• Liten latte

    Sms/mms från "Anonym" ???

    Jag har fått ett sms. Det som är konstigt med detta sms är att som avsändare står det "Anonymt".

    Och om man går in bland meddelanden så brukar man ju kunna se första raden av sms:et. Men där står det (ingen rubrik) och det brukar det väl göra om det är ett mms...

    Går det ens att skicka sms/mms som anonym avsändare?!

    Det som gör det hela ännu märkligare är att det dessutom står "utkast", vilket det brukar göra om man påbörjat ett svar men sedan avslutat innan man skrivit klart. Men jag har ju inte ens öppnat meddelandet!!

    Vet att det varnas till och från om bluffsamtal och konstiga sms som man inte ska svara på eller öppna.. 

    Kan det här vara nåt sånt?
    Vågar inte öppna och kolla....  

  • Svar på tråden Sms/mms från "Anonym" ???
  • Liten latte

    ?!
    Visste inte ens att man kan skicka sms från datorn...?

    Kan man få virus/telefonen hackad om man öppnar konstiga sms/mms?   

  • maercs
    Liten latte skrev 2013-08-04 20:56:56 följande:
    ?!
    Visste inte ens att man kan skicka sms från datorn...?

    Kan man få virus/telefonen hackad om man öppnar konstiga sms/mms?   

    Ja det går faktiskt. Dom flesta mobil-operatörer erbjuder en mjukvara för datorn. Programmen finns att hämta på operatörens hemsida. Program man kan ladda ner är Telia/halebop-nr och mina sidor Telia står inte mobilnummer utan 1290 som avsändare. 

    Risken att få virus i mobiler är normalt liten. Störst risk är de som har nya och avancerade mobiltelefoner med många funktioner. 
    Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
  • Liten latte
    maercs skrev 2013-08-04 21:12:07 följande:

    Ja det går faktiskt. Dom flesta mobil-operatörer erbjuder en mjukvara för datorn. Programmen finns att hämta på operatörens hemsida. Program man kan ladda ner är Telia/halebop-nr och mina sidor Telia står inte mobilnummer utan 1290 som avsändare. 

    Risken att få virus i mobiler är normalt liten. Störst risk är de som har nya och avancerade mobiltelefoner med många funktioner. 

    Kan man i ett sånt program ändra så att det står "Anonymt" som avsändare? För det gör det ju i mitt mms...

    Vet väl inte om jag har en så speciellt avancerad telefon...En Android som är ett år ungefär...Kan tillägga att jag har väääldigt få appar inlagda och använder mig inte av internet i den..
    Har ingen virusskydd heller.

    Törs jag öppna meddelandet tro?
    Tycker det är konstigt att det står anonymt OCH att det står "utkast" när jag inte ens öppnat meddelandet...
          
  • maercs

    Om jag vore du skulle jag ta med telefonen till en butik och fråga vad det är och vad du ska göra. Vill inte råda dig om det skulle bli fel. 

    Lycka till  


    Jag är inte ytlig men det är viktigt att du ser bra ut
Svar på tråden Sms/mms från "Anonym" ???