• Anonym (mamma­)
    Äldre 1 Aug 21:52
    2073 visningar
    1 svar
    1
    2073

    Allergi?

    I vintras (dec) så fick hela familjen vinterkräksjukan även vår 11 månaders. Detta resulterade i att vi fick utesluta både mjölk och gluten för att magen skulle repa sig ( i samråd med BVC). Tre veckor efter vinterkräksjukan hade hon diarrén innan magen stabiliserades. I en månad trots att vi införde både mjölk och gluten igen så var hon bra men fick sedan förstoppning. Diarré och förstoppning har sedan varvats, tex. 3-4 veckors förstoppning och sedan diarré i 2 veckor. Grejen är att hon ibland bara har en bra dag i mellan dessa. Vi använder laktulos vid förstoppningen eftersom hon bara gråter när hon behöver bajsa men sist behövde vi gå upp till 10 ml innan det gav effekt alls. Kosten ändrar jag inget mer än att jag inte ger väldigt stoppande/lösande just eftersom det varvas så mycket.

    Jag tog upp problemet med BVC men eftersom hon har så fint hull och följer sin kurva känner hon ingen oro. Sist när jag ringde för råd verkade hon ändå börja bli osäker på om det är något som är fel men sedan lämnade hon det bara. 

    Grejen är det att jag inte vet om detta började innan vinterkräksjukan eller efter. Hon har ju haft mer jämn mage tidigare och inte så extremt åt båda hållen men ändå rätt hoppigt. 

    Låter detta som allergi överhuvudtaget? Och vad för allergi isåfall? Vad för tester borde göras?
    Brukar inte allergi enbart ge diarré?

    Ska ta upp detta problemet återigen med BVC när de kommer tillbaka från semestern och vi har 1.5 års kontrollen. Då är även läkaren med.   
         

  • Svar på tråden Allergi?
  • Äldre 4 Aug 12:44
    #1

    Hej! Det är vanligt att det blir rubbning i hur magen fungerar hos små barn i samband med magsjuka. Det var bra att ni hade dietkost efter magsjukan eftersom det lugnar ner magslemhinnan hos små barn och ofta blir magen stabil snabbare. 
    Nu tycker jag ni ska ta bort komjölksprodukter helt och hållet under 2 veckor eftersom mjölkprodukter både kan ge förstoppning och diarré. Ge laktulos varje morgon och i övrigt normalkost men tillsätt kokta morötter och ärtor i kosten och se till att barnet dricker ordentligt. 
    Det är bra att ni  har en kontroll där även läkare är med, ta upp magbesvären vid besöket och då är det bra om ni har provat ovanstående råd också.
     vänliga hälsningar Anitha 
     

Svar på tråden Allergi?