• Anonym (julietta)

Vad händer om man blir gravid under en provanställning?

Jag har fått provans på sex månader och jag undrar där med, vad skulle hända om jag blir gravid? Får jag inte den fasta tjänsten då eftersom det blir mer lönsamt för chefen att jag går? Jag menar efter sex månader har dom ju ett beslut att ta och är jag gravid då och de vet så kanske dem inte låter mig jobba kvar.. 

• Svar på tråden Vad händer om man blir gravid under en provanställning?
  • Anonym (xxx)

En provanställning kan avslutas utan att ange något skäl, så vill du vara säker på att behålla jobbet, så vänta med att bli gravid tills du är tillsvidareanställd.

• Lena

En del följer inte lagen och säger upp dig pga det. Jag hade väntat tre månader så den gick att dölja

• Griseknoen35

Ja kör på men säg inget och bli gravid så det inte syns innan provanställningen är slut.

• Anonym (Nyanställd)

Jag är gravid i v 10 och har två månader kvar av min provanställning. Har nu fått den fasta tjänsten även om den inte börjar förrän 1/9. Har inte berättat för min arbetsgivare. Visst känns det inte helt bra men å andra sidan så måste man tänka på sig själv. De vet ju inte om jag har försökt få barn i flera år och lyckas först nu. Livet måste ju rulla på ändå även om man planerar barn. 

• Anonym (chef)

Driver eget företag, och om du skött dig så bra under provanställningen att jag vill tillsvidareanställa dig så ser jag inget problem med en graviditet. Visserligen måste man ordna vikarie, men graviditeter och barn tillhör livet. Jag skulle dock uppskatta om du talade om för mig att du är gravid i rimlig tid så att jag har tid att hitta en bra vikarie.

• Anonym (arbetsgivare)
    Anonym (Nyanställd) skrev 2013-08-03 17:52:13 följande:
    Jag är gravid i v 10 och har två månader kvar av min provanställning. Har nu fått den fasta tjänsten även om den inte börjar förrän 1/9. Har inte berättat för min arbetsgivare. Visst känns det inte helt bra men å andra sidan så måste man tänka på sig själv. De vet ju inte om jag har försökt få barn i flera år och lyckas först nu. Livet måste ju rulla på ändå även om man planerar barn. 
    Och där har vi anledningen till att jag anställer män och inte kvinnor. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (arbetsgivare) skrev 2013-08-03 18:55:19 följande:
    Och där har vi anledningen till att jag anställer män och inte kvinnor. 

Fast i v10 har man ju många gånger inte ens berättat för sin närmsta familj. Jag berättade inte förens v16 och då hade jag ändå fast. Då har ändå arbetsgivaren 5månader på sig att få tag i vikarie.

Om färre arbetsgivare var som du så kanske fler skulle berätta tidigare.
  • Masken84

Jag berättade att jag var gravid i 6 månaden då mina arbetskläder ej passade längre. Hade prov anställning och innan jag berättade så fanns det så mycket jobb och jag skulle få fast anställning dock SAS allt muntligt. Efter att jag hade berättat om min graviditet så fanns det inget jobb och jag fick ingen fast anställning :/ så det finns idiot chefer!! :)

• DarkForce

Som småföretagare kan det innebära katastrof om någon ljuger om sin graviditet...

Kompisen anställde en tjej, hon gjorde som många här verkar tycka vara helt ok, ljög!!
    När pappret var påskrivet, förkunnade hon att hon var gravid, o skulle va "mammaledig från o med"......

han fick försöka ordna vikarie, men kostnaderna blev för höga, så företaget fick läggas ner tillslut! 
    Så nu blev 4 personer (han, hans sambo, vikarien + gravida tjejen) arbetslösa pga lögnen!!

Efter det råder han alla att inte anställa kvinnor. 

• Anonym (Suck)
    DarkForce skrev 2013-08-03 19:58:22 följande:
    Som småföretagare kan det innebära katastrof om någon ljuger om sin graviditet...

Kompisen anställde en tjej, hon gjorde som många här verkar tycka vara helt ok, ljög!!

När pappret var påskrivet, förkunnade hon att hon var gravid, o skulle va "mammaledig från o med"......

han fick försöka ordna vikarie, men kostnaderna blev för höga, så företaget fick läggas ner tillslut! 

Så nu blev 4 personer (han, hans sambo, vikarien + gravida tjejen) arbetslösa pga lögnen!!

Så han frågade henne om hon var gravid? Det är inte lagligt att inte anställa någon pga graviditet heller. Det blir ju ett ont hjul. Vissa chefer anställer inte gravida. Folk behöver en inkomst så då ljuger man. Folk ljuger och det drabbar arbetsgivare och även andra anställda.
  • Griseknoen35

Fast frågar inte ag sin provanställda kvinna om hon är gravid så kan hon ju inte heller ljuga om det. Att vara tyst om sitt privatliv på jobbet är inget fel. Lagligt så är det väl egentligen bara två månader innan Bf det behövs sägas till om att man är gravid/ ska gå f-ledigt men dom flesta gravida säger till långt innan men det är nog få som säger något innan vecka 12 av naturliga skäl. Och det börjar bli alltmer vanligt att även män tar längre pappaledigheter.

• DarkForce

Han hade anställt henne oavsett, men pga att hon ljög, så blev situationen akut, och då blev det för stora problem...dessutom nystartat, litet företag som var beroende av att anställd skulle vara på jobbet!! 

han blev väldigt bitter efter det, tyvärr...

Som du skrev, en ond cirkel,där arbetare behöver inkomst  vs arb-givare som vill ha en anställd som är på jobbet! 

• Dixie
    Lena skrev 2013-08-03 17:18:44 följande:
    En del följer inte lagen och säger upp dig pga det. Jag hade väntat tre månader så den gick att dölja

men om det är en provanställning så är det ju upp till arbetsgivaren om man vill att det ska bli en fast anställning, man bryter ju ingen lag för att man inte tillsvidareanställer en provanställd.......
  • Griseknoen35

Jo om man inte får fast för att du är gravid är det diskriminering. Får du inte fast för att de inte behöver en till, inte har skött arbetet bra eller annat liknande så är det ok.

• Dixie
    Griseknoen35 skrev 2013-08-03 21:11:30 följande:
    Jo om man inte får fast för att du är gravid är det diskriminering. Får du inte fast för att de inte behöver en till, inte har skött arbetet bra eller annat liknande så är det ok.

men arbetsgivare behöver ju inte ge någon anledning till att inte anställer en som är provanställd.....
  • ytrewq
    DarkForce skrev 2013-08-03 19:58:22 följande:
    Nej, jag skulle inte heller anställa kvinnor mellan 20 och 40 om jag hade personalansvar på ett litet företag med knappa ekonomiska marginaler. Det känns som att din kompis tog en alldeles för stor risk.

Förövrigt kan man väl säga upp även en gravid kvinna med hänvisning till arbetsbrist? Så det känns inte som att företaget kan ha gått omkull pga henne...
  • Griseknoen35

Nej dom behöver inte ge en direkt anledning men du får inte låta bli att ge fast anställning pga av att kvinnan är gravid.

• Anonym (Suck)
    Griseknoen35 skrev 2013-08-03 20:56:18 följande:
    Och det börjar bli alltmer vanligt att även män tar längre pappaledigheter.

Absolut. Min sambo har precis börjat jobba igen efter 10månaders fl. Vilket ändå får ses som lång ledighet ur manligt perspektiv.

Vi har varit lediga precis lika länge så där drog väl hans arbetsgivare en nitlott.
  • DarkForce
    ytrewq skrev 2013-08-03 21:25:14 följande:
    Nej, jag skulle inte heller anställa kvinnor mellan 20 och 40 om jag hade personalansvar på ett litet företag med knappa ekonomiska marginaler. Det känns som att din kompis tog en alldeles för stor risk.

Förövrigt kan man väl säga upp även en gravid kvinna med hänvisning till arbetsbrist? Så det känns inte som att företaget kan ha gått omkull pga henne...
    Han var iof väldigt färsk på företag, och kunde nog inte regelverket ordentligt... så det spelade nog in en del, tror jag.

Tyvärr drabbas alla ärliga kvinnor av dom som ljuger i längden, ingen småföretagare vågar anställa kvinnor, iallafall....
  • Anonym (xxx)
    Griseknoen35 skrev 2013-08-03 21:11:30 följande:

Fel. En provanställning får man säga upp utan att ange skäl.
Svar på tråden Vad händer om man blir gravid under en provanställning?