08-01 14:15:41 följande:
    Var det Rozex? Eller Rozasol? Jag valde rozex för att den var svagare, kasnke dumt. Använde du nån hudkräm också? Vilken?

Dte var Rozasol jag använde. Nej jag använder ingen hudkräm just nu.
  • Anonym (tomat)
    Thespanker skrev 2013-08-01 14:26:09 följande:

Dte var Rozasol jag använde. Nej jag använder ingen hudkräm just nu.
    Ok :) Använde du nån när du använde Rozasol?
  • TessTess93

Oj jag har rödflammig hud runt munnen, näsan och hakan och även utslag och stora porer.. Kan de vara rosacea?

• Anonym (röd)

Du bör gå till en riktig hudläkare, som kan hjälpa dig. Tyvärr blir Rosacea ofta värre utan behandling (eller vid felbehandling). Jag äter för närvarande Oracea med god effekt, har haft tidvis ganska illa Rosacea.

• Anonym (tomat)
    TessTess93 skrev 2013-08-01 17:17:35 följande:
    Oj jag har rödflammig hud runt munnen, näsan och hakan och även utslag och stora porer.. Kan de vara rosacea?
    Det kan det säkert vara, men det kan nog lika gärna vara nåt annat :)
    Anonym (röd) skrev 2013-08-01 17:17:51 följande:
    Du bör gå till en riktig hudläkare, som kan hjälpa dig. Tyvärr blir Rosacea ofta värre utan behandling (eller vid felbehandling). Jag äter för närvarande Oracea med god effekt, har haft tidvis ganska illa Rosacea.
    Mm, ja vet men jag orkar som inte riktigt. Men om det är rosacea blir det j inte värre av den här behandligen, jag testar!

• Anonym (hej)

hej! du kan nog gott testa Rosex :) Men om du lätt blir torr så ska du köpa Krämen och inte Gelen. Finns två olika sorter tydligen, en är för fetare hy och en är för torrare. Jag råkade köpa den för fet hy och jag blev jättetorr av den .

Jag har Rosacea och perioral dermatit , de två sjukdomarna är besläktade med varandra sa min hudläkare så man kan använda Rosex på båda :)

Perioral dermatit orsakar rodnad och massa massa små små knottror och finnar. Ibland är de varfyllda och ibland är de tomma. Man blir gärna torr i rodnaden oxå.

Mineralsmink är det VÄRSTA som jag använt i mitt ansikte. Herreg*d så jag såg ut innan haha när jag använde sånt smink. Kändes som att man stoppat in huvet i ett getingbo typ... Om du ändå vill använda mineralsmink så köp från TIKEI !! Det innehåller inte bismuth/vismuth som andra mineralsmink innehåller. Det ämnet skapar lätt en allergisk reaktion då det är en tungmetall och inte alls är meningen att den ska vara på huden. Dock används den i smink då det ger ett lätt skimmer samt att det väger mer än andra mineraler så genom att tillsätta sånt så går det åt mindre mängd puder  .. ett sätt för sminkföretagen att tjäna in mer pengar ;(

Tikei har jag använt i flera år och det har INTE gjort min rosaca värre. MEN det är jäkligt uttorkande så jag har slutat använda det då jag blev helt eksemig i ansiktet tillslut av torrheten. Ett plus var att alla finnar försvann då det var så uttorkande:P Har blivit tipsad av tikei att smörja in mig ordentligt innan jag går och lägger mig för att sminket inte ska torka ut huden under dagen men jag är ändå för torr.

Smörj in dig med kokosolja! Sen ska du äta ett par teskedar kokosolja ELLER infröolja om dagen för att få fetare hud inifrån :) linfröolja innehåller omega 3

Jag har haft problem med torr hy i flera år och det är detta som funkar bäst :)

Kosten är jätteviktig, sen jag börja äta nyttigt har min hy blivit mycket bättre !

Rengöring : Neutrogena och så smörjer jag in mig med neutrogena oxå .. funkar väl okej och det irriterar inte min rosacea :)

Finacea kan du be om att få utskrivet, det är snäppet bättre än rosex och det funkar på akne oxå:)  

Svar på tråden Någon med rosacea?