• Nape

Hundkommandon?

Vi har köpt en hund som har gått en massa hundkurser. Superbra men...vi har inte gått kurserna.

Vi har klurat ut hur vi ska få den att sitta och ligga, resten har vi ingen aning om.

Säger man "stopp" eller "stanna kvar" om man vill att den är stilla? (Jag testade även "god natt", inget hände, hahaha. Tänkte att den skulle lägga sig och vila..)

Vad finns det för vanliga kommandon?

(Ni behöver inte oroa er. Vi har båda haft hund när vi bodde hemma hos föräldrarna, men de var inte tränade alls utan lullade runt lite hur som helst och funkade i familjen utan problem.)

• Svar på tråden Hundkommandon?
  • Aniiee

Plats är nog det vanligaste för "stanna". Det är i alla fall vad ledarhundarna kör med.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee

Om du vill att hunden ska gå och lägga sig istället för att stå vid matbordet om du fattar vad jag menar, så säg just det, "gå och lägg dig", men om du vill att hunden ska vänta utanför affären så testa "plats".

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • DeathByPickles

Ehm... prata med människorna som tränat hunden? ^^

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Nape
    Aniiee skrev 2013-08-02 20:58:59 följande:
    Plats är nog det vanligaste för "stanna". Det är i alla fall vad ledarhundarna kör med.
    Ska testa vidare idag. *s*
    GrodanHopp skrev 2013-08-02 20:59:55 följande:
    Gå en kurs! :D kursen är lika mycket för ägarna som för hunden!
    Ja, vi ska kolla runt. Köpte hunden igår så vi har inte hunnit mer än börja bekanta oss lite smått.
    Aniiee skrev 2013-08-02 21:00:49 följande:
    Om du vill att hunden ska gå och lägga sig istället för att stå vid matbordet om du fattar vad jag menar, så säg just det, "gå och lägg dig", men om du vill att hunden ska vänta utanför affären så testa "plats".
    Ska testa, tack!
    DeathByPickles skrev 2013-08-02 21:34:40 följande:
    Ehm... prata med människorna som tränat hunden? ^^
    Jag var inte med när sambon hämtade hem hunden. Han har fått väldigt mycket info om allt möjligt gällande hunden, detta missade han. (Sedan tyckte han nog det var pinsamt, att vi "hundvana" personer faktiskt inte vet sånt här. *s*)

• Apopan

Bara för att hunden kan kommandona så betyder inte det att den kommer lyda er. Absolut inget illa menat, en del hundar lyder ju inte alla hur som helst även fast de kan vara mycket duktiga med sina ägare... men fråga de förra ägarna vettja. Det måste ju vara enklast :)

Jag använder för övrigt "vänta" när jag vill att hunden skall vara still. Fungerar både när han är i rörelse och jag vill att han skall stanna, och när han redan är still och jag vill att han skall förbli still. Du kan ju prova att sätta upp en hand också, en "stopphand". Det kanske hunden associerar med kommandot.

• vargaa

Vilka kommandon man använder är oväsentligt. Det väljer ni som ni vill. Jag själv har tex två olika inkallningskommandon för att ha ett som är extra konsekvent som jag inte använder hela tiden. Sitt, ligg, vänta, nej. varsågod är vanliga kommandon som jag tycker är användbara. "Här" säger jag när jag vill ha hunden fotgående.

Om ni har svårt att veta hur ni ska lära hunden olika saker föreslår jag att ni antingen läser någon bra bok eller tar kontakt med en brukshundklubb.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Nape
    vargaa skrev 2013-08-03 19:04:44 följande:

Vilka kommandon man använder är oväsentligt. Det väljer ni som ni vill. Jag själv har tex två olika inkallningskommandon för att ha ett som är extra konsekvent som jag inte använder hela tiden. Sitt, ligg, vänta, nej. varsågod är vanliga kommandon som jag tycker är användbara. "Här" säger jag när jag vill ha hunden fotgående.

Om ni har svårt att veta hur ni ska lära hunden olika saker föreslår jag att ni antingen läser någon bra bok eller tar kontakt med en brukshundklubb.

Tack för svar. Hunden kan saker och har gått kurser- det är vi som inte kan, haha.

Ska prova "här". Vi har försökt lite med "fot" och det går ganska bra. Hunden kollar nog av vårt kroppsspråk mycket, så kanske felaktiga ord inte spelar så stor roll.
  • Tess1990

När vi vill att hunden ska flytta på sig så säger vi "tut tut" ^^ det är tydligen inte så vanligt för alla som hör det börjar skratta åt oss =p men det funkar ju för oss så 

vi har även tränat lite på icke verbala kommandon, då jag på vintern ibland tappar rösten när jag är riktigt förkyld, då använder vi "stopphand" för stanna, och när det är varsågod så gör jag en cirkel med handen och avslutar med att peka på det hon får ta/äta, och drar upp handen med pekfingret nedåt för att få henne att sitta, och drar handen ner mot mig för att få henne att ligga
    det svåraste är att få hennes uppmärksamhet först, men med lite godis, harklingar eller knäpp med fingrarna (asså knäpper mina fingrar, knäpper ju inte på henne eller något sånt)  så brukar hon lyda ganska duktigt sen ^^

det finns ju många ord som betyder ungefär samma sak så det är svårt att veta exakt vilka ord en ägare har använt, för att inte tala om när dom ibland blandar in engelska eller andra utländska ord för kommandon.
    passade en hund en gång, vars ägare var från polen och det var en utmaning att få henne att förstå mig ^^ men till slut gick det, hundar lär sig ganska snabbt, för dom läser ju av människor bra, och är det mat eller godis inblandat så brukar dom lära sig väldigt snabbt 

• DeathByPickles
    Nape skrev 2013-08-03 07:38:57 följande:
    Jag var inte med när sambon hämtade hem hunden. Han har fått väldigt mycket info om allt möjligt gällande hunden, detta missade han. (Sedan tyckte han nog det var pinsamt, att vi "hundvana" personer faktiskt inte vet sånt här. *s*)

Jisses.... vadå "pinsamt"? Det är väl bara naturligt att ha en kommunikation med hundens tidigare ägare tills ni lärt känna varandra? Personligen skulle jag gärna spendera tid med hunden tillsammans med gamla familjen, men om det inte funkar skulle jag inte vara blyg att ringa och fråga tidigare ägare om råd.

Sedan får man naturligtvis ta i beaktning att hundstackarn precis bytt hem, med allt vad det innebär. Folk verkar generellt ta väldigt lätt på en omplacering, men det är en STOR omställning för hunden. Man får räkna med att det tar tid.    
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Fanny b

Jag tror att stanna och stanna kvar är vanliga kommanodon när hunden ska stanna. Men precis som någon redan skrivit så bör man tänka på att det kan vara en stor omställning för hundar att byta hem. Och då kan det vara bra i början mest fokusera på att få en bra kontakt med hunden. Genom att te x leka med sin hund och göra kontaktövningar kan man få en bra kontakt med hunden. När sedan hunden börjar vilja ta mer kontakt med än kan man lägga in lydnadsövningar.

• GG ALLIN

Shit.. Stop/Stanna kvar? lär den vad fan du vill? du kan förfan lära den att stanna genom att säga Toalett.. lära en hund något bestämmer du själv vad orden skall vara.

• Joico

Är det inte lite konstigt att man inte tagit reda på mer om en hund som man ska dela livet med (iaf hundens resterande liv)? Köpte nu hunden och sen bröt ni kontakten helt? Kan ni inte ringa o fråga bara? 

• Nape
    GG ALLIN skrev 2013-08-07 19:08:49 följande:
    Shit.. Stop/Stanna kvar? lär den vad fan du vill? du kan förfan lära den att stanna genom att säga Toalett.. lära en hund något bestämmer du själv vad orden skall vara.
    Jag har förstått det. Men den gamla ägaren HAR redan lärt hunden, så den har ju redan kommandon.

• Nape
    Joico skrev 2013-08-10 18:45:27 följande:
    Är det inte lite konstigt att man inte tagit reda på mer om en hund som man ska dela livet med (iaf hundens resterande liv)? Köpte nu hunden och sen bröt ni kontakten helt? Kan ni inte ringa o fråga bara? 
    Ja, det känns lite mysko. Sambon var den som hämtade hunden, så han fick all info. Han är inte lika mån om detaljer som jag är.

Jag har dragit på att ringa de gamla ägarna, av hänsyn till dem. Vet liksom inte om man ska "störa" dem, då de ju fått säga hejdå till den här fina hunden. De kanske...blir ledsna igen då de säkert saknar hunden.

Men nu måste vi ändå ringa gamla ägarna, då vi ska flytta över försäkringen så den står på oss. Och då ska jag skriva en lista på saker att fråga, så jag inte glömmer.
  • Tess1990
    Joico skrev 2013-08-10 18:45:27 följande:
    Haha du fattar inte hur relevant den där frågan har varit för mig dom senaste dagarna!

granntjejen gick och köpte en hund (trots att hon knappt klarar av sin första hund, har en dotter som just lärt sig krypa och bor extremt mycket för litet)
    hon "glömde" skriva kontrakt, "glömde" be om papper på hunden, "glömde" fråga om vaccinationer, "glömde" fråga om dens bakgrund, "glömde" fråga om besiktning.. 
    så visar det sig att det är en ovaccinerad, obesiktigad, "spansk importerad" hund utan papper (dvs. smuggelhund) ^^
    och allt dom gamla ägarna sa, stämmer såklart inte, och sen när hon lämnar tillbaka den så "glömmer" hon skriva ett papper på att dom ska ge tillbaka pengarna.. 
    och nu är det såklart jätte synd om henne för att.. ja jag vet faktiskt inte? det var ju hon som totalt glömde allt!

Nu är det ju inte så i TS fall, men att tänka till lite innan man köper en hund (särskilt en omplacering) skulle vara bra för många!  
Svar på tråden Hundkommandon?