Min pappa har nyss fått diagnosen Myelom (cancer). Nån som har erfarenhet från den här sjukdomen?
Idag kom ett tugnt besked. Min pappa fick idag veta att han har drabbats av myelom i benmärgen. Han trampade snett på en trottoarkant i maj i år och fick väldigt ont i ryggen. Läkaren sade då att han hade fått en kotkompression. Men eftersom att besvären inte försvann i ryggen så fortsatte de att undersöka. Efter ett flertal röntgen, blodprover och biopsi kom beskedet att han har myelom i benmärgen. Han kommer nu att få påbörja en behandling på Karolinska Universitetssjukhuset. Först kommer han att få äta kortison hemma i tre månader. Samtidigt som han äter kortisonet så kommer han att få åka in till sjukhuset två dagar i veckan för att få dropp. Sedan kommer de att påbörja en cellgiftsbehandling. Pappa är dag 62 år, förutom ryggen så är han pigg och frisk i övrigt. Har inte varit sjuk tidigare. Jag är otroligt ledsen över beskedet och vet inte alls hur jag ska hantera det eller reagera. Just nu sitter jag och gråter när jag skriver det här. När jag googlar och läser på nätet så får man fram skräckhistorier om att överlevnaden på en sån här sjukdom är fem år. Jag kan inte ens föreställa mig att behöva förlora min fina pappa. Eller att han ska behöva gå igenom en cellgiftsbehandling och tappa håret. Jag klarar inte av att se den jag mest älskar på jorden lida och behöva gå igenom något sånt här fruktansvärt. Jag önskar så att jag kunde ta hans sjukdom och sätta den i min kropp istället. Inte min pappa.. ;( vet inte vad jag ska ta mig till. Behöver råd. Är det någon som har erfarenhet av myelom och vet vad det innebär? Har du själv det eller vet du någon i din omgivning som har drabbats av det? Skulle vara så otroligt tacksam för all info och historier som jag skulle kunna få. Jag känner mig helt vilsen, rådvillig, gråtfärdig... Alla känslor i världen. Förlåt för en klumpig och kanske rörig text. Skriver från min mobil, internet på datorn funkar inte.
Hoppas att någon kan ge mig lite info, det skulle göra allt.
// Anna