• Anonym (Forskning!)

Många kvinnor med normal bmi är feta!

Många tror att bmi är ett bra mått för att se om man har en sund kropp. Forskning visar dock att det inte är så enkelt. Det som egentligen har betydelse är kroppens sammansättning dvs hur mycket som är fett resp muskler vätska etc.

Enligt många studier så är en stor del av smala kvinnor feta därför att de har så lite muskler och så mycket kroppsfett att de har fett runt de inre organen.

http://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

Än värre blir detta problem när många tror att de ska svältbanta för att så snabbt som möjligt gå ned i vikt. Efter en sådan period försvinner ännu mer muskelvävnad vilket ökar den reltiva fettproceten samt gör det svårare att hålla vikten i framtiden.

Många fet-smalakvinnor ser man på stan. De har små storlekar på kläderna men begynnande love handles eller en mage som väller över troskanten. Andra har kanske inget synligt fett, istället ligger det dolt runt de inre organen i form av sk. viceralt fett som är extra farligt eftersom det kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar. Många av dessa smal-feta personer har början på det metabola syndromet eftersom de inte har muskler som kan ta hand om all den glukos de bildar genom att äta stora mängder kolhydrater, ofta i form av daglig läsk eller smågodis. Andra dricker mycket alkohol vilket ytterligare ökar risken för metabola skador.

Vad kan man nu göra åt detta syndrom som sprider sig som en löpeld och går allt längre ned i åldrarna?

1. Styrketräna (går att göra hemma med kroppsvikten som motstånd)
    2. Rör på dig i vardagen http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/13864/LKT1009s587_588.pdf
    Konditionstrända (intervall är mest effektivt)
    3. Sluta äta och dricka socker samt alkohol http://www.systembolaget.se/Alkohol-och-halsa/Livsstil/Alkohol-och-traning/
    4. Dra ned på kolhydraterna till max 100 gram per dygn.
    5. Sluta jojobanta. http://www.viktminskning.dk/jojobantning.php
    6. Kolla resultaten inte med vågen utan med en kroppsfettmätning.  

• Svar på tråden Många kvinnor med normal bmi är feta!
  • Anonym (Eh)

Jag litar inte ett dugg på BMI, men jag delar inte din syn på hur en fet kvinna är heller.

Du tar upp "fet" och "smal", men det ser ut som om du menar att är man inte smal så är man per automatik fet. Finns det inget mellanting? Typ normal?

Själv kan jag inte säga att en kvinna är fet bara för att hon har love handles eller lite putmage vid troskanten. 

• Anonym (Forskning!)
    Anonym (Eh) skrev 2013-08-02 15:28:35 följande:
    Jag litar inte ett dugg på BMI, men jag delar inte din syn på hur en fet kvinna är heller.

Du tar upp "fet" och "smal", men det ser ut som om du menar att är man inte smal så är man per automatik fet. Finns det inget mellanting? Typ normal?

Själv kan jag inte säga att en kvinna är fet bara för att hon har love handles eller lite putmage vid troskanten. 

Nu handlar det inte utseendet utan om hälsan! Många bantar för att vara smala och snygga men funderar inte på att det faktiskt är fel sätt att göra det på. Att vara smal är en sak. Att vara frisk och sund något annat.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Forskning!) skrev 2013-08-02 15:30:12 följande:
    Nu handlar det inte utseendet utan om hälsan! Många bantar för att vara smala och snygga men funderar inte på att det faktiskt är fel sätt att göra det på. Att vara smal är en sak. Att vara frisk och sund något annat.
    Du fick det att låta som det i alla fall.
  • Anonym (Forskning!)
    Anonym (Eh) skrev 2013-08-02 15:33:50 följande:
    Du fick det att låta som det i alla fall.
    Då läste du inte ordentligt.
  • Anonym (...)

Är benägen att hålla med dig till viss del.. När jag hade BMI 24-25, alltså på gränsen, men inom "normalviktig" så var jag långt ifrån smal.. Hade storlek 42/44 på kläder. Förvisso hade jag mycket lös hud så det påverkar ju endel rent utseendemässigt.. Sen ditt ordval fet vet jag inte.. Utseendemässigt mullig och hälsomässigt osund kanske.. Men man kan ju oxå vara "mager" och väldigt osund.. Hade en kompis förut som åt en chipspåse varje dag och rörde sig aldrig, dock smal som en pinne.. Men kroppen mådde säkert inge vidare för det..

• Anonym (Suss)

Men nu är det väl så att fet är man om man har BMI över 30
    Överviktig BMI 25-30
    Normalviktig BMI 18-24

BMI är vad jag förstår riktmärke. 

Så alltså kan man inte lida av diagnosen fetma om man ligger inom normalspannet inom BMI. Men det finns ingenting som säger att man inte kan vara i dålig kondition, trots att man är normalviktig. Man kan även vara oerhört vältränad och han högt BMI.  

Finns det någon i dagens samhälle som litar blint på att BMI är det enda som räknas in då det gäller att ha en bra hälsa???

• Anonym (Forskning!)
    Anonym (Forskning!) skrev 2013-08-02 15:35:45 följande:
    Då läste du inte ordentligt.
    Fet handlar här om andelen kroppsfett. Är den över 30% så anses man vara just fet oavsett hur man ser ut. Det var ju själva poängen med tråden.

Det finns hur många trådar som helst här på FL där skrivarna tydligt visar att de inte förstår detta med musklernas betydelse. De tror att det är bra att äta pyttelite och gå ner snabbt och sedan blir de förvånade när de går upp lika snabbt igen. Ett galet sätt att förhålla sig till mat och träning som ger allvarliga metabola skador i längde. Bättre att vara lite överviktig än att jojo-banta alltså
  • Anonym (Ttt)

Ok. Gäller det männen oxå?!

• Anonym (Forskning!)
    Anonym (Suss) skrev 2013-08-02 16:03:04 följande:
    Men nu är det väl så att fet är man om man har BMI över 30
    Överviktig BMI 25-30
    Normalviktig BMI 18-24

BMI är vad jag förstår riktmärke. 

Så alltså kan man inte lida av diagnosen fetma om man ligger inom normalspannet inom BMI. Men det finns ingenting som säger att man inte kan vara i dålig kondition, trots att man är normalviktig. Man kan även vara oerhört vältränad och han högt BMI.  

Finns det någon i dagens samhälle som litar blint på att BMI är det enda som räknas in då det gäller att ha en bra hälsa???
    BMI-skalan säger inget om den individens hälsa. Det var ju själva poängen. Många som skriver på FL skriver med bmi-värdet som referenspunkt. Troligen har de ingen aning om vilken fettprocent det har. Idag finns det bra vågar som ganska exakt mäter detta.
Svar på tråden Många kvinnor med normal bmi är feta!