Tips på samlingar i förskolan
Hej! Jag har nyligen börjat jobba på en småbarnsavdelning med barn under 3 år. Jag undrar hurdana samlingar har ni med era små på förskolan?Brukar ni även ha teman på er förskola? Dela gärna med er av tips och idéer :)
Hej! Jag har nyligen börjat jobba på en småbarnsavdelning med barn under 3 år. Jag undrar hurdana samlingar har ni med era små på förskolan?Brukar ni även ha teman på er förskola? Dela gärna med er av tips och idéer :)
På samlingarna är det bra att ha Sanna sånger och inte byta allt för ofta gärna med nått som symboliserar sången ifråga bondgårdsdjur tex. Vi hade tema sinnen man kan göra massor med de små
Sanna= samma
Sagopåse är jättebra. Kan vara med gosedjur men även bilder.
På våra barns förskola har de som rutin att i början på varje samling (som de har dagligen) "gå igenom" alla barnen. Detta görs genom att de drar kort på barnen och så får barnen komma fram och ta sitt kort och sätta upp på en tavla. ( De har även barnens namn skrivna under korten så att de lär sig känna igen de skrivna namnen) Även de barn som inte är närvarande sätts upp på tavlan. Tycket det är ett fint sätt att uppmärksamma varje barn på.
Sen använder de mycket sångpåsar också eller ngt liknande där barnen tex får välja sång.
Föremål gillar våra små och som verkar sa: de gillar att höra samma sak hundra gånger
Det är bra med hård disciplin gällande vad man får och inte får ta, de lär sig snabbt. Vi har sångpåsar där varje barn drar ett djur eller föremål och väljer en sång (för de minsta hjälper vi till med att välja) där barnen sedan får hålla i sin sak resten av samlingen. Detta till skillnad mot för att t ex En liten båt-lådan har massor av fiskar så varje barn får en var av oss, men de får exempelvis inte rycka i "havet" eller ta båten. Lilla Gumman å det tredje har inga saker som de får ta utan det är bara att titta, vilket de köper bara man är hård (annars rycker de så sagan inte kan berättas). Ju mindre barnen får göra själv ju fler gester och mimik måste användas och vi varvar mycket.
Gubben i lådan är en given favorit, vi har en gammal stadig leksaksback och en filt som alltid ligger i samligsrummet och många barn leker leken utanför samlingen.
Vi har också bollar i en burk med de fyra grundfärgerna, barnen väljer en boll och vi tecknar samt säger färgen (vi frågar såklart barnen vilken färg det är). Barnen lägger sedan bollen (en stor flörtkula) i ett gammalt rullgardinsrör (de genomskinliga man köper dem i) och när alla gjort räknar vi tillsammans bollarna i röret och hur många barn vi är genom att peka med röret på varje barns huvud.
Flera favoritböcker har vi kopierat till större böcker (Lilla huset och Knacka på är favoriter)
Vi har också en påse med föremål i grundfärgerna samt fyra tallrikar i samma färger där man ska sortera efter färg (gillas mest av de som är 2,5-3 år som gärna hjälper kompisarna som är mindre )
Vi har tagit alla barnens vantar eller strumpor och lagt i en hög och sedan ska de para ihop två stycken lika. Beroende på antal barn och ålder har de ibland fått ett föremål redan från start och ska hitta makan.
Björnen sover med alla barn och fröknar som björnar funkar alltid då samlingen börjar bli tråkig (vi har samling före lunch och ibland blir lunchen försenad)
Rörelsesånger är alltid bra att slänga in så de får upp och röra på sig.
Kom på att jag glömde skriva att vi har vårt samlingsmaterial synbart för barnen (men lite högre så de inte når). På så vis kan barnen välja vad vi ska göra, de är riktigt snabba med att skaffa favoriter och pekar eller säger vilken påse eller låda vi ska ta fram
Tack för alla tips :) ni har jättebra tips som jag nog kommer att använda mig av!