• ann00

Vad tycker ni om namnet Alexandra?

Är det namnet väldigt "ute" nu, eller är det ett namn som håller i längden?

Jag tycker att det är fint, men är lite rädd att det blir som att vi 80-talister skulle heta typ Gunilla, Margaretha, Elisabeth osv...

Tror ni att Alexandra håller i längden eller inte? :)

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Alexandra?
  • Alby

Jag tycker att Alexandra låter lite hårt, men det viktigaste är ju att ni gillar namnet :)

• Farmor52

Bra val, tycker jag. Ett namn som aldrig blir riktigt modernt eller omodernt, fungerar alltså alltid. Dessutom, de smeknman som kommer att användas är också helt ok. Alex eller Lexie brukar det bli. Smeknman blir det nästan alltid, åtminsone bland kompisar under en period. Då är det ju bra att man inte har ett namn som inbjuder till pinsamma smeknamn.

Ett hem utan böcker är som en kropp utan själ.
  • fluu

Jag har lite svårt för det. Mest för att ALLA i min ålder heter så. Vi hade alltid minst 3 Alexandror i klassen och alla kallades Alle,gillar inte smeknamn så värst.
    Kan också vara att det innehåller x,gillar inte det ljudet.

Men egentligen är det väl ett ganska stiligt namn I guess.

Generationsfrågan tycker jag inte att du sa bry dig om. Bara ni gillar namnet. Alexandra är dessutom inte hopplöst ute och rätt klassiskt.
    En av mina bästa vänner heter Albert och är 20 år. Han har under hela uppväxten varit helt ensam om sitt "gamla" namn och det har han gillat. Ingen har mobbat honom för att han heter ett namn som då främst förknippades med gamlingar.
    Har aldrig hört att någon mobbats för sitt namn och då har jag ändå gått i stora mobbingskolor.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sthlmtjej24

Jag tror faktiskt att det blir lite som om vi 80-talister skulle heta Gunilla... Kör på Alessandra istället, så är det ett helt annat namn som hon blir ensam om!

• HälftenAvMig

Jag älskar namnet Alexandra, det är långt och stiligt och inte så vanligt bland barn nu för tiden? Tufft och häftigt, det gillar jag. Förknippar det med Alexandra Breschi. Nackdelen för mig, är att Alexandra ofta får smeknamnet "Alex", eftersom man tydligen inte orkar säga hela tjusiga namnet. Jag gillar inte smeknamn.

• fluu
    fluu skrev 2013-08-01 16:57:32 följande:
    Jag har lite svårt för det. Mest för att ALLA i min ålder heter så. Vi hade alltid minst 3 Alexandror i klassen och alla kallades Alle,gillar inte smeknamn så värst.
    Kan också vara att det innehåller x,gillar inte det ljudet.

Men egentligen är det väl ett ganska stiligt namn I guess.

Generationsfrågan tycker jag inte att du sa bry dig om. Bara ni gillar namnet. Alexandra är dessutom inte hopplöst ute och rätt klassiskt.
    En av mina bästa vänner heter Albert och är 20 år. Han har under hela uppväxten varit helt ensam om sitt "gamla" namn och det har han gillat. Ingen har mobbat honom för att han heter ett namn som då främst förknippades med gamlingar.
    Har aldrig hört att någon mobbats för sitt namn och då har jag ändå gått i stora mobbingskolor.
    Har ju ändrat uppfattning sedan sist...

Nu när Alexandrorna inte duggar tätt längre så tycker jag att namnet är bra på precis alla vis.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Rani

Tänker på Alexandramannen vilket bara är negativt.

• Bothilda2

Jag tycker att Alexandra håller i längden. Det känns klassisk och tidlöst. Gillar det av samma orsak som jag gillar t.ex. Catharina väldigt mycket: att det är både starkt (med de hårda ljuden k och r respektive k, t och r) och feminint (med ändelsen -andra respektive -ina). Ett riktigt kejsarinnenamn! Dessutom internationellt gångbart, och det är bra i vår tid.

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Alexandra?