• Anonym (Undrar)

Kan passagerare bli av med körkortet?

Min dotter har nytaget körkort och då finns det ju en prövotid.
    Hon har en vän som kör väldigt fort (haft körkort ca 1 år).
    Nu har min dotter hört att även hon kan bli av med körkortet om vännen kör för fort. Någon som vet om detta kan stämma? Jag tycker det låter konstigt.
    Hur är det då om någon skulle köra med alkohol i kroppen...kan min dotter åka dit då också?
    Tror aldrig hon skulle åka med någon som hon vet har sprit i kroppen men tänkte mer på "dagen efter". 

• Svar på tråden Kan passagerare bli av med körkortet?
  • Greger b

Fortköring ansvarar endast föraren för. Om man dock medföljer föraren som är onykter, då ryker körkortet även för den medföljande eftersom denne borde ha stoppat den onyktra föraren från att köra bil.

• Leone i Västerås

Nja, det är delvis sant. Man KAN bli av med körkortet om man åker som passagerare till någon som är onykter men det är inte alltid så.

Greger b skrev 2013-08-03 16:40:59 följande:
    Fortköring ansvarar endast föraren för. Om man dock medföljer föraren som är onykter, då ryker körkortet även för den medföljande eftersom denne borde ha stoppat den onyktra föraren från att köra bil.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym (Undrar)

Tack för era svar :)
    Gissar att det ang alkohol kan vara som så att märks det och du vet att föraren är påverkad så kan det ryka men inte om det är "dagen efter" och man inte har den minsta misstanke.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Undrar) skrev 2013-08-03 16:59:56 följande:
    Tack för era svar :)
    Gissar att det ang alkohol kan vara som så att märks det och du vet att föraren är påverkad så kan det ryka men inte om det är "dagen efter" och man inte har den minsta misstanke.

De låter logiskt. Ibland märks det inte, och vet man inte innan så borde man inte åka dit på det.
  • Mälaröbo

Jag har fått förklarat för mig att när du har prövotid blir du inte av med kortet lättare än nån annan, men där andra kanske får tillbaka det efter 3 månader får en med prövotid börja om

• Anonym (NN)
    Leone i Västerås skrev 2013-08-03 16:52:40 följande:
    Nja, det är delvis sant. Man KAN bli av med körkortet om man åker som passagerare till någon som är onykter men det är inte alltid så.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen

Det är inte tillåtet med kollektivbestraffning så självklart kan bara den som begår brottet mista sitt körkort. Är du av annan uppfattning så kom gärna med en källhänvisning.
  • Anonym (jur)
    Anonym (NN) skrev 2013-08-04 09:33:38 följande:

Det är inte tillåtet med kollektivbestraffning så självklart kan bara den som begår brottet mista sitt körkort. Är du av annan uppfattning så kom gärna med en källhänvisning.
    När det gäller körkort så är det tillåtet. Vad man kan anse vara dubbelbestraffning, är också lagligt, dvs böter plus återkallat körkort. Körkort är ingen rättighet utan ett samhälleligt förtroende, som du kan mista, om du inte följer de lagar och regler som finns, samt har en livsstil som är accepterad.
  • Anonym (NN)
    Anonym (jur) skrev 2013-08-04 09:40:38 följande:
    När det gäller körkort så är det tillåtet. Vad man kan anse vara dubbelbestraffning, är också lagligt, dvs böter plus återkallat körkort. Körkort är ingen rättighet utan ett samhälleligt förtroende, som du kan mista, om du inte följer de lagar och regler som finns, samt har en livsstil som är accepterad.

Var hittar du lagstöd för att återkalla en passagerares körkort? Förutom om det är fråga om övningskörning förstås.
Svar på tråden Kan passagerare bli av med körkortet?