• Anonym (TS)

Ni som gått ur Svenska Kyrkan, varför gick ni ur?

Det har varit en del artiklar de senaste dagarna om kyrkans svikande medlemsantal så jag blev lite nyfiken, ni som gått ur Svenska Kyrkan, varför? Själv gick jag ur för ca 10 år sen. Då hade jag vickat några veckor på Svenska Kyrkans kansli i Uppsala. Det jag såg av hur personalen där betedde sig blev droppen som fick bägaren att rinna över, jag kände att jag inte ville bidra till den sortens organisation som tillät att vissa personer behandlade sina kollegor på det sättet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-02 19:41
    Kom på att det ju även vore intressant att veta hur, eller varför man gick med från början. Själv gick med ofrivilligt när jag döptes vid sex månader ålder.

• Svar på tråden Ni som gått ur Svenska Kyrkan, varför gick ni ur?
  • Anonym (=))
    Anonym (TS) skrev 2013-08-02 19:35:33 följande:
    Det har varit en del artiklar de senaste dagarna om kyrkans svikande medlemsantal så jag blev lite nyfiken, ni som gått ur Svenska Kyrkan, varför? Själv gick jag ur för ca 10 år sen. Då hade jag vickat några veckor på Svenska Kyrkans kansli i Uppsala. Det jag såg av hur personalen där betedde sig blev droppen som fick bägaren att rinna över, jag kände att jag inte ville bidra till den sortens organisation som tillät att vissa personer behandlade sina kollegor på det sättet.
    För det är onödigt och suger ut ens ekonomi
  • Eleonor01

Varför betala till något man inte utnyttjar??? Eller tror på?!?! Som radiotjänsten ;)

• helene 355

Ej religs så varför vara med, läste idag att svenska kyrkan väntas göra miljardvinst iaf :P

• Tomrum

Jag är inte religiös och ser därför ingen anledning att betala pengar till eller vara medlem i Svenska kyrkan.

• Guapa

Inte religiös + finns andra välgörande ändamål jag vill lägga pengarna på. 

• Anonym (inte kristen)

Min man har gått ur kyrkan eftersom han inte är kristen och inte vill betala kyrkoskatt. Jag är kvar som medlem. Jag är inte heller kristen, men tror på mitt eget sätt och trivs bra i kyrkor. Jag deltar inte speciellt ofta i gudstjänster (typ bara på någons dop eller bröllop). Jag tycker att kyrkan gör många bra saker i sin diakoniverksamhet, och tycker att det är bra att många får möjlighet att sjunga i kyrkokör. Tack vare att jag var kvar i kyrkan kunde vi ha nöddop för vår dotter när hon föddes och inte skulle klara sig. Vi hade inte tänkt döpa våra barn alls, eftersom de ska få välja religion själva när de är redo för det, men i den situationen kändes det ändå rätt. Vi behövde nog den ritualen för att få ett minne, och det blev naturligt att ha med vår närmaste familj. Vi hade även en kyrklig begravning, med en förstående präst som valde att betona det allmänna i begravningsordningen så att min man var bekväm med formerna. Jag kommer nog inte att gå ur kyrkan framöver heller.

• Anonym (hycklare)

För att svenska kyrkan är hyckleri, det står klart och tydligt i bibeln att homosexualitet leder till skärselden, ändå vänder de kappan efter vinden och viger homosexuella. De har till och med homosexuella präster!! De avsade sig existensen av ett helvete typ 1983 eller 82, vilket ju är en enorm del av kristendomen. Bland mycket, mycket annat. De slutade vara kristna för länge sedan. Jag gick därav ur svenska kyrkan och är nu medlem av en mer sektliknande rörelse, passar mig utmärkt.
    Varför jag gick med i svenska kyrkan är för jag föddes in i den, mot min vilja mao.  

Svar på tråden Ni som gått ur Svenska Kyrkan, varför gick ni ur?