• Primrose

Hjälp med elektrisk fråga - montera plafond från IKEA

Jag behöver hjälp av någon som kan förklara hur vi kopplar in en plafond från IKEA ("Skojig"). Vi måste ju ta bort "sockeln" för stickkontakten och koppla armaturens "trådar" direkt till de som är installerade i taket. Men plafonden har TVÅ tråd"dosor" (eller vad man nu kallar dem) och från taket kommer TRE stycken: den blå och orange går till stickkontaktshålen och den gulgröna till metallpiggen (som väl har med "jordningen" att göra). Om vi kopplar plafondens trådar till den blå och och orange som kommer från taket, vad gör vi då med den gulgröna. Den kan vi väl inte bara hänga löst, är inte det farligt? Det måste väl ändå vara så att man ska kunna koppla in en plafond från IKEA utan att ta hit en elektriker??
    Mycket tacksam för svar som kan hjälpa.

• Svar på tråden Hjälp med elektrisk fråga - montera plafond från IKEA
  • läkarstudent

Det är ingen el i jorden (den gulgröna alltså), så det gör inget om den bara hänger där, men för säkerhets skull kan du klippa av änden på den (där metallen är exponerad) och sätta lite eltejp runt, utifall att den skulle komma i kontakt med någon av de andra sladdarna.

Sen vet jag tyvärr inte vad som gäller rent juridiskt, om man får koppla in den själv eller om man måste ta dit en elektriker.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Primrose

Jag förstår - tack för ditt svar. Jag tänkte ringa till IKEA och se vad de säger också

Vi kommer inte att ta hit en elektriker, det är alldeles för dyrt för en sådan liten sak. Då får vi köpa en annan lampa i stället.

• Primrose

Nu har jag ringt IKEA och de säger att lampan är ojordad och om man har några el-frågor måste man kontakta en elektriker.

Vi kan inte klippa av tråden och tejpa , som du föreslår, eftersom vi kanske vill installera en annan lampa längre fram och då känns de fel att förstöra det som finns nu.

Vi får helt enkelt donera den nya plafonden till Myrorna (eller sälja på Blocket, om det känns värt besväret) och köpa en annan lampa till sonens rum.

Man undrar varför de säljer ojordade lampor på IKEA. Är det för att de ska kunna sälja samma lampa över hela världen?

• Primrose
    mhfors skrev 2013-08-03 13:10:23 följande:
    När ni köpte plafonden på IKEA kunde ni även köpt en lamppropp
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/
    De är enkla att sätta fast. Gå annars ner till ICA eller någon elaffär där du bor, där finns det säkert :)
    Ok - konstigt att kundtjänst på IKEA inte sa något om det....

Den ska man alltså koppla till plafondens tråd"dosor" och sedan bara koppla till uttaget i taket? Så lätt, helt enkelt?
  • RöttÄrSött

Kan du inte bara köpa den ojordade kontakten Koppla på Ikea? Den går ju att använda i jordade uttag.

• mhfors
    Primrose skrev 2013-08-03 13:17:35 följande:
    Ok - konstigt att kundtjänst på IKEA inte sa något om det....

Den ska man alltså koppla till plafondens tråd"dosor" och sedan bara koppla till uttaget i taket? Så lätt, helt enkelt?
    Ja lite konstigt att de inte frågade om det, men de kanske inte förstod att du hade ett uttag i taket redan (vissa gamla hus har inte det, utan bara sladdar direkt)?

Japp, precis! Den lilla "plastsockerbiten" i plafonden ska kopplas ihop med lampproppen och så sätter ni bara tillbaka uttaget i taket igen :)

Har köpt lampor på IKEA, Gekås och andra ställen och då har de inte alltid haft lampproppar :)
  • Anton Chigurh

Köp en sk hankontakt av lamp-typ då, en för jordade uttag, den kopplar du ihop med skarvdosan du har i plafonden, spelar ingen roll var du lägger fas och nolla, bara se till att du lämnar jorden orörd  (jordfelsbrytaren löser annars) så kan du låta uttaget i taket vara kvar.

Fattar du ??? 

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Primrose
    mhfors skrev 2013-08-03 13:32:50 följande:
    Ja lite konstigt att de inte frågade om det, men de kanske inte förstod att du hade ett uttag i taket redan (vissa gamla hus har inte det, utan bara sladdar direkt)?

Japp, precis! Den lilla "plastsockerbiten" i plafonden ska kopplas ihop med lampproppen och så sätter ni bara tillbaka uttaget i taket igen :)

Har köpt lampor på IKEA, Gekås och andra ställen och då har de inte alltid haft lampproppar :)
    Jag förklarade att vi har en lägenhet i en helt nybyggd (och mycket modern) fastighet. Tack för länken, jag tog en bild på lamproppen och skickade till min man, som är ute på stan, så förhoppningsvis kommer han hem med en om en liten stund!
  • Primrose

Så där ja - nu är lampan uppsatt och fungerande! En lamppropp var allt som behövdes. Tack för era svar!

Svar på tråden Hjälp med elektrisk fråga - montera plafond från IKEA