Vad händer med pension när jag som myndig förlorar förälder?
jag är 23 och min pappa har dött. fick broschyr hem från pensionsmyndigheten där det står lite om vem som har rätt till 'efterlevandepension', att de inte kan ta något beslut utifrån den info de har. det framgår dock inte riktigt vilka uppgifter de behöver eller hur jag ska kontakta dem, men antar jag ska ringa.
men undrar iaf. enligt papprena verkar jag inte ha rätt till några pensionsrelaterade pengar. just efterlevandepension verkar vara ett ekonomiskt skydd för som sagt omyndiga barn eller partners, så det fattar jag att man inte får som myndigt barn. tycker det verkar konstigt om jag inte har rätt till några pengar alls dock. om en person jobbar hela livet och sparar ihop en pension, går det bara förlorat då om personen dör innan den går i pension och den inte har omyndiga barn eller var gift? vet inte exakt hur det där med pension funkar, men att det inte skulle finnas sparade pengar eller någon slags pensionsförsäkring eller någonting som går till mig som närmsta anhörig när någon som jobbat hela sitt liv dör innan pension. men vet som sagt inte hur det funkar.
någon som vet?