• mane03

Fortfarande helt sängliggande!!!

Är det någon fler som har det som jag har det?

Jag är i v 16 och har varit sängliggande sedan v 6. Från början var det extremt illamående som jag haft under mina andra två graviditeter också. Det var riktigt illla mellan v6 och v 14. Jag mår fortfarande illa men inte alls som det var tidigare. Men jag är fortfarande helt sängliggande =( jag har absolut ingen energi i kroppen, jag kan inte stå upp mer än några minuter då blir jag jätte anfådd och det känns som jag ska svimma.

Jag är så fruktansvärt less på att ligga i sängen och kolla på serier, jag har inte ens varit ut en dag den här sommaren. När jag väntade mina andra barn så har jag fungerat nästan normalt när illamåendet gått över men nu är det långt ifrån det.

Det är till och med jobbigt att lyfta armarna för det känns som dom väger 100 kg, är det någon som känner igen den här känslan. Jag börjar känna mig så deppig nu efter 10 veckor i sängen .
    Jag har inte speciellt dåliga värden så jag förstår inte varför jag inte ens kan sitta upp. Jag har 100/55 i blodtryck och 114 i hb.

Det känns som jag håller på bli tokig snart =(            

• Svar på tråden Fortfarande helt sängliggande!!!
  • Gott svart kaffe

Jag tror att det är viktigt att du långsamt sätter igång kroppen igen. Det är inget konstigt att du är svag med tanke på långvarigt illamående tillsammans med sängläge. Försök att sitta upp lite längre stunder och när det känns bättre så ställ dig upp och till slut börja gå lite. Jag tror inte att det finns något annat sätt. Du kommer att bli än mer försvagad om du inte försöker ta dig ur sängen.

Bra att illamåendet är bättre! Du ska se att du framöver blir piggare! 

• Gott svart kaffe

Du blir andfådd eftersom ditt hjärta inte är vant vid att pumpa blodet när du är upprätt. Inget konstigt alls utan helt naturligt.

• mane03

Ja det är sant, men det är så svårt att ta sig upp när hela kroppen skriker att den vill lägga sig igen.
    Det känns ju som det är något fel när man inte ens har energi att hålla upp huvudet själv, känns inte som att det är normalt. Men du har absolut en poäng med det du säger, jag har så himla ont i ryggen och nacken av att bara ligga ner. Måste försöka hitta energi att ta mig upp men det känns tuuuuungt! 

• supersötasilversara

Jag förstår PRECIS hur du har det!! Jag väntar mitt tredje barn och de två första graviditeterna var vidriga (illamående, kräkningar och sängliggande) och eftersom jag är i v 8 nu och det har startat likadant så blir det väl lika jobbigt som de två första. Det kan nog vara så att du måste börja lite sakta att röra dig och göra saker, börja i liten liten skala och pressa dig lite även om det är jobbigt. Kanske göra upp en plan sånt gillar jag ) om hur du ska börja och sätta upp delmål. Kanske googla på några enklar träningsövningar att börja med. Jag funderar på att göra nått sånt redan nu, för att hålla igång liiite. Men det ÄR vidrigt jobbigt. Folk som inte upplevt detta förstår inte och det kan vara jobbigt.

• SB2011

Här e en till som känner som du! Oxå varit i princip sängliggandes sen v7 har de sista veckorn orkat mig upp kortare stunder och nu sitter jag mest i soffan hela dagen! svartnar hela tiden för ögonen när jag står upp! Blir anfådd av minsta lilla! Går in in v17 imån! 5te dagen som jag fått behålla all mat nu men känner mig så svag å trött hela tiden! Vill mest gråta! Har en son som maken tagit hand om men nu ska han gå å jobba på måndag och jag blir själv med sonen! Fattar inte hur jag ska orka!

• Pissenisse

Har du balkong eller uteplats så kan du sätta dig där och vila. Friskluft är alltid bra.

• mane03
    SB2011 skrev 2013-08-03 12:08:31 följande:
    Här e en till som känner som du! Oxå varit i princip sängliggandes sen v7 har de sista veckorn orkat mig upp kortare stunder och nu sitter jag mest i soffan hela dagen! svartnar hela tiden för ögonen när jag står upp! Blir anfådd av minsta lilla! Går in in v17 imån! 5te dagen som jag fått behålla all mat nu men känner mig så svag å trött hela tiden! Vill mest gråta! Har en son som maken tagit hand om men nu ska han gå å jobba på måndag och jag blir själv med sonen! Fattar inte hur jag ska orka!
    Känner verkligen igen mig på det du skriver. Jag har två barn sedan tidigare som min sambo tagit hand om nu hela semestern, men han börjar jobba på måndag så jag förstår inte hur jag ska kunna klara mig själv.
    Har försökt tänka positivt alla dom här veckorna men precis som du så vill jag bara gråta hela tiden nu.
    Det känns som att det kommer vara såhär hela graviditeten, självklart är jag sjukskriven och kommer fortsätta vara det.
    Jag känner igen mig så i allt du skriver, det svartnar också för mig direkt jag kliver upp. Det är väldigt jobbigt för kroppen men det jobbigaste är att man mår så dåligt psykiskt, känner mig ensam och deppig, det har verkligen varit en hemsk sommar.   
  • mane03
    Pissenisse skrev 2013-08-03 14:02:34 följande:
    Har du balkong eller uteplats så kan du sätta dig där och vila. Friskluft är alltid bra.

Ja jag har en balkong som det alltid är skugga på så det kanske funkar, för att vara i solen är helt uteslutet, jag har aldrig varit så blek som jag är den här sommaren hehe...
  • mane03

Tack för era svar, det är jätte skönt att få prata med andra i samma situation, jag försöker berätta för min sambo hur jag mår men tror inte riktgit att han förstår.

• Förväntanstid

Kolla järndepåerna, ett stick i fingret kan vara missvisande. Dina depåer kan vara fullkomligt tömda, det har hänt mig, nyss. Jag var i princip sängliggande som du är.

Svar på tråden Fortfarande helt sängliggande!!!