• Anonym (svarta tån)

Man gör inget åt en bruten tå, va?

Snubbla till och slog i några tår idag. Gjorde satan så ont, men hade varken tid eller lust att sörja det så mycket. Efter några timmar upptäckte jag att ena tån var blåsvart, lite svullen och det onda hade definitivt inte gått över. Jag kan röra lite på tårna men inte full förmåga. Om jag kniper ihop tårna som när man knyter näven följer inte yttersta leden med riktigt ända in mot foten och om jag försöker spreta med tårna så är det samma, inte riktigt full förmåga, och gör oerhört ont. Men, är det ens värt att försöka få en läkartid, gör man något åt en bruten tå? Det är ju klart att jag vill ju slippa smärtan men så länge jag inte går på foten är det uthärdligt med de mediciner som jag har hemma och som jag får ta. (Alvedon+Tramadol)

• Svar på tråden Man gör inget åt en bruten tå, va?
  • Bigarreaux

Nix, förutsatt att den ändock är i rätt läge.

• Aileen Allannah

Nä. Möjligen tejpar ihop med tån bredvid om det är illa. Ring vårdcentralen och hör vad de tycker.

• Anonym (lite hjälp)

Precis. Man gör inget om den inte pekar helt fel. Kan behövas att man drar den rätt lite grand. Är det en stortå är det viktigare. Man kan tejpa den precis som med ett finger. Eller så kan man få låna kryckor som hjälp några dagar.

• Anonym (svarta tån)

Den är lite krokig, men tror nog att den alltid har varit det, har inte direkt studerat vinklar på tårna Tror jag tar sovmorgon i morgon och skippar nöjet med att sitta i telefonkö för att lyckas få en läkartid. Eller vänta är det lördag i morgon? Ja, alltså "i morgon" några minuter till. Lite vilse vilken dag det är när det är semester....

• joseeffin

Bröt stortån i februari, vilket resulterade till 4 veckors sjukskrivning. Kul! Tån är fortfarande inte bra, jäkla skit och nej, de gör inget. Jag tejpade tån ett par veckor och kunde bara hoppa på kryckor i två veckor.

• Anonym (svarta tån)

Skulle jag kunna tejpa den själv? Bara dra nån plåstertejp runt tårna bredvid, eller ska det sitta en skena där också? Jag testade att spreta på tårna igen, nu gick det inte alls. Tån är svart ca 3/4 som en ring runt tån men inte hela tån upp, inte under och runt nageln/toppen på tån. Det är bra va? För det som är svart, det är ju klart ett blåmärke men det är verkligen svart, som när man ser bilder på förfrusna tår (har aldrig sett i verkligheten bara bilder)

• Aileen Allannah

Det kan ju vara bara en spricka. Men allvarligt talat så tycker jag att du ska söka vård, eller i alla fall prata med vården och beskriva hur det ser ut och känns. Tänk om det skulle läka ihop fel och man måste bryta tillrätta igen? Usch!

• Loriyana
    Anonym (svarta tån) skrev 2013-08-02 23:40:43 följande:
    Skulle jag kunna tejpa den själv? Bara dra nån plåstertejp runt tårna bredvid, eller ska det sitta en skena där också? Jag testade att spreta på tårna igen, nu gick det inte alls. Tån är svart ca 3/4 som en ring runt tån men inte hela tån upp, inte under och runt nageln/toppen på tån. Det är bra va? För det som är svart, det är ju klart ett blåmärke men det är verkligen svart, som när man ser bilder på förfrusna tår (har aldrig sett i verkligheten bara bilder)

Jag tejpade min tå själv eftersom jag visste att de ändå inte gör någonting åt en bruten tå på vårdcentralen. Men du kan alltid ringa sjukvårdsupplysningen och kolla med dem.
  • Anonym (svarta tån)
    Aileen Allannah skrev 2013-08-02 23:41:50 följande:
    Det kan ju vara bara en spricka. Men allvarligt talat så tycker jag att du ska söka vård, eller i alla fall prata med vården och beskriva hur det ser ut och känns. Tänk om det skulle läka ihop fel och man måste bryta tillrätta igen? Usch!

Mmm... Får väl göra det men blir det inte värre än vad det är nu så väntar jag till måndag, åker inte den långa vägen till akuten rör att få höra att den bara är stukad eller inte ens det, bara lite intensivt blå
  • Anonym (lite hjälp)
    Anonym (svarta tån) skrev 2013-08-02 23:49:38 följande:

Mmm... Får väl göra det men blir det inte värre än vad det är nu så väntar jag till måndag, åker inte den långa vägen till akuten rör att få höra att den bara är stukad eller inte ens det, bara lite intensivt blå
    Fast åker du via vårdcentralen måste du nog ändå åka vidare till akuten, eftersom de inte kan röntga på en VC.
  • Anonym (svarta tån)
    Anonym (lite hjälp) skrev 2013-08-03 00:08:56 följande:
    Fast åker du via vårdcentralen måste du nog ändå åka vidare till akuten, eftersom de inte kan röntga på en VC.

Det har du rätt i men läkaren på VC kanske kan konstatera att den inte är bruten, eller om den är det så blir det röntgen direkt. Om jag åker till akuten så blir det väntan där först och sen vänta på röntgen och vänta på akuten igen kanske. Det kommer ta en hel dag. Roligare saker kan man ha för sig. Jag har testat nu tejpa den själv efter att ha länken något tidigare inlägg. Det hjälpte faktiskt! Iaf i viloläge. Nu är det bara den obehagliga känslan av en stor tejpklump runt tårna som är det jobbiga. Det är ju meningen att jag ska försöka sova så jag behöver ju inte gå på foten på flera timmar. För tyvärr, det hjälpte inte med mitt egenhändiga pysslande för att få till stöd och smärtlindring även i belastningsläge. Tack för era svar!
  • Anonym (svarta tån)

Idag är det ännu bättre, känns knappt alls i viloläge. Men gör ff ont vid belastning. Det blåsvarta har spridit sig ner på foten men jag vill inte ta av min lilla inpackning av tårna för att se hur allvarligt det är, kanske inte får till det lika bra igen och vill kunna få på mig skor om det behövs. Ringer VC på måndag och ber distriktssköterskan titta på det och kanske göra ett snyggare paket. För även om det jag har nu är fullt dugligt så kan jag ju inte direkt påstå att det är snyggt
    Hmm... Kände på paketet nu och det känns lite varmt, visserligen har jag inga strumpor på mig och bara ca 20grader inomhus men... Kan det bli varmt vid en skada utan att det är infektion eller på annat sätt något fel?

• The a

Ja, det kan bli varmt på en skada utan att det behöver vara någon infektion. Svullnaden kan göra att det känns varmt. Men det kan vara en bra ide att låta en dsk kolla på det.

Svar på tråden Man gör inget åt en bruten tå, va?