• lillahumlan

Saker man behöver som nybliven mamma?

Hej på er därute! 
    I december är det dags för mig och min partner att bli föräldrar och nu känner jag att det är dags att börja inhandla det som behövs. Många sidor på internet skriver om vad en nyfödd bebis behöver för saker som tex kläder men jag som nybliven mamma vad kommer JAG behöva?
    Bindor, bröstpump, amningskudde... ?
    Tacksam för era svar! :)

• Svar på tråden Saker man behöver som nybliven mamma?
  • älskarlivet81

Inte mycket säger jag.. Jag använde always nattbindor. Sen kan amningsinlägg vara bra, bröstpump kan du skaffa senare om du har ett behov, amningskudde var värdelöst tyckte jag.

• caaroline

- Bindor (stooora)
    - lite större trosor
    - bh-inlägg då brösten gärna vill mjölka ner bhn annars.
    - amningsbh har jag haft stor nytta av

Kommer tyvärr inte på mer just nu, skriver isåfall igen.

• Klycka

Efter mitt första barn var jag första tiden helt såld för min egen skull på:

- BB's nättrosor (gjorde ett snitt så de luftade så skönt om ärret)
    - haremsbyxor (av samma anledning som ovan)
    - amningskudden (min son ammade 16-18 timmar per dygn så den var ett måste)
    - medelas bröstpump (som gjorde att pappan tog nätterna så att jag fick sova)
    - min aldorian (en sval och tunn trikåsjal som sonen låg i när han inte ammade)
    - mitt xbox (ja vad gör man annars 16-18 timmar i soffan varje dag )

• Karpalo

Amningskudde tycker jag man kan skaffa före om man råkar hitta förmånligt begangnat nånstans, så gjorde jag o visst är den bra men man klara nog sig utan.
    Bröstpump köpte jag också förmånligt begangnat, den var ovärdelig på söndagskvällen då mjölken steg o jag trodde brösten skulle explodera! Hade nog inte överlevt att behöva vänta till morgonen då affärerna öppnat.
    Amningsbh kan du köpa en så du klarar dig första dagarna, är otroligt svårt att veta storleken innan mjölken runnit till.
    bhinlägg ska du definitivt köpa, annars står du nog så gott som dagligen med fina blöta ringar på tröjan ;)
    Något jag tyckt varit super också är amningslinnen att ha på natten :)

• MariaaG

Överdelar som är lätta att amma i. Amningslinnen är jättebra, sedan toppar som är lätta att lyfta upp, öppna där fram osv. Finns inte så mycket roliga amningströjor men man behöver inte de specialsydda. Jag har ofta ett amningslinne och en lösare topp ovanpå. Då kan jag dra upp toppen och knäppa upp linnet enkelt utan att också det andra bröstet kommer fram.

• lillahumlan

Oj vad snabba ni är på att svara! Tack så mycket! 
    Ska ta till mig alla tips jag får! :)

• Cornellia

Typ några bhar, större bindor och lite amningsinlägg. Allt annat kan skaffa om du verkligen behöver det. 

Behöver du stöd vid amning tyckte jag att det är bra mycket smidigare med en typ ringsjal än med en amningskudde.

• Zaarah1984

* En förstående och hjälpsam partner :) Även om du ammar så kan din partner sköta blöjbyten osv.

* Amningsinlägg, jag hade i bomull. mycket bekvämare än engångs.

* En bra amningsbh.

* Bindor modell större

* Bekväma trosor.

* Många bra tevekanaler/filmer/serier att titta på under all amning.

* Mat i frysen så du bara kan värma för matlagning brukar inte vara prioriterat.

• Majsan70

Bindor och ammningsinlägg är väl det enda jag behövt. Pump hyrde jag från BB den gången det behövdes och det visste jag ju inte innan.

• SEM

Varför bindor?:) blöder man efter förlossningen?

Svar på tråden Saker man behöver som nybliven mamma?