• Bonusmamman90

Bonusförälderns skyldigheter??

Jag vet inte om denna fråga tagits upp många gånger men får skylla på att jag är ny och behöver snabb respons. Mitt 6 månaders gamla förhållande håller på att gå i sjön rent ut sagt på grund av detta.

Jag är 23 år och arbetar som vikarie, alltså knappt mat till hyra och mitt eget. Men jag lever med en kille som nu fått arbete och innan fick jag stå för allt utöver hans 6000 i månaden av försäkringskassan. Så när han skulle hämta eller lämna sin dotter ca 10 mil härifrån fick jag lov att stå för det för att han ska väl ändå få träffa hans dotter? (mamman till barnet vägrade åka nämligen)

Sedan att vi inte kunde ha henne hos oss var ett problem, jag bor i en liten etta så han fick ta med henne till sin mamma och i början var jag alltid med till jag började jobba varenda helg för att försöka överleva.

Nu kommer vi till saken, han anklagar mig för att gnälla om att jag inte har råd med något för att jag fått betala soppan till att hämta hans dotter. Han menar på också att jag aldrig vill träffa dottern eller tycker om henne. Jag tycker jag har bevisat att jag gör allt för dem ska vara tillsammans. (däremot kom vi överens om att hon och jag ska ta det lugnt då jag absolut inte är van med barn) Dock har jag nu prövat ha henne helt själv en dag och det gick superbra! Men då fick jag höra att jag var 20 minuter försen att lämna flickan...Känns som han ska hitta på nya saker hela tiden.

Så alltså:
    - Är jag skyldig att betala massor för hans dotter? (utöver det JAG vill betala)

• Svar på tråden Bonusförälderns skyldigheter??
  • Anonym (Farsa)

Självklart är du inte skyldig att stå för några sådana kostnader. Det är snällt av dig att du gör det ändå.

• Bonusmamman90

Okej då är jag alltså inne på rätt. För självklart jag gav mig in i "leken" så jag betalar gärna för henne, när jag har råd att leva själv däremot. Men däremot hatar jag när han tvingar på mig att jag ska betala för henne...För han anser att jag ska betala och att alla andra gör så.

• Gogelina

Hans barn, hans ansvar..

Sen om du VILL betala saker så är det ju en annan sak..

Men att tvinga dig??

Näe du..

Hur löste han det innan du fanns med i bilden med och träffa barnet?

• Litet My

Rent krasst, du är inte ens skyldig att betala ett tuggummi om du inte vill, det är föräldrarnas ansvar. Om du inte fanns, hur skulle han då göra och vem skulle han skylla på?

• Bonusmamman90

Ja jag kanske är dum och blond eller så. kanske blir utnyttjad men han har börjat nu alltså på sista tiden om det. Innan jag fanns med i bilden har jag ingen aning om, vet att han hade henne hos hans mamma (han flyttade hem efter separationen med flickans mamma och förlorade jobbet). Tror dock hans mamma betalat lite då. Men han hade ju inte samma måsten som hos mig. Bor han här får han hjälpa till att betala?

Men vi försöker prata, löser problemen men då hittar han nya känns det som. har visat på alla sätt att jag älskar honom och vill ändra mig, men att han ska förstå att han inte kan köra över mig såhär!
    barnet kommer alltid gå först det förstår vem som helst, men då kan väl han betala för henne?

Jag hjälper alltid till om jag kan, och jag tycker verkligen om flickan och hon tycker om mig. Men hur ska jag få honom att förstå? Han menar ju bara på att jag är självisk och andra bonusföräldrar betalar alltid? 

• Anonym (hmm)

Ta det väldigt lugnt med denna kille, varningsklockan ringer här. Har han redan krav på att du ska betala och att du inte tycker om henne. Hur blir det då om ni blir sambos? Nä ta det väldigt lugnt och var väldigt tydlig med hur du vill ha det. Lycka till

• Brumma

Du har ingen som helst skyldighet att betala för hans barn i nuläget.
    Om ni gifter er eller får gemensamma barn KAN du dock bli försörjningspliktig även för hans barn, men i nuläget absolut inte.
    Håller med ovanstående - det låter som om han utnyttjar tillfället...

• Bonusmamman90

Jo vi ska diskutera/prata om en halvtimme när jag åker dit, så kommer visa för honom eller i alla fall berätta att det inte bara är jag. Så jättebra att jag inte varit helt åt skogen! Däremot måste jag säga att jag vill inget annat än att lösa allt för annars är han jordens gulligaste jag har träffat...det är bara det här med barnet som bråken kommer från hela tiden :/ Jag vill INTE att flickan ska få den relation jag hade med min bonusmamma...om jag nu ens vill kalla henne så snällt! Mer satkärring och utnyttjare av oss barn som inte var hennes.

Allt jag vill är att vi ska kunna bo större så vi kan ha flickan när han har henne, jag ska kunna ställa upp om han jobbar och ha henne.  (Dock inte om han ska festa kanske) Men ja hoppas ja blir förstådd. Samt att han förstår att  han och mamman har huvudansvaret. Då skulle alla våra bråk lösa sig av sig själv.  

jag är inte hennes mamma, men självklart vill jag vara en bra förebild för henne, och skämma bort ett barn lite är ganska kul ^^, men på MINA villkor... 

• Smartie

Jag tycker att du ska vara försiktig, det låter inte som om han riktigt tar sitt föräldraansvar? Han flyttade hem till sin mamma och förlorade jobbet? Nej,VARKEN han eller hans dotter ska leva på DIG. Förbli särbo och förklara för honom vad som faktiskt gäller! Att du vill lära känna flickan, men i lugn och ro och att bioflräldrarna alltid har ansvaret. Det låter redan som om du blir utnyttjad. Och även om du vill, ska du BARA lägga pengar på dem om du faktiskt har råd! Fråga hur han löste det när du inte fanns och hur han skulle ha löst det om han inte hade träffat dig?

• Smartie

För att besvara din rubrik: Som bonusförluster har du egentligen inga skyldigheter alls (inte mer än andra vuxna). Flyttar ni ihop är det delvis en annan sak, men bioföräldrarna har alltid huvudansvaret. Det är oroväckande att din kille ljuger och påstår något som inte är sant. Var vaksam!

• Anonym (MM)

Som bonusförälder har du bara skyldigheter, inga rättigheter. Jag skulle rekommendera att du söker en man utan barn, för din egen skull.

• asta66
    Bonusmamman90 skrev 2013-08-03 19:41:03 följande:
    Okej då är jag alltså inne på rätt. För självklart jag gav mig in i "leken" så jag betalar gärna för henne, när jag har råd att leva själv däremot. Men däremot hatar jag när han tvingar på mig att jag ska betala för henne...För han anser att jag ska betala och att alla andra gör så.
    Att han tvingar dig att betala ser jag som det största problemet. Det är inte ditt barn. Har han inte pengar så är det väl mest logiskt att biomamman betalar. Jag tycker att hans beteende gentimot dig visar att han inte respekterar dig som han borde. Och att han inte tar sitt föräldraransvar.
Svar på tråden Bonusförälderns skyldigheter??