• Madame Edith

    Hjälp! Hanen biter honan

    För ca 7-8 veckor sedan kastrerade vi vår hankanin för att kunna sätta ihop honom med en hona.
    Nu är den söta lilla honkaninen här och vår hane verkar blixtförälskad. Han är heltokig, jag har aldrig sett honom sådan innan. Han springer runt över allt och hyperventilerar och luktar och letar efter henne hela tiden.
    Så långt verkar allt vara normalt.

    MEN när vi låter honom hälsa på henne gör han allt han kan för att kunna borra ner hela ansiktet i pälsen på henne och BITA tag!

    Varför? Är detta ett vanligt beteende som inte honan tar skada av eller kommer jag aldrig att våga släppa ihop dem själva? 

    Hoppas verkligen att någon vet mer om detta än vad jag gör. Jag behöver råd!

    Madame Edith 


    Kaniner
  • Svar på tråden Hjälp! Hanen biter honan
  • MammaSmilla

    Är honan inte könsmogen ännu så vet inte hanen vilken slags "inkräktare" han har besök av. Vi brukar köra med separata burar som sitter bredvid varandra så de vänjer sig vid varandra. sedan sammanför vi dom i en annan bur så det blir "revirfritt" Låta kaninerna hälsa på varandra dagligen och har man tur kan det fungera efter ett tag, dock ingen garanti.

Svar på tråden Hjälp! Hanen biter honan