• bodimit

Hur mycket leksaker har er 7 åring?

Min dotter har aldrig direkt lekt med leksaker. vi har barbies men hon leker aldrig med dem ibland kan hon leka när det kommer kompisar. Men idag sa min dotter (hon hade en kompis som sov över) att det är så tråkigt här hemma för det finns inga leksaker att leka med.
    (Hon har typ 10 barbies gamla och nya, Mylittle ponys typ 6 st, Lego har hon men gillar aldrig att leka med det Sen har hon lite utklädningskläder osv.) Hopprep, rockring, såpbubblor osv.   Studsmatta, gunga och rutschkana.
    Sen har hon också tv spel som hon mer än gärna tillbringar sin tid på.
    Jag undrar om vi är supersnåla med leksaker? Hon har aldrig riktigt velat leka med leksaker innan men kanske vill det nu när hon börjar ha mer och oftare kompisar hemma? Kan tillägga att vi har köpt leksaker men då har de bara stått o dammat i ett hörn, känns inte så kul att slösa pengar på sånt då. Men det är ju tråkigt om hennes kompisar ska tycka att det inte finns något att leka med och inte vilja komma över igen då. ?
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur mycket leksaker har er 7 åring?
  • Duckan

Vad är det hon efterfrågar då? Låter inte som att hon saknar något. Min 6,5-åring har ett överbelamrat rum och det enda hon (nästan iaf) leker med är sina dockor.

• Ellie

Ni får väl fråga vad det är för sorts leksaker hon tycker om. Hon verkar inte gilla dockor och hästar...
    Hör efter om det är något speciellt hon tycker är roligt, och skaffa några av de saker hon vill ha, så länge ekonomin tillåter det. Det jag tycker kan vara roligt i den åldern är målarsaker (pennor, kritor, fingerfärg, vattenfärger), klipp & klistra & tejpa, kanske pärlor eller annat pyssel. Men det är ju hon som vet vad hon tycker om.

• tikki masala
    Ellie skrev 2013-08-02 12:42:05 följande:
    Ni får väl fråga vad det är för sorts leksaker hon tycker om. Hon verkar inte gilla dockor och hästar...
    Hör efter om det är något speciellt hon tycker är roligt, och skaffa några av de saker hon vill ha, så länge ekonomin tillåter det. Det jag tycker kan vara roligt i den åldern är målarsaker (pennor, kritor, fingerfärg, vattenfärger), klipp & klistra & tejpa, kanske pärlor eller annat pyssel. Men det är ju hon som vet vad hon tycker om.
    Att rita & måla tycker hon inte är kul, inte att pyssla helelr. Jo när det är typ jul eller halloween för det älskar hon! Men emellan den tiden så hatar hon att pyssla. =( Vilket jag också tycker är tråkigt för det finns ju inget hon vill göra som jag kan vara med på (förutom att hoppa studsmatta, cykla, spela "brädspel", tvspel osv.) Laga mat & diska annars är något hon gillar att göra. Men inte direkt nåt en kompis vill vara med och göra. Baka sina egna kakor är ju också kul men hon vill baka varje dag. och det går ju inte.
  • tikki masala

De säger bara att det finns inte så mycket att leka med. Kanske bara är något som de säger då.?

• Prospero

Det låter ju kul, fr a studsmatta älskar våra barn (vi har ingen). Det vår 7-åriga tjej gillar utöver det du skriver är Playmobil och Pet shop-djur. Men det är ju som sagt olika vad man tycker är kul.

• Kina79

Min 7åring älskar Barbie o Monster high.
    Men alla mina barn tycker det är tråkigt att leka med något om de har för lite av det. Köp några tillbehör till Barbie tex, hus, häst, bil, mer kläder, möbler ...

• scanmia

Det är väl bara skönt att slippa alla leksaker om din dotter nu inte är så intresserad? Vill ni skämma bort henne till jul kan ni ju alltid köra på upplevelsetemat med museibesök, konserter, badhusbesök, bio, spa, väggklättring, geocaching, ridning, tårtbakning, dagsutflykter... Allt efter intresse och budget. Och det kan presenteras som en stor fin klapp om det är den upplevelsen ni vill ge henne. Många andra barn är väldigt fixerade och får ut mycket av sina leksaker, men du kan väl anstränga dig lite extra att hjälpa dem hålla sig sysselsatta när de leker med dottern istället för att köpa onödiga leksaker?

Jag måste erkänna att jag är avundsjuk och hade lätt bytt leksaksfixeringen i mitt hus mot ditt problem. Flört

• strojes

Här hemma finns det: dockor med kläder och tillbehör, barbie, några andra smådockor (mindre än barbie),  lego, dockhus, lekkök med tillbehör, mjukisdjur, små hästar med tillbehör (typ my little ponny), pennor, kritor, papper och andra pysselsaker, utklädningskläder,
    Tre flickor (9 år, 6 år och 6 år) mycket av ovannämnda saker har de tillsammans. Det mesta leks med då och då men dockor åker ofta fram. Mamma, pappa, barn (och liknande konstallationer med samma typ av rollek) leks det ofta och då brukar dockor vara med i leken. 

Svar på tråden Hur mycket leksaker har er 7 åring?